Magnus E K
N Nimpan skrev:
Jag har även köpt papper av något slag som skall limmas över det lätt skadade eternitInnertaket och sedan målas över med färg. Får göra detta ge om att öppna garagedörren och använda mig av FFP3 mask bara för att vara på den säkra sidan. Trots att det inte skall slipas, borras eller rivas.
Nackdelen med detta är att när det inte längre går att se/känna/höra att det är eternit är risken större att en framtida ägare kommer börja borra eller såga i det.
 
  • Gilla
Nimpan
  • Laddar…
Ingen tidigare ägare skall behöva gå igenom samma ovisshet som jag har gått igenom. Kommer att ta ansvar självfallet. Vi kommer att informera framtida ägare om eternitaket i garaget. Har fortfarande kvar originalpappret på själva bygget Från 60-70 talet. Som tur är rörde vi inte garaget. Dessutom är det bara en platta som det rör sig om. Bilderna ovan. Inte hela taket som tur är
 
Varför räcker det inte att bara måla taket?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför räcker det inte att bara måla taket?
Jag tänker för att binda allt riktigt ordentligt så är det bra att vara på den säkra sidan. Att ha en barriär mellan plattan och färgen också. Kanske lite för extremt jag vet
 
N Nimpan skrev:
Vi kommer att informera framtida ägare om eternitaket i garaget....
Dessutom är det bara en platta som det rör sig om. Bilderna ovan. Inte hela taket som tur är
Det finns varningstejp att köpa, som det står "asbest" på. Används ofta när asbest ska plastas in och skickas till deponi. Men det går också att använda tejpen för att markera var det finns kvar asbesthaltiga material i en byggnad.
 
Staffans2000
N Nimpan skrev:
Jag är enbart orolig för en stor exponering under en kort tid som vi kanske har utsatts för.
Nu är jag inte längre i byggbranschen. Men när jag var det, jobbade jag som rörläggare. Ett vanligt jobb var att byta ut gamla kokspannor till moderna oljepannor. I den processen ingick rivande av isolering. Asbestisolering. Jag stod rakt under rören utan någon som helst skyddsutrustning och med hjälp av en Morakniv revs isoleringen ner. Rakt på mitt huvud, så jag såg ut som en nypudrad semla. Jag har alltså haft en mycket stor exponering under lång tid. När asbesthysterin blommade upp på Byggahus frågade jag mina gamla jobbarkompisar om de kände någon som skadats av asbest. Svaret var entydigt. Nej.
Därför är det synd att du slänger ut pengar på helt onödigt utrustning, men ännu mer synd, att du använder en del av ditt ändliga liv till att oroa dig för spöken.
Dock är det naturligtvis, det viktigaste att din oro minskat, för i detta fall är det, det stora hälsoproblemet.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Jag köper d
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu är jag inte längre i byggbranschen. Men när jag var det, jobbade jag som rörläggare. Ett vanligt jobb var att byta ut gamla kokspannor till moderna oljepannor. I den processen ingick rivande av isolering. Asbestisolering. Jag stod rakt under rören utan någon som helst skyddsutrustning och med hjälp av en Morakniv revs isoleringen ner. Rakt på mitt huvud, så jag såg ut som en nypudrad semla. Jag har alltså haft en mycket stor exponering under lång tid. När asbesthysterin blommade upp på Byggahus frågade jag mina gamla jobbarkompisar om de kände någon som skadats av asbest. Svaret var entydigt. Nej.
Därför är det synd att du slänger ut pengar på helt onödigt utrustning, men ännu mer synd, att du använder en del av ditt ändliga liv till att oroa dig för spöken.
Dock är det naturligtvis, det viktigaste att din oro minskat, för i detta fall är det, det stora hälsoproblemet.

Staffan

Jag köper det du säger Staffan. Men inte allt min ärade vän. Först och främst vet jag inte hur länge sedan det var du jobbade inom byggbranschen. Eventuella asbestrelaterade Åkommor kan dyka upp decennier senare. Har du genomgått lungröntgen tro? Sedan är det inte alla som dör eller skadas av asbest. Det är väldigt individuellt. Kollade på uppdrag granskning från 2000( gammalt avsnitt siffrorna Kan vara högre idag) där 200 skadades och 40 personer dog pga Asbest. Så det är en blandning av arvsmassa och miljö. Asbest är en stark carcinogen. Vissa typer starkare än andra. Jag inser att jag är för nojig när det kommer till asbest. Men samtidigt tror jag, inget illa menat, att du är för slapp kring de verkliga hälsoriskerna som är förknippat med asbest.
 
N Nimpan skrev:
Jag köper d



Jag köper det du säger Staffan. Men inte allt min ärade vän. Först och främst vet jag inte hur länge sedan det var du jobbade inom byggbranschen. Eventuella asbestrelaterade Åkommor kan dyka upp decennier senare. Har du genomgått lungröntgen tro? Sedan är det inte alla som dör eller skadas av asbest. Det är väldigt individuellt. Kollade på uppdrag granskning från 2000( gammalt avsnitt siffrorna Kan vara högre idag) där 200 skadades och 40 personer dog pga Asbest. Så det är en blandning av arvsmassa och miljö. Asbest är en stark carcinogen. Vissa typer starkare än andra. Jag inser att jag är för nojig när det kommer till asbest. Men samtidigt tror jag, inget illa menat, att du är för slapp kring de verkliga hälsoriskerna som är förknippat med asbest.
Det var nog på den tiden man inte visste om asbestens problem. Så man ska inte säga mycket om skydd. Det har varit "ofarligt" att röka en gång i tiden.
Allt detta arbete skedde för 10åt sen?
Då lär det inte finnas några större mängder fibrer kvar. Så du behöver inte oroa dig. Speciellt papper att sätta upp där misstankar om asbest finnns?
Det låter dyrt. Va kostar en sån pryl?
Du kan borra i väggar utan problem. Golv med största sannolikhet undvik ventkanaler och isolering kring rör
 
Staffans2000
N Nimpan skrev:
Jag inser att jag är för nojig när det kommer till asbest.
Nu har jag läst igenom dina inlägg en gång till. Du är inte bara "för nojig", utan mycket mer än så!
Alla försök att städa bort asbest är totalt meningslösa, eftersom de lösa fibrerna sedan länge försvunnit från huset, medans de bundna i taket, är just det. Bundna. DVS: varenda krona du lägger på att reducera asbesthalten i huset, är pengarna rakt i sjön. Såvida de inte ger dig en mental tillfredställelse av att ha agerat överhuvudtaget.

Så till min syn på asbest.
Jag var rörläggare under den senare delen av sjuttiotalet. Altså för sisådär fyrtio år sedan. Mina gamla kollegor som mokar vidare har fått men av yrket, för att de kryper omkring på alla fyra samt släpar och bär på tunga saker, som Gjutjärnsbadkar och oljepannor. Alla har problem med värkande knän och ryggar, men inga problem med lungorna!

Lyssna på detta utmärkta program om eterniten i Lomma. För att arbetarna skulle få asbestlunga krävdes det årtionden av hög exponering i en ständig asbestdimma. Men oftast räckte inte det, utan de skulle även vara rökare.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1027674

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag läst igenom dina inlägg en gång till. Du är inte bara "för nojig", utan mycket mer än så!
Alla försök att städa bort asbest är totalt meningslösa, eftersom de lösa fibrerna sedan länge försvunnit från huset, medans de bundna i taket, är just det. Bundna. DVS: varenda krona du lägger på att reducera asbesthalten i huset, är pengarna rakt i sjön. Såvida de inte ger dig en mental tillfredställelse av att ha agerat överhuvudtaget.

Så till min syn på asbest.
Jag var rörläggare under den senare delen av sjuttiotalet. Altså för sisådär fyrtio år sedan. Mina gamla kollegor som mokar vidare har fått men av yrket, för att de kryper omkring på alla fyra samt släpar och bär på tunga saker, som Gjutjärnsbadkar och oljepannor. Alla har problem med värkande knän och ryggar, men inga problem med lungorna!

Lyssna på detta utmärkta program om eterniten i Lomma. För att arbetarna skulle få asbestlunga krävdes det årtionden av hög exponering i en ständig asbestdimma. Men oftast räckte inte det, utan de skulle även vara rökare.
[länk]

Staffan
Då hade jag rätt att det var på stenåldern som du jobbade som röris;)

Men när det gäller dessa asbesttrådar så tänker jag alltid troll, jag vet inte varför men...
Nu säger jag inte att TS är ett troll utan allmänt.
 
N Nummer18 skrev:
Inge asbest i väggar av trä eller isoleringen. Inte heller vindens isolering. Tro mig, jag har vart i din sits trots att jag jobbar inom bygg/fastighet. Tar ofta asbestprover i jobbet och har en bra vän som är högsta chef på en saneringfirma. I 9 fall av 10 så säger han att.....
------
[länk]

Du är tyvärr helt ute och cyklar sorry
 
Vart vill du komma med detta? I teorin så frigörs asbest i tex lim vid bearbetning. Men i verkligheten är dessa så hårt bundna att mängden ej är mätbar. Detta pga av mängden lim som den är bunden i. Jag negligerat inte asbest, men att bearbeta lim är långt ifrån det värsta angreppet av asbest som du kan utföra.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.