Har precis köpt ett hus byggt 1966 och funderar lite över innertaket. Idag är det någon form av spänd duk. Skulle gärna vilja ha ett snyggt innertak i trä likt bilden som är skamlöst stulen från internet men vet inte riktigt var jag ska börja leta eller söka efter.

Verkar inte vara det trendigaste men vill gärna att ett nytt tak ska passa för huset så det vore kul om det gick att få till något liknande.

Någon som har bra ideer för hur jag ska göra i mitt sökande.
 
  • Vardagsrum med träinnertak, retro möbler och stora fönster mot natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske blir för mycket "linjer" på ett sådant stort område men karosseripanel kan vara väldigt snyggt

Ett annat alternativ som jag har satt upp på några ställen i vårt 60-tals hus är filtpaneler med trälister på. Ger ruggigt bra akustik och är snabbt och enkelt att sätta upp. Jag har använt på väggar men finns fina bilder på hur det använts i tak också. Jag har köpt från https://woodupp.com/ Börjar komma lite konkurrenter till Danskarna nu också om man inte vill skicka från Danmark.
 
Jag har obehandlad gran i bottenvåningen. Den åldras mycket behagligt och gulnar inte som furu gör. Har dock en del kvistar som nog inte skulle passa i så stort tak som TS visade i sitt första inlägg. Annars håller jag med TS - trätak kan nog passa ett 60talshus fint.
 
Vilka grymma svar jag har fått! Stort tack. Hade tagit dagar att googla fram det jag fick reda på snabbt från er alla :) Bara att skrapa ihop slantarna som behövs nu.
 
M mattiashedin skrev:
Vilka grymma svar jag har fått! Stort tack. Hade tagit dagar att googla fram det jag fick reda på snabbt från er alla :) Bara att skrapa ihop slantarna som behövs nu.
Och vad fastnade du för?
 
Kommer att bli ursnyggt!
 
  • Gilla
mattiashedin
  • Laddar…
Vi ska precis börja sätta träpanel i taket på vårt 70-talshus (sutterräng med platt tak) och fastnade för precis samma bild som @mattiashedin. Vi håller på renoverar hela huset för att återställa 70-talsstilen men försöker undvika att det blir för murrigt. Taket på bilden ser perfekt ut för det vi tänker. Någon som vet vad det är? Jag har kollat en del på ribb-tak, men tycker det bli för stora och mörka glipor mellan panelerna.

Våra hantverkare menar att det är 15x120-paneler i gran eller furu som vitvaxats. Det närmsta jag hittar är: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...träpaneler/spårpanel-4019-15x120mm-vitlaserad

Någon som har några djupare insikter?
 
Hej! Väldigt fint med akustikpanel.. Hoppar in i tråden med en annan fråga men som är på samma tema. Hoppas ok! Jag har ett 60-talshus med vitlaserad pärlspont i taket. Håller nu på och renoverar och kan inte bestämma mig för om jag ska måla det vitt eller behålla det laserat. Några tankar?
 
  • Vardagsrum med vitlaserad pärlspont i taket och inredning som speglar 60-talsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.