Det vi behöver är inte fyra utan två fiberledare och det kan beställas som en kabel i single mode med SC kontakter, således två kontakter i var ände.

Direktronik 100 meter 1700 kr. (Edit artikel)

SC-kontakterna ansluts direkt, utan SFP, i mediakonverter som har dubbla RJ45 utgångar.

Direktronik (edit artikel) 648 kr styck

allt ex moms.

vitsen med det här materialvalet är att man inte behöver anlita tekniker för installation, svets eller annat. Jag körde själv grävmaskinen för att få ned PEM slang som vi fått.

Motivet för dubbel fiberlina är att kontoret behöver en enskild internetförbindelse och andra inhysta gäster en annan med säker avgränsning mellan näten. Detta skulle gå att ordna med t ex edge X router från ubiquiti och två VLAN. Men för mig som inte kan den nätverkstekniken är det enklare att sätta in en router som har en port för guest access vilket i praktiken väl är en VLAN utgång,

Befintlig router är gammal och ska ändå bytas ut. Iställer sätter vi in AVM6890 som har

Gigabit utgångar
Gästutgång

Sekundsnabb överkoppling till 4G genom inbyggt modem vid avbrott på fiber eller att teliatekniker kopplar fel vilket redan hänt flera gånger med veckolånga avbrott.

inbyggd Dect bas
bra voip med egen sipmodul och möjlighet att ansluta analoga telefoner. Fristående voip operatör kan användas
Utgång USB3 för NAS.
(Jag har redan två sådana routrar igång sedan snart två år utan problem. Amazon.de international version).
 
Den kabel vi använder är Direktronik 2010-1622 och mediakonvertrarna 133-4744
 
Dom där AVM prylarna tycks vara lite exotiska. Jag har aldrig sett en konsument-router som har en fysisk RJ45 port för gäst-nätverk.

Jag får inte riktigt ihop beskrivning av hur du tänkt, så först en dum fråga för att förtydliga...
Du tänker alltså använda en kabel med två fiber, men köra varje fiber bi-directional?
I stället för en SC duplex kontakt med Rx + Tx, så får du två separate SC kontakter med en fiber vardera, i varje ände?

Mediakonvertern 133-4744 med 2 RJ45 portar har en inbyggd switch. Praktiskt, men kanske inte vad du tänkt.
Den mediakonvertern har en fiber för Tx och en för Rx. (1x1000FX SM 1310nm 20km, SC)

Du borde ha tex ett par 133-0060 + 133-0061, En Uplink och en Downlink.
1000TX till 1000Base-BX-U, SM-SC 20km (WDM 1310TX/1550RX)
1000TX till 1000Base-BX-D, SM-SC 20km (WDM 1550TX/1310RX)

Liten varning för att sätta kaffet i vrångstrupen när du tittar på priset :surprised:
 
Tack för din varning om att det möjligen är fel val av konverter. Ja, det ska vara bidirectional på vardera fibern. Kollar med Direktronik igen om det går utan SFP och om det finns dual konverter med oberoende ingång och utgång som kan hantera två separata SM- fiberlänkar.

Alla AVMs routrar har sedan länge möjligheten att bestämma att LAN port 4 ska vara utgång för gästnätverk med separat ip - range (som inte är valfri). Gäst-LAN kan konfigureras på relevanta vis.

se länk som avser 7590 men även gäller 6890 som har ännu senare OS än 7590 (7.21 ist f 7.20).

6890 har inbyggt 4G modem och WAN port (vdsl-fiber). WAN porten kan konfigureras om till en LAN-port (åtminstone i 7590, ej kollat för 6890). Även WIfi kan delas upp i separerat gästnätverk.

Port forwarding går inte att använda för enheter som ligger i gästlan eller gästwifi.

jag gillar AVMs kompetenta rourar som allt för få svenskar vågar köpa. Fn använder jag fyra äldre 4G routrar AVM6840, en 7490 och en 7390, två 6890 och en 7590 på diverse ställen.

https://en.avm.de/service/fritzbox/...Setting-up-LAN-guest-access-in-the-FRITZ-Box/
 
Redigerat:
Det kanske är så att bidirectional (1310/1550 nm) en gigabit single mode inte finns för direktanslutning i mediakonverter utan att man använder SFP. Visserligen kommer fyra SFP att behövas men jag har nog ett par liggande som kan användas.
 
G gråsten skrev:
Det kanske är så att bidirectional (1310/1550 nm) en gigabit single mode inte finns för direktanslutning i mediakonverter utan att man använder SFP. Visserligen kommer fyra SFP att behövas men jag har nog ett par liggande som kan användas.
Det finns väl, men är lite exotiska i meningen ovanliga så att de är oförskämt dyra.
SFP är nog rätt väg att gå. Billigare och mer flexibelt.
 
Tack för svaret. Bör vi satsa på på separata mediakonverterare med plats för en SFP i varje eller finns det de som tar två SFP och därtill dubbel RJ45 utgång?

förslag på prisvärd mediakonverter 1gigabit för en SFP?
 
Direktronik föreslog nu andra enkla konvertrar i form av två 133-34758 parade med två133-4759, dvs fyra enheter sammanlagt. Direkt SC anslutning till kabeln, SFP behövs ej.

PS parningen behövs eftersom vid bidirektionell länk den ena sidan sänder på 1310 nanometer och den andra på 1550.

Priserna är OK.
 
G gråsten skrev:
Direktronik föreslog nu andra enkla konvertrar i form av två 133-34758 parade med två133-4759, dvs fyra enheter sammanlagt. Direkt SC anslutning till kabeln, SFP behövs ej.

PS parningen behövs eftersom vid bidirektionell länk den ena sidan sänder på 1310 nanometer och den andra på 1550.

Priserna är OK.
Det blev en 3:a för mycket på första artikelnumret. Men de verkar ju vara okay.

Jag kikade på nån liten switch med 2 SFP och några RJ45 portar, men då har de bara en dum switch.

För att få till separation så behöver switchen vara managerad, med VLAN-stöd eller Layer 3. Då kan man dela upp switchen i två eller flera logiska, eller virtuella switchar i samma burk. Då hade det varit lika enkelt/komplicerat att konfigurera den för en inkommande fiber(trunk) med två VLAN på och som delas upp på olika fysiska portar på swtchen. Ska mediakonverterare sitta där nätverksswitcharna ska sitta?

Direktronik verkar har en switch med 4 RJ45 + 2 SFP som kan det du vill. Lite overkill med 40GBitb/s kapacitet och sen isolera trafiken mellan portarna. :rolleyes:
Det roliga med den är att isf Web-GUI och operativsystem mm , så finns den med DIP-switchar för konfig...
- Stödjer 1+1 fiber isolerat eller tillsammans (med hjälp av DIP-switchen)
Då behöver du 2 SFP Bi-Di moduler per switch.

Men jag antar att du gärna delar upp nätet med separerad hårdvara och så lite prylar som möjligt.
 
Tack för all input men det finns skäl att hålla det enkelt eftersom det inte vimlar av it-expertis i trakten. Så vi kör separerad hårdvara. Jag tror att den här lösningen med förkontakterad kabel av mer eller mindre ruggat slag och parade mediakonvertrar kan vara intressant även för andra som hellre kör fiber än nätverkskabel på distanser hundra meter och uppåt. Det finns ingen metall i kabeln så grönt ur åsksynpunkt.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Tack för all input men det finns skäl att hålla det enkelt eftersom det inte vimlar av it-expertis i trakten. Så vi kör separerad hårdvara. Jag tror att den här lösningen med förkontakterad kabel av mer eller mindre ruggat slag och parade mediakonvertrar kan vara intressant även för andra som hellre kör fiber än nätverkskabel på distanser hundra meter och uppåt. Det finns ingen metall i kabeln så grönt ur åsksynpunkt.
Keep it simple är en god princip.

Om möjligt så rekommenderar jag dock lc före sc kontakter.
De är mindre så lättare att dra förkontakterat med lc, de passar i sfp moduler så man får flexibiliteten att välja om man vill ha media konverter eller gå rakt in i en switch/router.

Sen kan man ju alltid byta åt valfritt håll med ett skarstycke och en kort lc-sc i ändarna också vid behov. En bonus med det är att om man råkar skada/bryta fibern så behöver man då bara byta mellan skarvstycket och anslutningen. Min otroligt exklusiva (bara två tillverkade i världen :) ) anslutningsbox
 
Bra synpunkter, dock så kostade samma kabel med LC kontakter 800 kr mer. Passagen genom slang är inget problem, diameter 50 och 40 PEM som fanns till hands som överskott vid husbyggen.
 
800 extra? Usch, då hade jag också tagit den andra och satt kopplinsboxar vid behov ;)

800 var ungefär vad jag betalade för en fyrtrådars outdoor fiber på 30 meter, gjorde en riktigt snygg och diskret dragning under huset som jag var jättenöjd med. Var bara det att jag hade behövt 31 meter .....

Fick riva den snygga dragningen och göra en mycket fulare diagonal dragning men hypotenusan är ju kortare än de båda kateterna i en triangel så nu räckte den.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
All fiberanslutning med IP Only sker med svetsade pigtails med SC-kontakter till SFP som sitter dold i mediakonvertern, samma med Telia antar jag. Är det trångt så är LC bättre men det finns mycket som kan anslutas direkt med SC också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.