Hej,

Jag tänkte byta golv och har stött på konstiga skivor under parketen. Under skivan är det nåt svart lager som bretts och nåt som verkar vara svart lim under det svarta lagret (se bifogade bilder).

Behöver jag vara försiktig?
Bör jag ta bort allt?

Misstänker att det kan ha nåt med asbest att göra (efter att ha använt sökmotorn)

Huset byggdes 1965 (om det är till hjälp)

Kort sagt.. Vad bör nästa steg vara för mig?

Tacksam för svar

MVH,

Ibbe
 
  • Delvis avlägsnad parkett avslöjar underliggande bruna skivor och svart material på ett husgolv med byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnat golv visar skivor och svart lager som kan vara lim eller asbest, i ett hus från 1965.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke är att det är linoleum limmat med svartlim, men varför det skulle ligga under en originalparkett undandrar sig min bedömningsförmåga.

Asbest är det då rakt inte.
 
Ligger mattan överallt eller bara lokalt? Om lokalt kanske det var för plana av om fanns en grop där
 
Den verkar ligga under hela golvet (förutom där gamla garderober verkar ha legat)

Är det bara att dra bort det? Kan jag strunta i de gamla limresterna som kommer att återstå?
 
  • Ett tomt rum med bara undergolv synligt och limrester, indikation på tidigare garderober längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ricebridge ricebridge skrev:
Min första tanke är att det är linoleum limmat med svartlim, men varför det skulle ligga under en originalparkett undandrar sig min bedömningsförmåga.

Asbest är det då rakt inte.
Fast svartlim är ju känt just för att det ofta innehåller asbest.
 
Kanske bäst att bara lämna kvar det? Och istället köpa mer papp för att täcka de delar där det inte finns?
 
BirgitS
Vill man veta om det är asbest eller inte så kostar det ju bara några hundralappar att skicka in ett prov.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.