Hej. Har införskaffat ca 20 meter kabelkanal i storleken 12x7mm (skruvfastsättning med lock).
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-el-1/installationsmateriel/kabelkanaler/4011360321/

Tittade inte så noga när jag köpte utan jag trodde att locket på kabelkanalen skulle gå att ta bort helt från själva kanalen då jag hade läst om produkten innan men råkade köpa en annan sort som man bara kan öppna locket på delvis. (Kanske har de bytt modell, vad vet jag?)

Nu till min fråga. Hur sätter jag fast de här kabelkanalerna bäst? Det finns inga förborrade hål? Känns som att de kan spricka rätt lätt. De ska sitta ovanför en golvlist mot väggen som är i gips.

I kabelkanalen tänkte jag dra en vanlig nätverkskabel (CAT6 installationskabel 6mm tjock) så det finns inte så mycket plats kvar, vad kan jag ha för skruvar eller kan ni tipsa om något annat sätt? Om skruv skriv gärna storlek på skruv och sort? (Vet tyvärr inte om det är dubbel eller enkel gips.) Jag tänker cirka 50 cm mellanrum till varje skruv så borde det hålla. Är inte intresserad av dubbelhäftande tejp då jag har dålig erfarenhet av det kopplat till kabelkanaler.
 
  • Kabelkanal på 12x7mm med delvis öppningsbart lock för väggmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med ett nytt bra borr så ska det inte vara problem att borra hål i plasten.
Lägg kanalen mot en bit trä och borra.

Plastplugg (ex. gul typ) i väggen och passande skruvar så löser man detta. Kan kanske ändå bli lite tight mellan skruvskallen och nätverkskabel.
 
Kör annars med lim, typ Tec7, som du klickar ut med jämna avstånd. Kommer hålla.
 
Häftpistol med lång nos och breda klammer till denna?
 
Skruv och plugg samt försänkt skalle på skruven och ett "försänkt" hål. En del lister av den typen brukar ha dubbelhäftande tejp på baksidan och då behöver man inte sätta skruvarna så tätt. Kanske med 1 m mellanrum.
 
Gorilla dubbel häftad tjejp
 
A Andreas129 skrev:
Är inte intresserad av dubbelhäftande tejp då jag har dålig erfarenhet av det kopplat till kabelkanaler.
M Manhunter skrev:
Gorilla dubbel häftad tjejp
Verkar inte finnas på TS önskelista.
 
Dyckertpistol?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.