Hej.

Har tänkt montera RGB led-strip som downlight på våra två trappsteg som vi har på vår lilla entrétrappa utomhus.
Tanken är att fräsa ett spår i undersidan av trappstegen och montera in slingan i träet.
Behöver tips om en prisvärd IP-klassad led-slinga som går att anpassa i längd.

Andra synpunkter/förslag?
Risk för värmeutveckling med en infälld led-strip?

/Frippe
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
eBay ger följande träffar:
179,390 results for "led rgb waterproof"

Det är bara att välja :) Vad vill du ha för styrning, manuell fjärr, Zigbee eller något annat? Vilken ljusstyrka? 12 V DC eller 230 VAC?

Saker att leta efter:
Waterproof rating: IP67 (skyddsklass, IP67 är bästa, men de ljuger som borstbindare på eBay så klart)
Power: 14,4 W/m (14,4 W/m är ganska vanligt för de dyrare slingorna och ger ganska mycket ljus, kanske onödigt mycket)
LEDs: 60pcs/m SMD 5050 (5050 står för 5 x 5 mm LED-chip som ger bra ljus för det mesta, det finns fler format och typer)

/Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Halloj...

Tack för svar.
Ska leta runt lite. Styrning är inte nödvändig. Den kommer att ligga på en plejd (alltså 230VAC).
Däremot behöver den kunna dimras.
Behövs inte överdrivet mycket ljus...som jag skrev så ska slingan fräsas in i ett spår, så jag är lite orolig för värmeutveckling...

M v h

/F
 
Den jag tipsade om hade 14,4 W/m så det blir inte alls varmt. Jag har en liknande list som körs med full effekt och den mätte jag nu till 37 grader på lysdioderna (med värmekamera). Då sitter den under ett köksskåp och ingen ventilation har varit igång på minst en timme. Ytterhöljet på den transparenta skenan var 30 grader. Rummet i sig är kanske 24 grader.
 
RGB-ledstrip som ska dimras med Plejd låter svårt i mina öron, iaf om du vill kunna ändra färg också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.