Flyttade ett vägghängt skåp och spacklade igen hålen där pluggarna suttit, slipade och målade över. Väggen i fråga är en vanlig gipsvägg med bara färg på, ingen tapet. Först trodde jag att jag kunde komma undan med att bara måla precis där jag hade haft skåpet, men det blev fult i släpljus, så jag bestämde mig för att måla hela väggen. 2 strykningar senare och jag blir fortfarande inte av med gränsen där jag först stannade med rollern, mitt på väggen. Jag trodde att det skulle försvinna av sig själv när jag målade hela väggen, men icke.

Något annat jag märkte var att det uppstod spruckna bubblor/ojämn struktur på ett par ställen där jag tidigare hade punktmålat. Även detta försvinner inte, och jag kan inte komma på vad jag gör för fel eller hur jag ska bli av med det... bifogar en bild på strecket som blivit av att jag stannat rollern mitt på väggen, samt den ojämna strukturen där ett parti är märkbart grövre än det andra.

Vad tror ni är orsaken till den ojämna strukturen? Har inte varit noggrann med att rengöra efter jag slipade bort spacklet över plugghålen, men den grövre strukturen uppträder inte bara vid spacklingen. Och hur blir jag av med strecket som uppkommit? Är lite osäker på om jag vågar ge mig på det en tredje gång eller om jag ska ringa hit målaren...
Målad gipsvägg med synligt streck där rollern stannade och ojämn struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gipsvägg med ojämn struktur och synligt streck efter delvis ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du golvlampor?
Kan vara så att det bara syns i släpljus, då spelar det väl mindre roll.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du golvlampor?
Kan vara så att det bara syns i släpljus, då spelar det väl mindre roll.
Nja, jag har en lampa på ett skåp som lyser på bilderna, men strukturskillnaden syns väldigt tydligt även när det är dagsljus.

Någon som vet varför det blivit så här och hur man rättar till det? Sandpappra ner med 120 papper och måla om? Har jag smetat på för mycket färg? Rollern som användes låg ute i en plastpåse en natt mellan strykningarna, kan det ha gjort något? Slipa, byta roller och måla om?
 

Bästa svaret

Du kanske haft för mycket färg på rollern, men det brukar bli jämt ändå om man bara rollar ut det ordentligt. Att det är streck där du stannar med rollern beror ju på att du fått förhöjningar av färg där, så om du stör dig på det så måste du slipa ner och måla igen. Men tänk på att strukturen blir annorlunda (jämnare) där man har slipat.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Du kanske haft för mycket färg på rollern, men det brukar bli jämt ändå om man bara rollar ut det ordentligt. Att det är streck där du stannar med rollern beror ju på att du fått förhöjningar av färg där, så om du stör dig på det så måste du slipa ner och måla igen. Men tänk på att strukturen blir annorlunda (jämnare) där man har slipat.
Detta är på platser där jag inte har kunnat rolla ut pga hinder, så låter rimligt att det kan vara överflöd av färg som orsakat det. Antar att det är slipning som gäller. Om strukturen blir annorlunda så kommer väl det att reda ut sig när jag rollar nästa gång? Eller gången därpå. Att bara måla på har bevisligen inte hjälpt så då är det väl slipning som gäller.
 
I iLogic skrev:
Detta är på platser där jag inte har kunnat rolla ut pga hinder, så låter rimligt att det kan vara överflöd av färg som orsakat det. Antar att det är slipning som gäller. Om strukturen blir annorlunda så kommer väl det att reda ut sig när jag rollar nästa gång? Eller gången därpå. Att bara måla på har bevisligen inte hjälpt så då är det väl slipning som gäller.
När du precis doppat rollern i färg så måste du börja med att rolla ut överskottet ”mitt på väggen”, så att du inte har så mycket färg i rollern när du kommer till ett hinder (eller vid tak eller golvsockel). Du kan rolla ut en del av överskottet direkt i tråget också.

En målad vägg har ju en struktur (beroende på val av roller), en slipad eller spacklad yta är helt jämn. Även om du målar två gånger över den spacklade ytan så kan det synas igenom.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
När du precis doppat rollern i färg så måste du börja med att rolla ut överskottet ”mitt på väggen”, så att du inte har så mycket färg i rollern när du kommer till ett hinder (eller vid tak eller golvsockel). Du kan rolla ut en del av överskottet direkt i tråget också.

En målad vägg har ju en struktur (beroende på val av roller), en slipad eller spacklad yta är helt jämn. Även om du målar två gånger över den spacklade ytan så kan det synas igenom.
Ok tack för svaren, men nu blev jag osäker på om jag vågar slipa haha. Vi får väl se. Jag brukar ha mycket färg för att inte få torr roller och riskera att få synliga övergångar. Men då har jag nog slarvat med färgen här.
 
  • Gilla
barkitekt
  • Laddar…
I iLogic skrev:
Ok tack för svaren, men nu blev jag osäker på om jag vågar slipa haha. Vi får väl se. Jag brukar ha mycket färg för att inte få torr roller och riskera att få synliga övergångar. Men då har jag nog slarvat med färgen här.
äh, kör på :)

Du kan ju slipa bort och först måla en gång bara där du slipat för att få till lite struktur (inte med för mycket färg denna gång bara ;)). Sen måla hela ytan.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
äh, kör på :)

Du kan ju slipa bort och först måla en gång bara där du slipat för att få till lite struktur (inte med för mycket färg denna gång bara ;)). Sen måla hela ytan.
låter som en plan! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.