Tomture61
Wolfpaw Wolfpaw skrev:
Ingen luftspringa. Det är toktätt
Första felet du har i ditt hus då . För att fläkten (som du bör byta till en fuktstyrd) ska kunna flytta ut den fuktiga luften från badrummet till utsidan av huset

Alla källor som producerar fukt (människor , djur , kök , badrum , tvättstuga ) bör ha frånluft för att hålla fukthalten i bostaden på en hälsosam nivå .
Ditt kök verkar ha fläkt åvan spisen (y) ditt badrum , nja , kan förbättras väsentligt .
Börja med fläkten + dörren till badrummet så har du troligtvis kommit en god bit till att förbättra din situation i ditt hus .


https://pax.se/produkter/ventilation/badrumsflaktar/passad/1855-1
 
Redigerat:
Att bara öka tempen löser inget, fukten i bostaden måste ut (oavsett vilken temp ni har). Du skrev att ni inte har några tilluftsventiler ? Börja med att sätta in detta i varje rum (ej badrum där ni ska ha frånluft). Alt är att öppna upp runt fönster om det är ventiler där som byggts igen. Huset är för tätt idag och det verkar det inte komma in någon fräsch luft.
Sen kanske ni nog behöva öka draget i frånluftdon också - kanske inte räcker med med en fläkt? Fläkten ni har idag ska gå konstant, inte på ljus/knapp
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Jag har samma problem i mitt hus, också 70 tal, tegel och ingen tilluft alls på entréplan, endast i källaren. Ta bort lister m.m. runt fönster har inte hjälpt mig. Eftersom jag har tegel var det inte så enkelt eller i min mening praktiskt att såga hål för ventiler.

Håller på och installera FTX nu då jag inte gillar tanken på att skicka dyr uppvärmd luft rakt ut. Får även filtrerad luft inne, längtar tills det blir klart.
 
  • Gilla
arowe17 och 2 till
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Jag har samma problem i mitt hus, också 70 tal, tegel och ingen tilluft alls på entréplan, endast i källaren. Ta bort lister m.m. runt fönster har inte hjälpt mig. Eftersom jag har tegel var det inte så enkelt eller i min mening praktiskt att såga hål för ventiler.

Håller på och installera FTX nu då jag inte gillar tanken på att skicka dyr uppvärmd luft rakt ut. Får även filtrerad luft inne, längtar tills det blir klart.
Helt rätt val. Luften blir fantastisk efter dock något för torr vintertid om man skall g källa på nått. :)
Luftfuktigheten går ned till 25% vintertid för oss.

Till TS.
Kapa bort 1cm på undersidan av innerdörrarna så luften kan röra sig mellan rummen när dörren är stängd.
 
  • Gilla
raubtier och 2 till
  • Laddar…
Låt köksfläkten gå dygnet runt. Det tål den.
Och paxfläkten i badrummet också. Att lyset också är på kan inte kosta många kronor om det sitter lågenergilampa i armaturen.
Skär bort tätningslist i fönster/dörr på lämpliga ställen så du får in luft.
Ni kommer förmodligen må mycket bättre efter detta. Människor behöver som bekant frisk luft. Stannar fukt inne stannar även utandad koldioxid inne.
Det kan ta ett tag innan accumulerad fukt i bostaden vädrat ut.
 
  • Gilla
Wolfpaw
  • Laddar…
Jag kan för övrigt nämna att när jag för otroligt många år sedan började bygga om vårat hus så var ett steg att dra ny ventilation. Det drogs rör till ett ställe där planen var att så småningom installera FTX aggregat. Men under ca 15års tid fanns endast frånluftsfläkt som faktiskt var en gammal ombyggd köksfläkt. Den hann med ett lagerbyte men annars funkade den fortfarande när den bars ut och FTXen flyttade in för ca 2år sen.
Vi eldar då som nu med ved så värmeförlusten kostade inte så mycket i kronor räknat men visst fick man väl hugga lite extra ved. I ditt fall kostar nog inte värmeförlusten så många kronor heller då du har värmepump. Vädra rejält en månad och stäm av elmätare/elräkning. Jag tror du blir överraskad åt det positiva hållet.
 
  • Gilla
Picea
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Jag har samma problem i mitt hus, också 70 tal, tegel och ingen tilluft alls på entréplan, endast i källaren. Ta bort lister m.m. runt fönster har inte hjälpt mig. Eftersom jag har tegel var det inte så enkelt eller i min mening praktiskt att såga hål för ventiler.

Håller på och installera FTX nu då jag inte gillar tanken på att skicka dyr uppvärmd luft rakt ut. Får även filtrerad luft inne, längtar tills det blir klart.
Vi gjorde samma sak och installerade FTX i liknande hus. Bort med fukt och dålig lukt. Även radonen gick ner rejält.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
A
Rekommendationen är ett luftombyte/flöde på 0,35 l/s och m2 bostadsyta, med detta flöde upplever man en avsevärd förbättring av inomhusklimatet. Det trevligaste sättet att lösa detta är FTX system men prislappen brukar hamna på 70-150tkr beroende storlek på hus när någon annan gör jobbet. FTX installeras med ventiler i tak/vägg i alla sovrum, kök, badrum .m.m.

Det går även att sätta mekanisk frånluftsventilation, då har man oftast ventiler i taket i kök och badrum som är kopplade till en fläkt på taket eller en kanalfläkt. Det behövs dock sättas tilluftsventiler vid fönster i de flesta rum som tidigare inlägg gjorde. Det kan upplevas som kallras (drar kallt) vid dessa.

Det är möjligt att sätta fuktstyrda/varvtalsstyrds fläktar i badrum (ex pax) men flödena är inte i närheten av de som ett större system kan ge och det låter oftast mer också.

Allt har att göra med er ekonomi men ni måste göra något omgående då det är mycket stora mögelrisker både i bostaden men även på Vinden (undersök omgående).
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Lite off topic, men kanske kan hjälpa någon.

Om man har ett radon-värde på över 200 bq i sitt hus (långtidsmätning) så kan man söka radonsaneringsbidrag för att sätta in FTX. Bidraget är på max 25 000:-. Vi gjorde detta i vårt hus, offert på 125 000:-, efter radonsaneringbidrag (25' på materialet), och ROT-avdrag (på arbetet), så slutade notan på ca 80 000:- för en villa på 230m2. Vi är mycket nöjda med luftkvaliten nu! Även kondens på fönstrens insida är borta. Även radonvärdet gick ner rejält. :)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Kan väl inte påstå att jag är den händigaste som gått i ett par skor, men att installera FTX ser jag som en baggis om man har rätt förutsättningar, i mitt fall en rymlig kallvind där jag kan pula runt utan större besvär. Viktigt är såklart att isoleringen blir tät och sen får en tekniker komma hit och justera in det när jag är klar.

Just nu ligger jag på ca 48k för allt material utom isoleringen, räknar på att den kostar ca 5k. Fick en mellan tummen och pekfingret uppskattning på 150-200k beroende på lite olika saker och valde då att göra det själv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Kan väl inte påstå att jag är den händigaste som gått i ett par skor, men att installera FTX ser jag som en baggis om man har rätt förutsättningar, i mitt fall en rymlig kallvind där jag kan pula runt utan större besvär. Viktigt är såklart att isoleringen blir tät och sen får en tekniker komma hit och justera in det när jag är klar.

Just nu ligger jag på ca 48k för allt material utom isoleringen, räknar på att den kostar ca 5k. Fick en mellan tummen och pekfingret uppskattning på 150-200k beroende på lite olika saker och valde då att göra det själv.
Min installation gick som sagt på ca 125 000:- , material och arbete var ca 60 000:- vardera. Då var det mycket arbete på en trång vind (låglutande papptak), samt arbete med att bygga stammar från vinden ner till källaren i olika schakt. Jag är mycket nöjd och faktiskt imponerad över Bravidas jobb. Jag misstänker att de räknat fel på antal arbetstimmar, skönt med fastpris för oss. Vi installerade en Systemair VTR 500 som funkar bra. Valet stod mellan Systemair och Östberg/Heru.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Ja, det låter som ett bra pris. Jag ville bara visa för TS att det går att komma billigare undan om man vill och det verkar inte vara så svårt, vi får väl se vad jag säger om ett par veckor. :D
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Just det, kanske ska tillägga att jag beställde en ritning, så en ingenjör har räknat på flöden m.m. då det tornade upp sig som något övermäktigt för en lekman att göra själv. Det kostade 3k och då tog de även fram hela materialspecifikationen, känns som en klok investering när man ska göra det själv.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Om budget tillåter: FTX och vattenburen värme med radiatorer.

Annars: frånluftsfläkt i badrummet med grundflöde + fuktforcering och ev frånluftsfläkt till spiskåpan med grundflöde + forcering.
Friskluftsventil i varje sovrum/allrum. Komplettera med elradiatorer där LLVP inte når ut.

Sätt hygrometrar i alla rum så du har koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.