Jag skall köpa en ny duschpanel och undrar om det är värt att lägga ner pengar på att köpa en dusch med inbyggd termostat.

Vår nuvarande dusch har inte termostat, och vi har inte haft några problem med att någon bränt sig på vattnet, vad jag vet. Vi har fjärrvärme, om det har någon betydelse. Det enda problemet vi har haft är att vattnet är kallt en stund, innan vattnet hunnit rinna runt i hela huset för att nå duschrummet.

Vad tycker ni, borde vi investera i en dusch med inbyggt termostat eller ej?
 
Pratar vi om en blandare med eller utan termostat? Tycker det är självklart att ha termostat i blandarna. Vi hade ett tag ett badkar med en enklare blandare i som användes för dusch etc. Om någon drog på varmt eller kallt så påverkade det den oreglerade blandaren i badkaret. Ingen vidare komfort alltså, och risk att man får varmare vatten än man tänkt sig.

Utöver detta badkar där det inte gick att välja till en termostat vid köp, har jag nog inte övervägt att köpa en blandare utan termostat de senaste trettio åren....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det handlar väl mycket om komfort.
Moderna vattenkranar kanske fungerar bättre än de gamla där kranpackningar ändrar sig med temperaturen så man får justera hela tiden. Eller att man får en kall- eller varmchock i duschen när någon tappar vatten i en annan del av huset. Står man ut med det så behöver man kanske ingen termostat.
 
Tack för hjälpen. Vi har haft svårt att hitta en tillverkare som stödjer hörnmonterad duschpanel, men nu har vi hittat en i polen. Det är denna vi funderar på (bild nedan):

https://corsan.eu/product-eng-55-Shower-panel-Corsan-Alto-A017-white.html

Det står: "Tap: Mixer" i produktbeskrivningen. Det finns andra mer exklusiva varianter där det står "Tap: Thermostatic". Men vad kan "Mixer" betyda i detta sammanhang?

eng_pl_Shower-panel-Corsan-Alto-A017-white-55_2.jpg
 
Mixer: Kallt och hett vatten in, mixas genom blandningskranen till önskad temperatur.
 
...dvs en blandare utan termostat.

Varför skaffar ni inte bara en vanlig duschblandare?
 
Jag bor på en hel del hotell och det är inte skoj/lätt att få till lagom varmt och lagom mängd utan termostatblandare.
Bor man några dagar så är det inställt nästa gång man duschar där det finns termostatblandare.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.