Hej,
jag gjorde om garderoben hemma för några månader sedan. Allt blev fint och bra men en liten del blev kvar och nu måste jag verkligen ta tag i detta och göra klart. Jag har dragit mig för att fixa det då jag har liten erfarenhet med att jobba med ytskikt på betong.

Någon som har tips hur man bör angripa det här för att få det att se rimligt snyggt ut för en garderob.

Det såg inte speciellt snyggt ut där innan vi påbörjade renoveringen av garderoben just där. Men under arbetet så trillade det mesta av ytskiktet ner (fix eller puts eller vad skall man kalla det?), och det blev att se ännu sämre ut. Så nu har jag knackat ner allt som är löst.

Bilder uppifrån och ner:
Skadat ytskikt på betongvägg i en garderob med avlagringar och lossnar.
Omfattande skador på betongyta i garderob med löst ytskikt och spår av reparationer.

Och i mer detalj:
Område i garderob med skadat ytskikt och löst material på betongvägg som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämna och skadade betongytor med löst material och delvis pålagd husfix i en garderob under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en skadad betongvägg och listen med löst ytskikt och synliga stenar vid en garderobsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderobsrenovering visar en exponerad betongkant och lossnad yta mellan vägg och dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skadad betongvägg i en garderob med löst ytskikt och hål som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använde husfix för att reparera mindre hål i andra delar av garderoben där omkringliggande ytskikt satt kvar (utan tendens att spricka eller trilla ner), det fungerade utmärkt. Använde vanligt spackel för de minsta hålen. Jag försökte lägga på lite husfix, som kanske syns på bilderna, för att se om det var möjligt att jobba med det, men det känns omöjligt att fylla den ytan med husfix och få en någorlunda jämnt slutresultat. Eller bör jag jobba med konsistensen av husfixet, hur lyckas jag med det i sådant fall? Vad kan man annars använda för material?

Att lägga en skiva där är möjligt, men det blir nog en hel del trixande för att fästa den samt att det nog inte kommer bli jättesnyggt och störa skjutdörrarna lite. Men kommer nån på nått enkelt sätt att lösa det är jag tacksam för tips.

Tacksam för alla tips!
 
9 9fingers skrev:
Hej,
jag gjorde om garderoben hemma för några månader sedan. Allt blev fint och bra men en liten del blev kvar och nu måste jag verkligen ta tag i detta och göra klart. Jag har dragit mig för att fixa det då jag har liten erfarenhet med att jobba med ytskikt på betong.

Någon som har tips hur man bör angripa det här för att få det att se rimligt snyggt ut för en garderob.

Det såg inte speciellt snyggt ut där innan vi påbörjade renoveringen av garderoben just där. Men under arbetet så trillade det mesta av ytskiktet ner (fix eller puts eller vad skall man kalla det?), och det blev att se ännu sämre ut. Så nu har jag knackat ner allt som är löst.

Bilder uppifrån och ner:
[bild]
[bild]

Och i mer detalj:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Jag använde husfix för att reparera mindre hål i andra delar av garderoben där omkringliggande ytskikt satt kvar (utan tendens att spricka eller trilla ner), det fungerade utmärkt. Använde vanligt spackel för de minsta hålen. Jag försökte lägga på lite husfix, som kanske syns på bilderna, för att se om det var möjligt att jobba med det, men det känns omöjligt att fylla den ytan med husfix och få en någorlunda jämnt slutresultat. Eller bör jag jobba med konsistensen av husfixet, hur lyckas jag med det i sådant fall? Vad kan man annars använda för material?

Att lägga en skiva där är möjligt, men det blir nog en hel del trixande för att fästa den samt att det nog inte kommer bli jättesnyggt och störa skjutdörrarna lite. Men kommer nån på nått enkelt sätt att lösa det är jag tacksam för tips.

Tacksam för alla tips!

Gipsputs är förhållandevis lätt att jobba med. Billigt också. Kom ihåg att prima innan bara!
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
Tack för svar! Ska testa och återkommer med resultat (tar väl någon vecka)!
 
Det är inte betong utan puts. Är det ett äldre hus så är det troligen kalkputs. Då ska man akta sig för att använda cementbaserade produkter. Ny kalkputs är bäst.
 
J justusandersson skrev:
Det är inte betong utan puts. Är det ett äldre hus så är det troligen kalkputs. Då ska man akta sig för att använda cementbaserade produkter. Ny kalkputs är bäst.
Det är väl betong som ligger under?

Jag tänkte att jag knackar ner den sista "putsen" och sen fyller på med lämpligt material som är lättarbetat.

Menar du att jag bör lägga kalkputs där? Är det lätt att jobba med?
 
Kalkputs är lätt att jobba med. När är huset byggt?
 
J justusandersson skrev:
Kalkputs är lätt att jobba med. När är huset byggt?
Huset är byggt på mitten/slutet av 40-talet. Garderoben som var direkt fäst i väggen har funnits sedan 60 talet åtminstone. Hittade en nitlott från 1960 som fastnat mellan väggen o en batting. Battingarna var "spikade" igenom putsen och in i det hårda (betongen?)
 

Bästa svaret

Huset har en plankstomme som är putsad. Armerad betong började användas som väggmaterial i flerbostadshus på 1960-talet. I småhus har det i princip aldrig använts utom i källarväggar. Kalkputs är det bästa och smidigaste materialet du kan använda.
 
J justusandersson skrev:
Huset har en plankstomme som är putsad. Armerad betong började användas som väggmaterial i flerbostadshus på 1960-talet. I småhus har det i princip aldrig använts utom i källarväggar. Kalkputs är det bästa och smidigaste materialet du kan använda.
Då kör jag på kalkputs! Återkommer med resultat.
 
9 9fingers skrev:
Då kör jag på kalkputs! Återkommer med resultat.
Lovade återkomma med resultat ser jag. Det var helt rätt med kalkputs. Jag slarvade lite med fuktningen innan så blev lite sprickor. Nu var det inne i en garderob så inte jättenoga, hade man fuktat ordentligt innan och varit noga med fuktningen under uppsättning och efteråt så gisar jag att inga sprickor hade uppstått.
 
N
Vad fan är kalkputs? Finns ju luft och vatten kalk bruk där det vanliga är luft kalkbruk.
Stockar man tjokt med 3 mm luftkalkbruk så spricker det. Men det är ett bra bruk.
 
N neo11 skrev:
Vad fan är kalkputs? Finns ju luft och vatten kalk bruk där det vanliga är luft kalkbruk.
Stockar man tjokt med 3 mm luftkalkbruk så spricker det. Men det är ett bra bruk.
Den här blev jag refererad till när jag frågade efter kalkputs.

https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i
 
N
Ok, det är ett luft kalk bruk med 1 mm ballast, bra bruk, men putsar man mer än än 5 mm åt gången kan det spricka.
Man börjar ju alltid med ett 3 mm bruk, då kan man putsa 10mm på en gång.
Är ovanligt att privat personer använder 1 mm bruk, då det spricker lätt.
Tror inte att det hade spruckit om du använt ett 3 mm bruk och ej kalkbruk, ett c bruk hade varit bättre.
 
N neo11 skrev:
Ok, det är ett luft kalk bruk med 1 mm ballast, bra bruk, men putsar man mer än än 5 mm åt gången kan det spricka.
Man börjar ju alltid med ett 3 mm bruk, då kan man putsa 10mm på en gång.
Är ovanligt att privat personer använder 1 mm bruk, då det spricker lätt.
Tror inte att det hade spruckit om du använt ett 3 mm bruk och ej kalkbruk, ett c bruk hade varit bättre.
Okej bra att veta. Men ingen fara nu väl? Det känns som det sitter som berget med några enstaka sprickor här och där på en yta av 20x260 cm.
 
N
Nej, är det bara småsprickor och allt sitter hårt, så är det ingen fara alls.
 
  • Gilla
9fingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.