A
Hej.

Jag ska foga och på förpackningen står det att 1 kg räcker för 1 m2.

Men nu har jag små kakelplattor: 6x6 på 30 cm.

Hur räknar jag ut vad jag behöver per m2? Fogbredd är 3mm.

Mvh /Eric
 
Hur menar du med 6x6 på 30cm?
Och hur många kvm ska du foga?
1kg regeln gäller oftast en vanlig 15x15 platta
 
eavogels skrev:
Hej.

Jag ska foga och på förpackningen står det att 1 kg räcker för 1 m2.

Men nu har jag små kakelplattor: 6x6 på 30 cm.

Hur räknar jag ut vad jag behöver per m2? Fogbredd är 3mm.

Mvh /Eric
Nästan omöjligt att svara exakt på, eftersom det även beror på hur djup fogen ska vara, vilket beror på plattornas tjocklek och om det trängt upp fix halvvägs i fogen eller så.

Men vi kan ju göra en överslagsräkning:
Om 1kg regeln gäller för 15x15 cm plattor, så får du för en 30x30 cm yta 4 st plattor. Totala "foglängden" på den ytan är 3 st lodräta fogar à 30 cm, och 3 vågräta à 30 cm. Total foglängd alltså 180 cm

Samma yta (30x30 cm) med dina små plattor (6x6 st, eller 5x5 cm styck) skulle ge totalt 7 st lodräta fogar à 30 cm, och 7 vågräta fogar à 30 cm. (Nu räknar jag inte bort de små ytorna i korsningarna som ju blir räknade dubbelt). Total foglängd 420 cm, eller ca 2,3 gånger så mycket.

Här har vi räknat på en väldigt liten begränsad yta, med fogar även på "omkretsen". När man lägger till fler angränsande likadana ytor kan man förstås (i båda fallen) räkna bort en vågrät och en lodrät fog.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 1 till
  • Laddar…
A
J Jörgen Ö skrev:
Hur menar du med 6x6 på 30cm?
Och hur många kvm ska du foga?
1kg regeln gäller oftast en vanlig 15x15 platta
Ett ark är 36 små plattor, 5x5 cm styck. Om det åtgången gäller 15x15, skulle jag behöva 3 gånger mer. 3 kg per m2. Tack.
 
A
B b8q skrev:
Nästan omöjligt Total foglängd 420 cm, eller ca 2,3 gånger så mycket.

Här har vi räknat på en väldigt liten begränsad yta, med fogar även på "omkretsen". När man lägger till fler angränsande likadana ytor kan man förstås (i båda fallen) räkna bort en vågrät och en lodrät fog.
Tack för detta. Mvh Eric
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.