Kommer att anlägga altan på lite högre höjd ca 2 m från marken. Vill passa på att skapa ett trädgårdsskjul under där man kna förvara utemöbler, cyklar osv.

Funderar på att ha plåt under trall så det inte regnar in.
Har någon några erfarenheter?
Har någon bilder?
Viktigt att tänka på?
 
finns speciella plåtar att lägga i golvbjällaget.
Själv så spikade jag en tryckt läkt längst in, mitt på en tryckt 2"*2" sedan en 2"3" längst ut och skruvade ett vanligt korrigerat plasttak underifrån.
Funka bra och billigare än plåt
 
Jag har använt til-tak plåtar för att göra detta. Inte gratis men gjorda för ändamålet.

Det fina är att det både får plats med plåtar OCH isolering i bjälklaget om man skulle vilja det.

Köp från BeijerBygg i Örebro. Snåla inte med mjukfogen.

Har man gott om plats på höjden kan man förstår montera något under, men det verkar som du har det lite snålt på den fronten.
 
mjukfog? Hänger inte med.
 
petviken skrev:
mjukfog? Hänger inte med.
http://www.til-tak.no/

Kolla montageanvisningen och hojta till om du har fler funderingar!
 
Undrar om erfarenheterna av Til-Tak?
Läser man mellan raderna på hemsidan verkar det vara risk för skramlande oljud om man har otur. De tipsar om att limma ett läkt underifrån. Går det att trycka isolering direkt mot plåten, eller är det risk för kondens då?
Jag skall använda lärkträ, så jag undviker risken för korrision som det också står om på hemsidan om man använder tryckt virke av viss kvalitet.
 
Om man hoppar på altanen hör man lite "plåtljud" hos mig. Det är inte så mycket att det stör, ännu iaf.

Eftersom plåten är kall skulle varm luft som når den underifrån kondensera på plåten. Vill du isolera föreslår jag att du bygger ett enkelt undertak med takpapp några centimeter från plåten. Luften under plåten bör vara ventilerad.

Virket i min altan håller fortfarande på och torkar, så hur tätt det blir tillslut återstår att se. Just nu läcker det ingenstans så utrymmet under är fantastiskt användbart.
 
Det var rackarns vad snabbt du svarade!

Några andra tips då? Jag tänkte mig t ex att lämna ett utrymme mot väggen så att man kan spola bort skit som kommer ner mellan springorna.
Något annat som är bra att tänka på (förutom rikligt med mjukfog)?
Inga problem att borra igenom (jag kommer förborra alla hål i trallen)?

Jag skall ha ett oisolerat förråd under altanen, med lågt till tak, så isoleringen var mer tänkt som ljuddämpare. Det är besparingen i bygghöjd jag är ute efter.
 
Inga andra tips jag kan komma på, det hela är rätt okomplicerat. Förborra behöver du inte göra (kan bero på vad du använder för skruv förstås), jag använde Essves trallskruv (som inte har borrspets) och det gick utmärkt.
 
Jag gjorde det enkelt (och billigt) för mig.
Reglade upp med fall underifrån och köpte plasttak på Byggmax.
Leder ut vattnet med hängränna.
Perfekt för trädgårdsprylarna, vedhörna och alldeles för mycket annat som får plats...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inga andra tips jag kan komma på, det hela är rätt okomplicerat. Förborra behöver du inte göra (kan bero på vad du använder för skruv förstås), jag använde Essves trallskruv (som inte har borrspets) och det gick utmärkt.
Hej MathiasS!
Såhär 11 år efter, hur skulle du betygsätta Til-Tak? Funderar på att bygga altan med kallförråd under som i framtiden kanske konverteras till garage. Likabra att förbereda redan innan för ev isolering etc.
Mvh
 
Principen är bra. Installationen hos mig blev inte perfekt, men har ändå fungerat utan större problem.

1. Plåtarna har ett inbyggt fall. Närmast husväggen plåtens höjd nästan jämte underkant trallgolv => skräp fastnar och blockerar vatten som rinner lite bakåt mot husväggen. Gjorde jag om detta skulle jag "börja en bit in" på första plåten så att jag har några centimeters distans mellan plåt och uk golv.
3. Jag gjorde detta utan en fotplåt i botten på fasaden. Man behöver, delvis pga #1, ha en plåt från fasaden (in under fasadplankorna i mitt fall) som sedan leder ut vattnet en bit på plåtarna.
4. Kliv upp ett steg dimensionen på trallskruven om du har trall ovanpå - kombinationen av trall som rör sig och är borrad genom en plåt som inte rör på sig, verkar gå hårt åt skruvarna. Använd rostfri skruv, den är tillräckligt seg för att klara rörelserna.

Utöver detta, förrådet under är inneslutet, torrt och perfekt extraförvaring bakom låst dörr.
 
  • Gilla
Skyldig
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.