Heej!
Min fråga är bara om ni drar era egna vvs alltså törs man de fast man inte jobbar som röris?
Har förtått att de e rätt dyrt å man sparar en slant om man drar eget...

mvh Danne
 
Ja det gör jag.
 
Givetvis. Så länge det inte handlar om svetsning. Där går gränsen för mig, men det har jag hittills kunnat undvika med dagens moderna prylar. En bekant har ett helvete just nu med en röris, som felkopplade en vattenkoppling för en månad sedan, med översvämning över stora delar av våningens golvbjälklag som följd, så jag skulle aldrig våga anlita en röris, som jag inte känner personligen,  och tyvärr känner jag ingen röris... :)

Själv är som regel bättre dräng än en helt okänd sådan. I alla branscher, om man vet vad man sysslar med.
 
Håller med Leobalk , bättre att göra det själv än riskera att en slarvig
rörmokare sabbar någonting .

/s
 
A
Jepp, gör allt själv, går smidigt med de klämkopplingar som finns :)

Hade jag haft en gassvets så hade jag "svetsat"(hårdlött) alla skarvar istället, nu har jag tyvärr inte tillgång till det längre så det blir klämring, litar mer på det än mjuklödningar. Har däremot gasol för att kunna värma o böja och glödga rör m.m.
 
P
Gör i princip allt i huset, inkl. El&VVS
 
LeoBalk skrev:
Själv är som regel bättre dräng än en helt okänd sådan. I alla branscher, om man vet vad man sysslar med.
Om man vet vad man sysslar med....

Vare sig vi "hemmapulare" vill eller inte så är det ju så att vissa av oss har förmågan att göra det mesta själva medans andra faktiskt borde låta bli. Det svåra är att lista ut när man själv tillhör den senare gruppen. :surprised:
 
Tack för alla svar...
Känns som att man ska ge sig på de när de e dags...
Bör man nog klara av ;)
 
Jag tillhör väl också själv - drängarna men man måste våga fråga för ingen kan veta allt.
Om man köper sina saker hos firmor som även utför arbeten så kan man även till en viss gräns få lite support men hittills så har det gått bra installerat panna, dragit el,bytt tak,bytt vattenpump,flyttat pannrum inkl rökrör mm.
Jag arbetar som bilmek och det finns många som söker support hos mig.
Så det blir kunskapsbyten, alla kan ju någonting.
 
Mikael_L
Att fråga när man inte vet eller känner sig det minsta osäker tror jag är nyckeln till allt (+att inte ha handen full med tummar där dom inte ska sitta ;D )

När man köper saker, vare sig det gäller en burk färg, eller en VVS-pryl så ska det även gå att få med instruktioner om hur det ska användas, och egentligen ska väl även "proffsen" följa dessa, men dom tar säkert lite mer eller mindre snygga genvägar ibland...

Men då går ju många inköpsställen stenbort!!!, typ Bauhaus med flera, för det där med kunskaper blir ju allt mer en bristvara, tyvärr...
Sååå, köp alla dina VVS-grejer från en bra VVS-butik, där dom även jobbar med det, inte bara kränger. Det kommer kosta några procent mer än på COOP, men de råd du kan få (och kunna fråga utan att skämmas) är värda mycket mer!! Det blir iaf mindre total kostnad än att anlita bort jobbet.

Var rädd om de riktiga butiker vi har kvar, annars blir vi snart helt i händerna på hantverkarna... ;)

Fråga sen också här på forumet, men tänk på att många som svarar är som jag, totala amatörer*, så sila svaren lite ...
*(dvs vi tjänar inte pengar på det !!! ;D )
 
Mikael_L skrev:
Men då går ju många inköpsställen stenbort!!!, typ Bauhaus med flera, för det där med kunskaper blir ju allt mer en bristvara, tyvärr...
Sååå, köp alla dina VVS-grejer från en bra VVS-butik, där dom även jobbar med det, inte bara kränger. Det kommer kosta några procent mer än på COOP, men de råd du kan få (och kunna fråga utan att skämmas) är värda mycket mer!! Det blir iaf mindre total kostnad än att anlita bort jobbet.
''Köper mitt från den lokala rörkrökarfirman. Förutom full support får jag även låna alla behövliga verktyg gratis.
 
Har hittills fixat allt VVS själv.
Nuvarande hus:

Byte av samtliga radiatorledningar, tappvattenledningar, installation av djuphålspump, elpanna, hydropress samt fullständigt nytt avlopp + ingjuten golvvärme till nyrenoverat badrum. Erfarenhet innan detta: goda råd från min VVS-butik samt sunt förnuft.

Nuvarande byggnation: ALL VVS i och kring en gjuten platta på mark inklusive inkoppling på kommunala serviserna (tillåtelse från kommun, inspekterat av KA).
Efarenhet inför detta: Se ovan samt Byggahus.se

Jag har varit tekniskt intresserad och meckat från krypstadiet så jag tror inte jag skulle visa några större inlärningstalanger inom tex frisöryrket!! :)
 
jag gör allt i mitt hus eller iaf nästan
vvs är inget jag är nervös å dona med själv
 
Snailman
Jag har iaf tänkt att göra allt i mitt kommande bygge, får se om det blir någon hårdlödning, har iaf några aga-tuber som samlar damm någonstans ::)
Men för säkerhets skull tänkte jag nog stoppa in en sådan här: http://www.comtech-control.com/ :p

Vattenledningarna får bli rör i rör och värmerören i plattan får bli i pex, så koppar blir det nog bara till bergvärmepump och frikyla

 
Autotech skrev:
Tack för alla svar...
Känns som att man ska ge sig på de när de e dags...
Bör man nog klara av ;)
Handlar mycket om att våga försöka, har jag upptäckt sedan jag blev husägare. Är oftast inte så svårt som man först inbillar sig (och som en del branschföreträdare försöker göra gällande) och om man vet med sig att man är någorlunda händig så klarar man av det. Viktigt att följa alla branschregler för att försäkringen skall gälla fullt ut, så lägg ner lite tid på research (den mesta informationen går att söka fram på nätet). Se till att ha allt tänkbart material hemma innan du sätter igång så att du inte behöver slänga dig iväg med bilen för att du var en stödhylsa kort. Och räkna med att det tar dubbelt så lång tid som du först trodde (i.a.f. om du är tidsoptimist som jag). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.