Nja, det beror på om du betraktar träregeln som del av den lastbärande balken eller inte.
OM du bara räknar på plåten som bärande element, och regeln bara har till uppgift att förhindra att plåten vippar och inte tar nån last, då ska plåten ligga på sidan av regeln. Om du däremot betraktar regeln och plåtarna som en sandwich, eller som ett fackverk, då ska plåtarna läggas på över och undersida. Jämför hur man lägger en IPE balk, som ett I, inte som ett H. ( Min variant kräver att man får en bra förbindning mellan plåtar och regel, annars blir det som en bladfjäder.)
 
Nej jag har räknat på stål plus trä som ett sammansatt samverkande element. Jag skall räkna på din variant också. Det är klart att massa som ligger långt från tyngdpunktslinjen har större påverkan på yttröghetsmomentet. Samtidigt är stående limfogar styvare än liggande.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Ja, vikt kan vara en hake men tror inte det blir för mycket. Får räkna lite. Kostnaden är inte jättekänsligt då jag i princip har budgeterat för ett rullbart kupat tak (typ 40kkr), men inser att det blir mycket snyggare att göra ett lågt tak (och bada under taket tror jag inte vi gör i alla fall).
 
Hej detta är bybbare bob 1966 ! Ang ditt pool bygge så vad jag undrar om skall " golvet " vara gång bart eller riktigt stadigt .skillnaden är för mig att kunna gå eller skall fungera som dansbana ? Vill du ha det vatten tätt med eller gör det inget om regn och snö kommer ner i poolen . Förslag om du vill ha det som ett enkelt pool skydd.
En ram med tryckimp 45-145 reglar av lite bättre kvalitet ..lägg gärna över böjen upp .cc600 mm eller det som passar isoleringen = cellplast tycker att två stycken 50mm på varandra med kort skarvarna för skjutna för att hindra värme läckage . Du kan hindra plasten att falla ner i poolen spika en liten ribb ca 22-22 mm längst ner på 45-145 inte under utan på 145 sidan då får du en ganska slät undersida så du inte får så stort värme läckage . Du kan nu lägga tryckta 28-120 trall ovan på . Man kan om man klarar sig utan trall golvet lägga kanal tak som regn skydd och är ofta ganska snyggt ? Hoppas att du blir klok på detta inlägg
 
  • Gilla
micsor
  • Laddar…
Jag lovade att göra en jämförelse mellan två olika typer av förstärkning av en träregel (45x120 C 24) med plattstål. A: 120x6 mm limskruvas (vete katten hur man gör det i praktiken) på båda sidor om träregeln. B: 45x6 mm limskruvas på ovan- och undersidan av träregeln. Slutsats: Tar man hänsyn till att de stående fogarna ger en något styvare konstruktion (jag har inget säkert underlag för den bedömningen) är de tämligen likvärdiga, med ett litet plus för B.
 
  • Gilla
micsor och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att även altandelen som är +40 måste stärkas upp den med. Den får ju samma (strängt taget lite större) spann som pooltaket som måste hanteras. Eller så är det helt enkelt där man ska lösa problemet: Bygg +40-delen med stålbalkar så får du lite högre höjd att rulla in pooltaket under.
 
Micsor, hur har det gått? Blev det något?
Är själv inne på att bygga ett eget pooltak som kan användas som golv. Funderar på att använda självbärande plåt, typ TP131 som jag sätter hjul på och som kläs in med trall.
 
Bra fråga devote kul att veta om /hur det blev .Vilken typ av tak som välvdes
Mvh byggare bob
 
Jorå, det blev ett fint tak. Med 145mm träreglar som förstärktes med limskruvade galvade stålband. Valde 4x60mm som jag limskruvade under reglarna. 60mm bredd gjorde att det blev små ”vingar” under reglarna som jag använde att lägga cellplastisolering på. Fick förstärka golvreglar på altanen på liknande sätt där taket skulle rulla in under. Lägger in några bilder på färdigt resultat.

Nybyggd trädäck med matplats och loungeområde nära pool och röd husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverad altan med en swimmingpool, omgiven av skogsmiljö och med solstolar och en matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med vit lounge möbler, staket och segel som solskydd. Syn av omgivande natur och stängt pooltak i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joeleri
  • Laddar…
tommib
Mäklarbilder? Ska ni sälja nu när du fick till det så snyggt?
 
Jag håller med föregående på forumet snyggt jobb !
Mvh Byggare Bob
 
Kul att se. Det blev supersnyggt!
Förstår hur du gjort men blev jag nyfiken på om du har några byggbilder.
 
Snyggt
 
Tack för positiva omdömen! Närå ska inte sälja. Men behövde en ny värdering på huset när hela poolprojektet var klart.

Tyvärr verkar det inte ha blivit några foton på pooltaksbygget. Men principen är en enligt följande. Taket rullar i alu U-profiler om 40x25 som ligger på bjälklaget till pooldäcket. Taket är uppdelat i 2 halvor om ca 3.6x3.3m vardera. Varje halva har 3 sidor (de sidor som syns när taket är stängt) med 45x170 reglar och sedan förstärkta 45x120 reglar (förstärkning med 6x60mm galvade stålband som limskruvades med cc 200 mellan skruvar). Varje halva bärs upp av 8 hjul. Mellan reglar har jag isolerat med 100mm cellplast som tätats mot reglarna med flexibelt fogskum. För att hindra att regnvatten rinner ner i poolen ligger en byggplats mellan reglar och golvplankorna. Har satt en liten ”kjol” av överbliven 3mm cellplastmatta under taket som vindskydd för att hindra att det blåser rakt igenom under taket.


Erfarenheter: mycket kondens bildas på undersidan av taket den uppvärmda säsongen. Känns bra att det kondenserar mot galvade stålband och cellplast snarare än mot trä. Dock tränger mycket ånga upp i träkonstruktionen och håller den fuktig över sommaren. Skulle inte varit dumt med byggplast undertill – men hur skulle man fästa den? Ev sätta förstärkningarna på sidan om golvregeln i stället för under; och klämma fast en byggplast under reglarna med någon plastlist? Vindskyddet är jag mycket nöjd med. Förutom att det hindrar nedkylning av poolen så hindrar det skräp från att blåsa ner i polen och leder tillbaka kondensvatten ner i polen.

Taket är tungt men kan rullas av en vuxen om man kommer åt mitt på en gavel. Alternativt så är man en person på varje sida. Dock föredrar jag att använda vinschar som jag monterat i varje ända på pooldäcket. Taket är så pass tungt att jag var tvungen att bygga det på plats.



Schematisk illustration av en pooltakssektion med reglar, U-profiler, stålband och vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joeleri och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.