När jag grävde på min tomt för att ta hand om dagvatten så hittade jag ett gammalt rör som mynnade ut precis i tomtgränsen (på 5cm när). Efter lite mer undersökning så hittade jag andra ändan av röret, vilket var kopplat till det gamla gråvattenavloppet. Vet inte hur länge sen det användes... Kanske var vanligt förr, vad vet jag?

Hursomhelst är man ju skyldig att ta hand om dagvatten på sin egen tomt, samt rena gråvatten och ta hand om det på sin egen tomt. Kommunerna är väldigt strikta på vattenrening nuförtiden, i gråvatten finns det ju ämnen som är farliga för vattendrag och insjöar.
 
  • Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
När jag dränerade om uppdagades ett gammalt rör som fortfarande var påkopplat till en enda golvbrunn i källaren som dock inte används till utan är från en tid då man hade ett badkar i källaren. Det vattnet gick ut tillsammans med dräneringen. Det behöver således inte betyda att den här husägaren ens är medveten om eventuella fel och brister. Kommunicera är mitt tips.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
B byggarnolsson skrev:
Har nyligen byggt nytt hus och flyttat in – första hösten här efter inflytt för ~2 månader sedan.

När vi byggde så hade vi en del problem med vatten, men inte så konstigt då vi bor lite i en sänka, lite vattensjuk tomt tänkte vi. Det medfar även att vi höjde marken en hel del under bygget, grävarna nämnde dock även att de hade upptäckt en hel del diskmedel och annat när det grävde, men kunde inte uppfatta var det kom ifrån och ingen tänkte mer på det.

Därefter sedan vi flyttade in har vi fortfarande när det regnar haft ganska stora problem med vattensamlingar på delar av våra gräsmatta, trots diverse dikningar och annat. Och upptäckte häromdagen något mindre kul; såg att grannen var ute precis bakom vårat hus (ca. 50cm från tomtgräns) och sopade undan lite löv i ett buskage och tog ner ett par grenar, då blottades ett stort vitt PVC-rör där det rann kraftigt med vatten ut ur.

Grannens tomt sluttar en hel del uppåt från oss, hans hus är kanske ca 15m från vårat, och röret går då sedan rakt ner mot oss och slutar en halvmeter innan våran tomtgräns. Nu när det har regnat som kraftigast har det bokstavligt talat sprutat ut vatten som delvis landar på vår tomt.

Vad som händer här är då alltså att dagvatten, och gissnings en del gråvatten flödar in på vår tomt (i.o.m. upptäckta diskmedel bl.a.).

Jag har inte pratat med grannen ännu då jag först vill kolla upp om vi ens har något att säga till om i denna situationen, eller om vi får bita i det sura äpplet och försöka dika och gräva kanske gräva en stenkista för deras vatten då vi "flyttade hit sist"? Några erfarenheter? Har redan mailat kommunkontoret om hur man ska hantera sådana situationer (utan att nämna några namn eller liknande innan man vet hur man ska lösa detta), men inte hunnit få svar ännu.

Deras hus byggdes runt 1995, vi då 2020. Både tomterna är runt 3400kvm. Vi bor utanför detaljplan och liknande.

Illustration på problemet:
[bild]
Det är viktigt att du tar tag i detta och tar vattenprov från röret samt att du pratar med myndigheter om det hela så att detta upphör och ni slipper dra ärendet
 
Claes Sörmland
lnilsson lnilsson skrev:
När jag grävde på min tomt för att ta hand om dagvatten så hittade jag ett gammalt rör som mynnade ut precis i tomtgränsen (på 5cm när). Efter lite mer undersökning så hittade jag andra ändan av röret, vilket var kopplat till det gamla gråvattenavloppet. Vet inte hur länge sen det användes... Kanske var vanligt förr, vad vet jag?
Direktutsläpp från källarens golvbrunn (tvättstugan) och köksstam var standard på landsorten före 70-talet. Mitt hus hade utsläpp i ett dike, betongrören ligger kvar i marken ännu men ledningen är bortkopplad sedan 60-talets kommunala avlopp installerades.
 
  • Gilla
  • Ledsen
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
harry73
B byggarnolsson skrev:
Deras hus byggdes runt 1995
Om grannens hus byggdes 1995, borde de ha en relativ modern trekammarbrunn med infiltration som når sin tekniska livslängd. Så troligtvis behöver de gräva om infiltrationen efter kommunens tillsyn.
Att det skulle finnas ett avlopp som utan grannens vetskap går förbi trekammarbrunnen är osannolikt, men det är möjligt att man leder bort vattnet från hängrännor och dränering på detta sätt. Även utekök eller handfat i en friggebod kan vara kopplat till röret.
En annan möjlighet är att grannens infiltration är igensatt och att man la ett rör från grannens infiltration till din tomtgräns för att inte behöva gräva om infiltrationen.

Det ska i alla fall inte se ut så här.
Prata först med grannen och anmäl till kommunen om han inte rättar till felet eller anmäl direkt till kommunen.
 
Om det inte är olämpligt p.g.a. ännu en granne nedanför er samt att det bara är vanligt dräneringsvatten, dvs ej gråvatten, hade jag låtit grannen fortsätta sitt rör över min fastighet för att släppa det längre ner än eget hus. Ligger i eget intresse s.a.s.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
J JensLindahl skrev:
Rekommenderar att ta dialogen genom kommunen så slipper du massa tyckande. Det är fastighetsägaren som har ansvar att ta hand om fastighetens dagvatten.

Läs på här:

[länk]
Givetvis! Kommun är kontaktad och jag inväntar svar, ville bara se efter om jag ens har något att gå på – eller om det helt enkelt är mitt egna ansvar att fixa.

Tackar för länken, mycket matnyttigt!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Magnus E K
Vill inte idiotförklara någon, och håller med om att det är grannen som ska åtgärda det aktuella problemet, men varför bygger man ett nytt (stort fint enligt bild) hus 2020 utanför detaljplanlagt område på en tomt som är "lite i en sänka, lite vattensjuk"?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vill inte idiotförklara någon, och håller med om att det är grannen som ska åtgärda det aktuella problemet, men varför bygger man ett nytt (stort fint enligt bild) hus 2020 utanför detaljplanlagt område på en tomt som är "lite i en sänka, lite vattensjuk"?
Av samma anledning till att folk köper tomter på 400kvm i en tätort för flera miljoner; smaken är som baken och man köper och bygger där det passar ens egna behov.
 
  • Gilla
  • Älska
mickeforsberg och 38 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vill inte idiotförklara någon, och håller med om att det är grannen som ska åtgärda det aktuella problemet, men varför bygger man ett nytt (stort fint enligt bild) hus 2020 utanför detaljplanlagt område på en tomt som är "lite i en sänka, lite vattensjuk"?
Hur tänker du att av ekonomiska orsaker låter... billig tomt... brist på lämpliga tomter....
Kan tänka mig att alla inte kan vara så kräsna när det gäller var man bygger?
 
Är troligtvis inte så svårt att lösa dränering av en villatomt om man hittar en man gillar men svårare om grannen dränerar sin tomt till denna oxå. Jag hade givit denna en chans att lösa problemet över dagen sen hade jag slått igen sliten själv. Grannsämja är bra idioter till grannar är det inte
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att ta det lite snyggt och prata med grannen, och ge hen en chans att fixa detta på ett riktigt sätt utan att blanda in myndigheter.
Jag är inte säker på att man ens får släppa ut dagvatten, utan att gå via en stenkista eller liknande.
Lite utanför ämnet, vad har du för typ av grund på ditt hus. På grund av nivåskillnader mellan era tomter kan det komma grundvatten som kan ställa till med problem med fukt i grunden i framtiden. Om man inte tänkte på det vid byggnationen. Grundvatten utöver eventuellt dagvatten och gråvatten.
 
A
Mycket bra illustration!
Han måste ta bort röret omgående och leda bort vattnet åt annat håll.
Din egna dränering kanske inte klarar av att ta hand om så mycket vatten. Kan i värsta fall påverka ditt hus eller tomt när vintern och minusgraderna kommer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gert57
  • Laddar…
Om du gett kommunen din adress eller fastighetsbeteckning skulle jag tro att grannen får ett besök inom det närmsta. Brott mot kommunala regler och skattebrott ses inte med blida ögon i landet lagom. :crysmile:
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.