Stommen till ett pågående bygge av ett cykelförråd med obehandlade träreglar mot en tegelvägg och plintar i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av cykelförrådsstomme mot en tegelvägg med träreglar och takstolar under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för cykelförråd under uppbyggnad bredvid tegelhus, med reglar och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har byggt stommen till ett cykelförråd.
Måtten är djup 2,90 och bredd 4m

obs, på långsidan som vätter utåt skall två plintar till gjutas där dubbeldörren skall vara. Väntar dock på värme så det går att gjuta dessa.

På kortsidan hade jag inte för avsikt att sätta Ytterligare plintar. Reglarna i väggen sitter med 140mm fasadplugg i solida tegelstenar.
Skall lägga plåttak 0,4mm

alla reglar är 45x95 obehandlat utom reglarna mot tegelväggen som är 45x95 impregnerat.

Tror ni reglarna mot tegelväggen klarar tyngden av halva taket eller bör man ha ytterligare plintar på kortsidorna?
 
Redigerat:
Tänk det brukar komma snabba svar på denna suveräna sida men ingen kanske vill ha ansvar i när mitt tak kollapsar under snön i vinter

jag kommer göra en enklare variant med en tryckad stolpe som får stå på en stenplatta mot underlaget. Såg liknande på ett enklare förråd i villa-liv eller liknande tidning.
 
T
J Jacon skrev:
[bild] [bild] [bild]

Har byggt stommen till ett cykelförråd.
Måtten är djup 2,90 och bredd 4m

obs, på långsidan som vätter utåt skall två plintar till gjutas där dubbeldörren skall vara. Väntar dock på värme så det går att gjuta dessa.

På kortsidan hade jag inte för avsikt att sätta Ytterligare plintar. Reglarna i väggen sitter med 140mm fasadplugg i solida tegelstenar.
Skall lägga plåttak 0,4mm

alla reglar är 45x95 obehandlat utom reglarna mot tegelväggen som är 45x95 impregnerat.

Tror ni reglarna mot tegelväggen klarar tyngden av halva taket eller bör man ha ytterligare plintar på kortsidorna?
Jag skulle nog alla gånger satt en extra plint på kortsidan. Är ju snabbt fixat och kostar minimalt.

Men är tegelväggen en mur eller fasad (yttervägg)? Jag är verkligen ingen expert men om det är en fasad så är den ju aldrig konstruerad att vara bärande. Om det är en fasad så skulle nog jag sätta ytterligare en plit in mot tegelväggen.
 
Redigerat:
Hej! Jag Ska också bygga cykelförråd mot en tegelvägg. Skulle du vilja dela med dig en bild på hur det ser ut när det är färdigt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.