Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus på 115 x 2 kvm (inredd källare), tomten är på ca 1200 kvm. Idag har vi en pelletspanna som vi börjar tröttna på, i förstahand har vi tittat på jordvärme men installatörerna som varit här har antingen dömt ut eller sagt att det är ett risktagande på grund av hur trädgården ser ut.

Vi har fått in 3 offerter på luft/vatten pumpar inkl el- och rördragning enligt följande :

Mitsubishi PUD-SHWM120YAA
ECODAN EHST20D-YM9ED
Pris : 95 500 kr inkl rot
Övrigt : Gav ett mindre bra intryckt, ville inte ens titta på el-centralen

IVT Air-X 413
AirModule E15 (varmvattens beredare 185 l)
Magnet filter
Pris : 136 500 kr inkl rot
Övrigt : Här försökte man även sälja till en IVT 300l arbetstank för ackumulering av radioatorvatten

NIBE F2120-12
NIBE VVM 320
NIBE KVR10-30 kondensslang
Pris : 122 240 inkl rot
Övrigt, kom 1 timme försent utan att meddela eller be om ursäkt men gav ett bra intryckt förövrigt.

Vad jag förstår så är det väldigt lite underhållning och reperationer på Luft/Vatten maskiner och det är inga konstigheter att få service av andra företag än de som installerat.

Vad bör vi tänka på här? Finns det en god anledning att titta närmare på Mitsubishi som var klart billigare? Vi har idag en Mitsubishi luft/luft som fungerat riktigt bra men offert läggaren påpekade att de inte gjordes i samma fabrik som luft/vatten, vet inte om det var dåligt eller bra.
 
Per Ola Persson
Hej,
Det man först tänker på här, är det likvärdiga lösningar? Samma effekt i ute- resp innerdel?, hur ser det ut med kondensvattenuppsamling på utsidan, har M det också?, en har med magnetitfilter vilket kostar en del extra, är eldragning med för ute-/inneenhet komplett eller är det vissa meter som ingår, är det komplett installation på alla, vilken skillnad är det i garantier? (t.ex. IVT vet jag att de har 10 års ren garanti på kompressor t.ex, hvad har de andra?).
Personligen går jag mycket på förtroendet av de som säljer och installerar, om man inte kommer i tid vid första mötet - hur går det då sedan?
Har alla gett energikalkyl/energiberäkning?

En hel del att tänka på, inte enkelt att välja. Har alla bra referenser?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla ca 21 grader inne när det är som allra kallast på vintern? Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT i Malmö är -10,2 °C enligt Boverkets tabell.

Vad är nuvarande pelletsförbrukning och elförbrukning?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det är bra punkter du tar upp, ska helt klart titta närmare på dem. Men så länge tänkte jag svara på att installationerna är kompletta och kondens skickas vidare till vår stenkista i samtliga fall.

De som offererat IVT och Nibe har pratat om 6 års garanti och att man sen kan köpa till extra. Mitsubishi vet jag inte mycket om egentligen.

Nu tänker jag att dessa som kommer på besök är huvudsakligen säljare som egentligen inte kommer göra själva installationen men ja, det förtroende de ger kommer såklart spela en roll.
 
Pelletspannan leverar ca 60-70 grader vid 0 till -5 grader. Vi förbrukar ca 7 pallar pellets om året.
 
Ok, då är värmesystemet dimensionerat som högtemperatursystem 80°/60°. 70° vid -5° ute låter som det kan behövas uppåt 75-80° vid -10,2°C. Inga värmepumpar jag känner till klarar så höga temperaturer. Det finns en som klarar 70° och det är Daikin Altherma 3 TopGrade.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Gjorde en dubbel koll nu och just nu är utetempen 13 grader och då skickar pannan ut knappt 45 grader på systemet. Det ska dock tilläggas att temperaturen har stigit snabbt från att varit frost imorse så det är möjligt att systemet inte hunnit anpassa sig helt.

Kan tillägga att vår tanke var att behålla pelletspannan i de fall som det blir riktigt kallt under längre tid. Om det är en bra idé eller inte vet jag inte, företagen som var här sa att det var möjligt men det innebar lite sämre rördragning.
 
Redigerat av moderator:
Hög framledningstemperatur gör tyvärr att verkningsgraden COP på värmepumpar blir sämre. Vill man ändå satsa på det och i en dockningslösning tycker jag NIBE är en stark kandidat då de brukar ha bra lösningar och tillbehör för just dockning. NIBE F2120-12 klarar ge upp till 65° framledningstemperatur och 64° vid -10°C ute.
 
  • Gilla
Gleb
  • Laddar…
Per Ola Persson
J Josth skrev:
Ok, då är värmesystemet dimensionerat som högtemperatursystem 80°/60°. 70° vid -5° ute låter som det kan behövas uppåt 75-80° vid -10,2°C. Inga värmepumpar jag känner till klarar så höga temperaturer. Det finns en som klarar 70° och det är Daikin Altherma 3 TopGrade.
De som varit ute och tittat på huset måste göra den bedömningen vad för framledningstemperatur som behövs vid DUT. De flesta värmesystem idag (om det inte är små tunna plåtradiatorer från 80-90-talet) är väl dimensionerade och behöver sällan över 55 gr. Men detta måste säljaren garantera i sin energikalkyl. Har man ved/pellets så blr oftast framledningen beroende på hur man eldar (om man inte har fullt fungerande eller rätt inställd shunt)
 
Säljarna är ute för att sälja värmepumpar och bryr sig inte om alla detaljer. Lyckas man få hem en gammal erfaren rörmokare kanske han säger att det nog också behöver bytas ut ett antal radiatorer till kraftigare modeller som ger mer värme vid lägre framledningstemperatur. Högtemperatursystem var vanligt från slutet av 60-talet fram till mitten på 80-talet då nya regler om lågtemperatursystem infördes och frånluftsvärmepumparna började komma.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Per Ola Persson
J Josth skrev:
Säljarna är ute för att sälja värmepumpar och bryr sig inte om alla detaljer. Lyckas man få hem en gammal erfaren rörmokare kanske han säger att det nog också behöver bytas ut ett antal radiatorer till kraftigare modeller som ger mer värme vid lägre framledningstemperatur. Högtemperatursystem var vanligt från slutet av 60-talet fram till mitten på 80-talet då nya regler om lågtemperatursystem infördes och frånluftsvärmepumparna började komma.
Det kan vara så naturligtvis, därför viktigt att säljaren gör en noggrann energikalkyl som underlag för offert och dimensionering. Man ska kräva att han kan stå för denna och att värmepumpen är dimensionerad för den status som råder. Är säljaren orolig för att värmesystemet inte räcker till så ska han flagga för detta i sin offert. Det ska man kräva av en seriös värmepumpsinstallatör.
Rätt som du säger att högtemsystem installerades, men många är ändå vettigt dimensionerade. T.ex. mitt värmesystem är ett 1-rörsystem från 1973, menj jag har ladrig behövt köra över 50 gr någon gång (DUT-15). Men det är därför viktigt att ställa krav på de som säljer samt att få ett gott förtroende för deras kompetens.
Lämpligt att kolla upp referenser, hur många VP installerar de per år osv.
 
S snowjim skrev:
Pelletspannan leverar ca 60-70 grader vid 0 till -5 grader. Vi förbrukar ca 7 pallar pellets om året.
Om ni verkligen behöver så hög temperatur så skulle samtliga säljare ha avrått er från en värmepump!

Men det kan ju vara så att pannan levererar varmare vatten än vad som behövs och ni reglerar temperaturen inne med radiatortermostater? Vad händer om ni ställer upp termostaterna på max? blir det för varmt inne då?
 
useless useless skrev:
Om ni verkligen behöver så hög temperatur så skulle samtliga säljare ha avrått er från en värmepump!

Men det kan ju vara så att pannan levererar varmare vatten än vad som behövs och ni reglerar temperaturen inne med radiatortermostater? Vad händer om ni ställer upp termostaterna på max? blir det för varmt inne då?
Vi har 1 rum som har svårt att hålla värmen, trotts försök har vi inte lyckats reda ut varför, elementet är ändå ett dubbel element. Men visst, det finns en terrasdörr(ny) i rummet som kanske påverkar. Iallafall har vi fått anpassa pannan efter detta rum så här har vi max på termostaten medan övriga rum har mycket lägre.
 
Krokben
Billigaste för dig om du inte vill byta ut element är att komplettera pelletspannan med en luft/luft. Inte ovanligt att folk gör så.
Att låta pumpen leverera riktigt varmt vatten sänker COP som folk redan nämnt, och att det blir mycket elpatron vilket gör att det blir rätt dyra räkningar i slutändan ändå.

Jag har högtempsystem själv och valde att komplettera elpannan med luft/luft istället för luft/vatten pga det skulle bli för dyrt att byta ut 8 element samt installera en luft/vatten. Vi ligger på ca 7500kwh år jämte 20.000 kwh vi låg innan. Tänk på saken!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad är det för temperaturskillnad mellan framledning och retur vid pannan?

Som sagt var finns det ingen värmepump som kan producera 70 grader utan att gå helt och hållet på elpatron, så det verkar konstigt om ingen av säljarna har påpekat det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.