Fått installerat Gree fairy 25 luftvärmepump o somras i min lilla sommarstuga 42 kvm. Har ställt den på 12 ° o stängt av elementen. Öppen planlösning, inga dörrar. Övernattar inte där på vintern utan åker bara dit ibland o tittar till den. Stugan ligger ett par mil ovanför Göteborg.
Undrar bara om det blir tillräckligt eller om elementen ska vara på också.
Tanten som aldrig haft sådant förut.
 
Krokben
Ha elementen på ca 5-6 grader. Värmepumpar kan krångla och då är det bra att ha radiatorerna som backup. Dem slår helt enkelt på först när det blir kallare inne än vad värmepumpen står på.
 
Du ska inte behöva något annat! Se till som sagt att lämna dörrar öppet så luften kan spridas ordenligt!
Om du kan ställa in elementen på 5 grader eller så kan du ju ha det på som backup.
 
Krokben Krokben skrev:
Ha elementen på ca 5-6 grader. Värmepumpar kan krångla och då är det bra att ha radiatorerna som backup. Dem slår helt enkelt på först när det blir kallare inne än vad värmepumpen står på.
Vet inte om jag litar helt på elementens termostater därför jag ville slippa dem
 
Krokben
F fredkulla skrev:
Vet inte om jag litar helt på elementens termostater därför jag ville slippa dem
Köp ett par nyare för en billig peng och kör med en stickpropps-termostat annars.

Se det som en försäkring, vad händer om pumpen får driftstopp och det är 5 minus ute och du inte kommer dit på en vecka?
 
  • Gilla
fredkulla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.