Hej
Vi har för avsikt att bygga ett 2 plans. Hur hade ni tänkt kring höjd till tak? Standard var 2,5m på neder våning samt samma på ovanvåning.
Jag funderar på att ha 2,7 på nedre våning och 2,40 på ovanvåning. Jag kan inte ha 2,7 och 2,5 för då blir huset för högt. Får bygga 8m till nok.

tack på förhand

martin
 
2,5 är ändå en ganska bra kompromiss tycker jag. Vi bygger 2,7 men ett enplanshus och älskar det. Men priset i ditt fall är att det blir 2,4 på ovanvåning och jag personligen tycker det är för lågt. Smaksak såklart.
 
Va har ni på ovanvåningen?? Är det bara sovrum och nåt tv-rum så tycker jag ni kan köra 2.70 och 2.40. Låter svinbra.
Har ni hiss upp till ovanvåningen och där lagt kök med matplats med fantastisk utsikt mot ett fjäll. Då är det inte svinbra med 2.40.
 
2.40 var ju en defactostandard i många år så det tycker jag funkar. Har lägre än så själv vilket kan ge utmaning med vissa lampor och långa gäster
 
Med kök och vardagsrum på nedre plan och sovrum på övre skulle jag också byggt 2,7+2,4.
 
Tomture61
Höjden till innertaket kan ju bero på hur lång man är själv :D
Är själv 1,67 och tycker 2,4 m är helt ok .
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Jag hade valt 2,6 på nedervåningen för att kunna ha 2,5 på övervåningen. Då blir det inte så stor skillnad på de olika våningarna, men ändå högre än standard nere.
Annars funkar 2,4 absolut. Vi är 2 långa personer (1,81 och 1,93) som bor i ett enplanshus med 2,4 i takhöjd och 2,3 i källaren och det funkar.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag hade valt 2,6 på nedervåningen för att kunna ha 2,5 på övervåningen. Då blir det inte så stor skillnad på de olika våningarna, men ändå högre än standard nere.
Annars funkar 2,4 absolut. Vi är 2 långa personer (1,81 och 1,93) som bor i ett enplanshus med 2,4 i takhöjd och 2,3 i källaren och det funkar.
Jag håller med, jag hade valt 2.6 och 2.5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.