ARJU ARJU skrev:
Om du lånar ut 2 nycklar och de glömmer låsa efter sig med t.ex vandalisering som följd då kan de bara peka på varandra. Ingen är ansvarig.
Jag skulle låna ut en nyckel och en av dem har ansvaret att låsa efter sig eller i sin tur låna ut nyckeln till den andra hantverkaren.

Den som besitter nyckeln har även ansvaret att se till att det blir låst vid dagens slut.
det fungerar inte man jobbar inte 9 till 5 hela tiden under bygget
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Perfekt läge att skaffa sig Yale doorman.
Perfekt om man vill ha en skitful grej på dörren :)
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Trots att du inte ens vet vilka hantverkare det gäller, så säger du att du aldrig skulle gå med på att beta för att de hämtar saker åt dig. Big news.... ingen jobbar gratis, inte ens du. Om snickare A befinner sig 10km från person B, så måste en av dem, eller båda, sluta tidigare hos kunden de är hos för stunden. Just för att mötas. En tid som du självklart skulle skapa ett gnällinlägg om, om du såg att de åkte 30 minuter tidigare men debiterade dig en timme......
jag tror mer på ”skattkarta” då...
Kan bli hysteriskt roligt med en faktura-spec.
45 min, letat efter nyckel efter kunds instruktioner
 
Angående kombinationslåset som diskuteras i tråden så håller jag med om att det är väldigt lätta att öppna utan att göra någon skada.
Då TS ska byta lås så kan han låna ut nycklar till hantverkarna annars använder man en "byggcylinder" till hantverkare.
När man flyttar till ett nytt hus så bör man byta låscylindrar så man vet att ingen har nyckel till huset, ofta samlas inte alla nycklar in som den svärmor har, någon granne eller dotterns förra pojkvän med missbruk osv utan endast de nycklarna i den närmsta kretsen brukar samlas in.
För att vara säker på att inte finns några nycklar på vift bör man alltid byta låscylinder vilket du behöver säkerställa för din hemförsäkring och din trygghet så TS gör rätt i att överväga att byta lås.
 
Mina föräldrar lämnade ut en nyckel till en hantverkare som slarvade bort nyckeln, var ju inte svårare än att han fick dra av vad låsbytet kostade på slutfakturan..

Lämna ut nycklar och se till att du får tillbaka dom när jobben är slutförda så är det lugnt!
 
Q Qaniel skrev:
Mina föräldrar lämnade ut en nyckel till en hantverkare som slarvade bort nyckeln, var ju inte svårare än att han fick dra av vad låsbytet kostade på slutfakturan..

Lämna ut nycklar och se till att du får tillbaka dom när jobben är slutförda så är det lugnt!
Även om man får tillbaka nyckeln så kan de ha kopierat den
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
G
T tergo skrev:
inte alla nycklar [länk]
För alla som kan kopiera nycklar bryr sig om en lista?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
För alla som kan kopiera nycklar bryr sig om en lista?
man måste först få tag på nyckelämnet och det är inte så lätt till kopieringsspärrade nycklar
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även om man får tillbaka nyckeln så kan de ha kopierat den
jo, men det var en hantverkare som dom litade på :)
 
T tergo skrev:
man måste först få tag på nyckelämnet och det är inte så lätt till kopieringsspärrade nycklar
Kopieringsskydd är juridiska och alla som kan tillverka nycklar gör en licensierad tillverkning, vid missbruk så kan licensen ryka samt finns möjlighet till juridiskt efterspel.
Nyckelämnen sälja endast till de med licens.
Ingen ska tillverka en nyckel som omfattas av ett gällande kopieringsskydd (skydden varar inte för evigt då patent och varumärkes skydd går ut).
Vissa fabrikat stämplar även servicestationens licensnummer på nyckelämnena för att de ska se vilken servicestation som tillverkat nyckeln.
Det finns även kopieringsskyddade nycklar som inte är stationsbundna men där blir det vanligare att det krävs digital anslutning mot tillverkaren när nycklar ska tillverkas eller att det krävs en kod.
 
G GargamelSE skrev:
Jo, jättesvårt [länk]
Jag ser inga D12 nyckelämnen utan endast nyckelämnen som inte omfattas av något gällande kopieringsskydd.
ASSA har budget att driva rättsprocesser mot alla som bryter mot gällande kopieringsskydd.
 
T
Vad är detta för en tramstråd? Huset är ju för fan tomt, antingen låter du där stå öppet eller så lämnar du ut två nycklar till hantverkarna, ickeproblemet är löst!

Har varit i hundratals lägenheter/hus och aldrig haft problem med nycklar och det bästa är när man använder en liten box med kodlås som man sätter på ett undangömt ställe i alla fall när det gäller en villa och så delar alla hantverkare på en nyckel, har alltid funkat prima i min arbetskrets.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.