Vill bygga en väldigt enkel fåtölj/stol, där ryggen är 90 grader till sitsen. Vill göra stommen så tunn som möjligt(helst inte tjockare än 5-7cm), för att sedan kunna klä den med dynor etc.
Tänker att fåtöljen får sin komfort då benen sen är i olika längd, så att stolen blir något bakåtlutad(alltså inte så rak som på min fina skiss). Och vill inte ha några armstöd, vilket annars hade gjort det hela enklare.
Men, är inte helt hundra på hur jag ska konstruera stommen. Ska ju ändå tåla att man sitter i stolen, och lutar sig bakåt.
Hela stolen ska täckas med tyg, så konstruktionen ställer inga krav på högre estetik :)
Någon som har någon smart lösning?
Enkel skiss av en stol utan armstöd med 90 graders rygg- och sitsvinkel och måttmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Tveksam till konstruktionen, fogen mellan sits och rygg kommer att utsättas för rejäla krafter när man lutar sig tillbaka mot ryggstödet.
Kan du tänka dig att flytta bak de bakre benen och göra dem i ett stycke med ryggstödets "gavlar" blir förhållandet ett annat.

//Ronnie
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Joe Falk skrev:
Vill bygga en väldigt enkel fåtölj/stol, där ryggen är 90 grader till sitsen. Vill göra stommen så tunn som möjligt(helst inte tjockare än 5-7cm), för att sedan kunna klä den med dynor etc.
Tänker att fåtöljen får sin komfort då benen sen är i olika längd, så att stolen blir något bakåtlutad(alltså inte så rak som på min fina skiss). Och vill inte ha några armstöd, vilket annars hade gjort det hela enklare.
Men, är inte helt hundra på hur jag ska konstruera stommen. Ska ju ändå tåla att man sitter i stolen, och lutar sig bakåt.
Hela stolen ska täckas med tyg, så konstruktionen ställer inga krav på högre estetik :)
Någon som har någon smart lösning?
[bild]
Tänk också på att en stol med 90⁰ mellan sits och ryggstöd blir rejält obekväm, även om den lutar något.

70 cm sits är också obekvämt. Då kan man inte böja benen. Antingen får sitsen vara så lång så att hela benen får plats, eller så kort att den inte räcker fram till knävecket, så det går att böja benen. Som det är nu så får man sitta med benen raka och fötterna i luften.

Att designa möbler rent måttmässigt är knepigt. Det räcker med någon centimeters skillnad på någonting för att växla mellan bekväm och obekväm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för bra input!
För att vara lite mer specifik så är jag ute efter ett slutresultat som påminner om denna till sitsen.

Retro designfåtölj med grön klädsel och snedställda träben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver nog en enkel stålram svetsad av vinkeljärn som du sedan fyller i med plywood som du sedan kan skruva benen i, limma skumgummit i och slutligen häfta fast tyget i.

Edit: Fotöljen på fotot skulle kunna byggas av trä också om du lägger in en förstärkning i hörnen. Fotölj med träslejfötter och grönt tyg, röda linjer visar potentiell stålramsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Du behöver nog en enkel stålram svetsad av vinkeljärn som du sedan fyller i med plywood som du sedan kan skruva benen i, limma skumgummit i och slutligen häfta fast tyget i.

Edit: Fotöljen på fotot skulle kunna byggas av trä också om du lägger in en förstärkning i hörnen.[bild]
Tack!
Var inne på en liknande lösning med förstärkning i hörnen också.
Vilken dimension på trät hade du satsat på om den hade byggts helt i trä?
 
@Joe Falk

Ser ut att vara rejäl tipprisk med den där stolen du visar. Ska man kunna luta sig tillbaka i en stol/fåtölj bör nog benen baktill vara såpass utdragna att de hjälper till att balansera vikten.

//Ronnie
 
Här är en tidlöst elegant förebild. Smäcker konstruktion i böjlimmad bok.
Armstöden kan skruvas loss.
Bruno Mathssons "Eva".
Elegant böjlimmad bokstol "Eva" av Bruno Mathsson med avtagbara armstöd och vävda sits och rygg i ljus färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här är en tidlöst elegant förebild. Smäcker konstruktion i böjlimmad bok.
Armstöden kan skruvas loss.
Bruno Mathssons "Eva".
[bild]
Absolut, Eva är en väldigt vacker stol. Dessvärre ligger dess konstruktion på en kunskapsnivå jag ej besitter ;)
 
J Joe Falk skrev:
Absolut, Eva är en väldigt vacker stol. Dessvärre ligger dess konstruktion på en kunskapsnivå jag ej besitter ;)
Jag har två stycken från 1967 med utsliten sadelgjord, som jag köpte lite oblekt bomullstyg till.
Men omklädsel-jobbet blev aldrig gjort.
Något du skulle vilja ta över?
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har två stycken från 1967 med utsliten sadelgjord, som jag köpte lite oblekt bomullstyg till.
Men omklädsel-jobbet blev aldrig gjort.
Något du skulle vilja ta över?
Hur utsliten är sadelgjorden?
Om det i huvudsak är en utseendefråga och det fortfarande går att sitta i stolen finns det fårskinnsöverdrag som är sydda precis för att passa till Eva: https://www.stalands.se/fatoljer/skandilock-ovrigt-eva-farskinnskladsel
Det är ju inte billigt men mycket billigare än att köpa nya Eva-stolar.
 
Sadelgjorden är borttagen och slängd.
Den ena stolen "kläddde" jag om med ett tyg, som jag häftade fast i träet,
men det var inte så snyggt gjort så det har jag tagit bort.

För utom de två Evorna hade jag också en Pernilla liggfåtölj,
som jag gav bort till en arbetskamrat, för vi bodde lite trångt.
Såg nu att man kan köpa en för 30 - 40 tusen :surprised:
 
Kul idé, Joe Falk, att bygga en stol. Jag byggde själv en fåtölj för länge sedan, av allra enklaste slag. Den är borta nu, men alla gäster ville sitta i den.
Ergonomin är viktigare än något annat. Stolen skall passa din kropp! Där skall du kunna vila, läsa, titta på teve, och mycket annat.
En fundering: Den visade modellen - och även Eva-stolen - skulle jag inte kunna sitta i någon längre stund utan att få ont i nacken. Ett nackstöd i en lite annan vinkel skulle kanske avhjälpa den saken. Människans huvud är förhållandevis tungt.

Gå gärna och provsitt olika stolar, hemma hos vänner, i väntrum och i möbelaffärer. Ha alltid ett måttband i fickan. Tag bilder om det går. Med lite tur får du också inspiration angående konstruktionen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sadelgjorden är borttagen och slängd.
Den ena stolen "kläddde" jag om med ett tyg, som jag häftade fast i träet,
men det var inte så snyggt gjort så det har jag tagit bort.


För utom de två Evorna hade jag också en Pernilla liggfåtölj,
som jag gav bort till en arbetskamrat, för vi bodde lite trångt.
Såg nu att man kan köpa en för 30 - 40 tusen :surprised:

Har du stolarna kvar?
 
Willish666 Willish666 skrev:
Har du stolarna kvar?
Ja, stol"skeletten" finns kvar.
Isärskruvade och ännu inte klädda.
Men jag har lite oblekt bomullstyg, som jag hade tänkt att använda till dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.