Hej, jag har en gammal motor med kondensator som kopplats som enfas. Jag vill koppla den till trefas. Har motorskydd som kommer användas. Jag skickar bilder på märkplåten och kopplingsboxen. Det finns inga bleck i boxen. Kan man till att börja med att testa om motorn fungerar, mäta lindningarna t.ex.
Jag vill använda motorn till att driva min slipsten.
Är det nåt att satsa på?
Fredrik
Jag vill använda motorn till att driva min slipsten.
Är det nåt att satsa på?
Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
oavsett vad så ser det ju för bedrövligt ut där.............Har nån kopplat om det där nyligen eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 096 inlägg
Jag ser bara fyra plintar i denna motor, och märkskylten tyder på att motorn är en ren enfasmotor och inte kan kopplas trefas. Så du får köra den enfasigt med en kondensator på 60 µF. Du kan ju snurra på motorn för att se att den går lätt, och mäta de två lindningar att de inte har avbrott. Ena lindningen kan har lite högre resistans. Och givetvis byter du kabeln. En isolationsmätning är inte heller fel om man ha instrument för det.
Ok, tack för snabba svar. Skickar bild på kondensatorn som sitter på. Självklart ska jag reda upp kablaget och Få fräscha kablar. Det finns även en strömbrytare med två brytare, den ena av/på den andra bara fjädrar tillbaka. Kan det vara nån typ av mjukstart eller vad?
Fredrik
Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Enfas brukar inte ha motorskydd och till en slipsten så lämnas den inte på utan du står ju där och "övervakar".
Protte
Protte
Du kan som sagt börja med att kolla om den verkar ok. Har du möjlighet så mät resistansen på de två lindningarna efter bilden ligger de troligtvis huvudlindning övre raden vänster och mitt samt hjälplindning övre höger och den nedre plinten. Lossa alla gamla ledningar och anslut sen med stickpropp direkt till huvudlindningen och vrid igång axeln så ser du om det verkar vara i skick.F Frekk skrev:Ok, tack för snabba svar. Skickar bild på kondensatorn som sitter på. Självklart ska jag reda upp kablaget och Få fräscha kablar. Det finns även en strömbrytare med två brytare, den ena av/på den andra bara fjädrar tillbaka. Kan det vara nån typ av mjukstart eller vad?
Fredrik
[bild] [bild] [bild] [bild]
Kolla vart brytarens ledningar går det verkar kunna vara gjort så att man startar med kondingen via återfjädrande läget och flyttar till fasta i drift. Det är viktigt att reda ut så du inte kör med kondensator ständigt inkopplad om det är gjort för start. Och visar det sig vara vettigt i ordning och du ska använda motorn får du passa på att skaffa en ny kondensator.
Om det som prototypen skrev är något du bara kör övervakat behöver du inte nödvändigtvis motorskydd och det oavsett om motorn är en- eller trefas. Enfasmotorer av denna kalibern har inte sällan skydd numera via termisk brytare inne i lindningarna, det funkar ju fint vid enfas och där man bara bryter en pol för skydd. Men vill man ha yttre skydd är det bara att skaffa ett vanligt för trefas och sen seriekoppla polerna i det så alla får samma ström. Kan vara vettigt att koppla nollan via en och serie för fasen genom de andra två i såna fall.F Frekk skrev: