Grundmuren har tydligen en springa/otäthet under marknivån. Om det regnar ordentligt från ett håll rinner vattnet ned från murens ovandel och ned i marken och kommer in i källaren där grundmuren står på betongplattan. Till saken hör att på samma ställe går stuprännan in i ett dräneringsrör som kan vara igensatt.
Hur som helst ska vi gräva upp där och förmodligen kommer det fram en springa i själva grundmuren (där stöter två murdelar samman) eller mellan betongplattan och grundmuren.
Hur tätat man detta? Finns det någon trevlig gegga man kan smeta i?
 
Platonmatta, Isodrän mot husgrunden/källarväggen är två alternativt.
 
Bra. Men om det nu finns sprickor hur tätat man dom?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Till saken hör att på samma ställe går stuprännan in i ett dräneringsrör som kan vara igensatt.
Stup till dränrör ????? , ( Är det inte ett vanligt avloppsrör 110 mm ?? ) Får inte förkomma, takvatten ska bort från huset.
 
Oftast skär man sönder eller slipar bort befintligt tätskikt så att tex källarväggen kan ventileras på utsidan med hjälp av luftspalten mellan/i platonmattan/isodränskivorna.

När vi satte isodränskivor så slipades hela väggen ren från asfalts-/tjärtätskiktet.
 
Mindre sprickor kan tätas med silikon. Om det är lite större skador kan man använda lagningsbruk.

Även gummiasfalt/EP-membran funkar, men om man sätter Pordrän/Isodrän bör man undvika att sprida ut det för mycket då idén är att väggen ska kunna andas, precis som Demmpa säger.
 
Jag vill inte sätta någon isolering, det vore dumt att sätta det bara på 10% av husomkretsen som ska grävas upp nu för denna lagningen.
Får bli någon tätmassa, kanske PU-baserad från Bostik
 
Jag frågar igen. Ett gammalt innerhörn av byggnad med synliga stenblock, där en del har rester av bitumen och en springa där regnvatten kan läcka in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett innerhörn. Högerdelen är gammal sockel med rester av bitumen på. vänsterdelen tillkom senare (kanske 30 år sedan) om som man ser finns det en springa där regnvatten rinner igenom när vinden står från det hållet. Finns det en möjlighet att täta inifrån? Kan man sätta för en bräda som form och hälla någon väldigt tunnflytande bruk bakom?
 
Jag tar upp detta igen. Det blev ingen grävning på utsidan, återstår att täta inifrån. Jag har huggit bort mycket av fogen mellan murarna. Funderar att använda expanderbetong. Kan man blanda den till en tunn välling som rinner in i alla små utrymmen?
Eller ska man någon typ av tätmassa som Bostik 1566 eller Sicaflex? Hur applicerar man den?
 
Skruva fast en bräda som gjutform och töm i finbetong uppifrån. Du kan väl blanda den lite lösare.
Knacka på brädan med en hammare så att betongen rinner ned och fyller de flesta skrymslena.
Svårare behöver det väl inte göras?
 
Jag tänkte så men enligt mina tidigare mycket få erfarenheter med betong så rinner den inte särskild bra. Hus lös kan man blanda den?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tänkte så men enligt mina tidigare mycket få erfarenheter med betong så rinner den inte särskild bra. Hus lös kan man blanda den?
Du får så klart vibrera så betongen rinner ned.
Du kan väl köra med en bilmaskin på brädan, för betongen rinner ju inte ned av sig själv.
 
Svårt att få till betong som rinner, kanske du kan pröva med något som kallas sluring, det är blandning som är som vatten och används vid gjutning av stålkarmar mot betong, ,men då töms den i ett hål högst upp med formar på sidorna. Eftersom det är mycket vatten i den så torkar den inte till och blir slö , när den träffar en sugande yta, men vibbras genom att ha en maskin som knackar på formen, En sådan kan med lätthet göras. En slagborrmaskin ställs på bara slag och i chucken sätts en större bult och vips har du en vibbra. Kan sägas att metoden för dig är inte helt enkel då formen uppe måste vara öppen, går med snedbräda. Så varför inte, täta med tidningspapper på utsidan och tag det som ett projekt som tar tid , det blir små duttar att kasta in i hål och springor, lämpligt med kalkbruk som är lite mjukare än betong.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tar upp detta igen. Det blev ingen grävning på utsidan, återstår att täta inifrån. Jag har huggit bort mycket av fogen mellan murarna. Funderar att använda expanderbetong. Kan man blanda den till en tunn välling som rinner in i alla små utrymmen?
Eller ska man någon typ av tätmassa som Bostik 1566 eller Sicaflex? Hur applicerar man den?
Expanderbetong är absolut rätt om du nu är ute efter att gjuta igen det. Det kan blandas betydligt lösare än t.ex. finbetong. Dessutom krymper det inte alls lika mycket.

Ett tillägg till inlägget ovan är att sluring aldrig får användas till gjutning av konstruktioner över huvud taget. Det ska ses mer som ett smörjmedel.
 
C C.Lundin skrev:
Ett tillägg till inlägget ovan är att sluring aldrig får användas till gjutning av konstruktioner över huvud
Har inte fått den uppfattningen av TS,utan bara sätta igen så inte solen lyser in:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.