S stalf skrev:
Inte helt olikt det jag har då. Kommer du ihåg vad du använde för flytspackel?
om jag inte minns fel så var det rot spackel ,men fabrikatet minns jag inte
 
Jak kapar tråden lite då vi har samma bekymmer med ett hus byggt 82. Dock har vi enplansvilla på 136 kvm men utan bärande väggar, reglarna är därför förankrade direkt i spånet. (8.2 m spännvidd på takstolarna)

Jag hade tänkt byta ut spånet genom att kapa det längs väggarna, dock blir det ju endast 100 mm remsa spån per innervägg, är det en dålig idė?
 
J Jnyman skrev:
Jak kapar tråden lite då vi har samma bekymmer med ett hus byggt 82. Dock har vi enplansvilla på 136 kvm men utan bärande väggar, reglarna är därför förankrade direkt i spånet. (8.2 m spännvidd på takstolarna)

Jag hade tänkt byta ut spånet genom att kapa det längs väggarna, dock blir det ju endast 100 mm remsa spån per innervägg, är det en dålig idė?
Har ingen som helst aning men spontant känns det lite vingligt. Beror väl på hur väggarna är fästa i sidled kanske. Annars känns det som väggen bör kunna glida på cellplasten och ändra läge. Men som sagt, jag har ingen aning..
 
Nu är hela golvet lagt och vilken enorm skillnad det blev. Tänk att lite lumppapp kan göra sådan skillnad.

Tack för alla råd och all hjälp jag fått längs vägen!
 
  • Gilla
Peter4321 och 2 till
  • Laddar…
Ett tips från min sida om det är någon som tänkt göra något liknande.

Fundera på om du även ska byta ut cellplasten. Jag gjorde inte det och så här i efterhand ångrar jag mig lite. Flera gånger under arbetets gång ploppade tanken upp, bör jag inte byta ut den här biten cellplast? Då gnagde det lite i mig att jag inte gjorde det ordentligt när jag ändå gjorde jobbet.

Jag köpte faktiskt en ny bit cellplast för att ersätta en gammal bit. Men det gick inte. Den gamla cellplasten, även om den var i fint skick, hade påverkats av belastningen och tryckts ihop. Det gjorde att det blev tydligt ojämn när jag la dit en ny skiva på exakt 70mm.

Så har du tänkt byta cellplast. Byt all cellplast för att slippa ojämnheter.
 
  • Gilla
Jnyman och 1 till
  • Laddar…
S stalf skrev:
Ett tips från min sida om det är någon som tänkt göra något liknande.

Fundera på om du även ska byta ut cellplasten. Jag gjorde inte det och så här i efterhand ångrar jag mig lite. Flera gånger under arbetets gång ploppade tanken upp, bör jag inte byta ut den här biten cellplast? Då gnagde det lite i mig att jag inte gjorde det ordentligt när jag ändå gjorde jobbet.

Jag köpte faktiskt en ny bit cellplast för att ersätta en gammal bit. Men det gick inte. Den gamla cellplasten, även om den var i fint skick, hade påverkats av belastningen och tryckts ihop. Det gjorde att det blev tydligt ojämn när jag la dit en ny skiva på exakt 70mm.

Så har du tänkt byta cellplast. Byt all cellplast för att slippa ojämnheter.
Jag håller på att byta golvspånet i huset nu och funderade lite på att byta isoleringen med. Men då vissa väggar står på isoleringen så skippade jag det.
 
Råkade ut för en fuktskada i mitt anebyhus ifrån 82.
Har alltid haft samma problem som dig gällande knarr och svikt.
Tog upp all parkett golv och till min förvåning hade dom lagt 12 mm spånskiva. Ingen spont..

Nu blir de flytspackel över all ny cellplast.
 
G Grellen skrev:
Råkade ut för en fuktskada i mitt anebyhus ifrån 82.
Har alltid haft samma problem som dig gällande knarr och svikt.
Tog upp all parkett golv och till min förvåning hade dom lagt 12 mm spånskiva. Ingen spont..

Nu blir de flytspackel över all ny cellplast.
Ok köpte du spåntad cellplast? Jag bytte ca 70 kvm spån i helgen och nu är den knäpptyst(med lumppapp)

Går det inte en enorm mängd flytspackel ?
 
  • Gilla
stalf
  • Laddar…
J Jnyman skrev:
Ok köpte du spåntad cellplast? Jag bytte ca 70 kvm spån i helgen och nu är den knäpptyst(med lumppapp)

Går det inte en enorm mängd flytspackel ?
Nä vanlig s100 cellplast 1200x600 skivor.
Min platta slår på 50mm över kortsidan.
Så för att få en jämn och fin platta så valde vi att flyta upp de.

Går ca: 5 ton på 80kvm.

Pris ca: 35.000 med material och arbete.
 
Okej, nu fattar jag. Du flytspacklar plattan och sen cellplasten+spån?

Fick hem 120 kvm spån förra veckan och har bytt ca 70 kvm i helgen. Funderade på att byta cellplasten men det hade blivit lite väl mycket jobb.

Vilken tjocklek hade du på cellplasten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.