Vi budar på ett hus där tillträdet enligt mäklaren var "flexibelt". Det visade sig nu betyda max 3 månader. Huset har en hel del renoveringsbehov då mkt är original från byggåret 1950 och vi vill gärna hinna göra de största grejerna innan vi flyttar in (riva bärande vägg, bygga nytt kök, dra ny el, renovera badrum, dränera). Så, min fråga är: vilken framförhållning krävs för att boka upp hantverkare inför renoveringen? Är 3 månader tillräcklig framförhållning för att hinna boka in duktiga hantverkare som kan påbörja renoveringen vid tillträde? Kan tilläggas att huset ligger i Stockholmsområdet.
 
Hehe. För mig tog det fyra år . "Vi behöver bara tapetsera om lite" trodde vi...
 
Frågan är väl inte hur lång tid det tar utan om hantverkare hinner bli tillgängliga inom 3 månader.

det är självklart svårt att svara på det.Det är väl bara att begära in offerter och fråga? Om du vill ha ett svar så kan jag säga att det finns säkert hantverkare som kan och det finns säkert hantverkare som inte kan
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Kort svar NEJ.

Längre svar:
1: Ni ska nog ta er lite tid att fundera på hur ni vill ha kök osv.
2: Ni ska göra flera OMFATTANDE saker med flera moment och försöka tima dessa. (Dränering, badrum och kök)
3: Utifrån din frågeställning tolkar jag det (kanske felaktigt?) som att ni inte är så erfarna med hus, gjort liknande saker innan, saknar personliga hantverkskontakter.
4: Sakerna ni beskriver tar ofta en längre tid att göra rent praktiskt än man kanske tror.
5: Duktiga hantverkare har väldigt sällan tid med så kort varsel. Då pratar vi ofta 1/2 -1år framförhållning.
6: Utan egna/tidigare "kontakter" med hantverkare är det risk för mycket strul om ni stressar på. (Ni får tag i/väljer "fel" hantverkare)
7: Lite överhettat Stockholm utan personliga kontakter med hantverkare gör det ännu lite svårare/tightare.

Mitt tips är att gör det absolut mest akuta eller en superbillig "Quick-fix" (Typ måla om väggar, lämna in köksluckor på lack, ställ in duschkabin osv). Flytta in och ta det stegvis allt eftersom i lugn och ro. På det sättet blir det nog minst strul och slutresultatet har förutsättningar att bli bättre. Hus tar TID!

Med det sagt vi gjorde en sådan "idiotrenovering" 2010. Stockholmstrakten, fick tag i BRA hantverkare via bekanta och genom att boka upp vissa hantverkare som jag tidigare använt/känner.
Fullt ut nytt badrum då det gamla var vattenskadat, flytt kök till annan del av huset, riva mellanvägg, nya ytskikt i hela huset (150kvm) helt ny el, kasta ut oljepanna/tank och borra och installera bergvärme osv. Bokade allt i april och började riva själv i maj. Hantverkarna jobbade mer eller mindre hela juni-augusti. Jag, frun och en kompis lade ändå mycket jobb/tid själv (säkerligen 600 timmar tillsammans hela sommaren för att riva, fixa, köpa grejor, projektleda) osv. Kostnad ca 1 miljon. Bara ytskikt,(renoveringstapet/gips, målning mm) tog 200 timmar för målarna. Snickarna lade 300+ timmar. Badrummen tog många veckor. Elen gick nog snabbast kostade nog i slutändan 80 000kr ändå (All el ny och omgjort till jordat, ny elcentral osv). Var säkerligen +10 hantverkare inblandade totalt under sommaren. Allt flöt på, inget strul och hantverkarna ställde även upp på helger/semester när det körde ihop sig.

Så mitt NEJ kommer sig alltså av min erfarenhet av att göra ett liknande projekt och att vi direkt kunde boka upp BRA hantverkare via kontakter. Där vi kunde köra allt på löpande räkning. (Då har jag även gjort en del förut, bland annat har jag varit med och renoverat flera hus och låtit bygga ett nytt hus)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Kort svar NEJ.

Längre svar:
1: Ni ska nog ta er lite tid att fundera på hur ni vill ha kök osv.
2: Ni ska göra flera OMFATTANDE saker med flera moment och försöka tima dessa. (Dränering, badrum och kök)
3: Utifrån din frågeställning tolkar jag det (kanske felaktigt?) som att ni inte är så erfarna med hus, gjort liknande saker innan, saknar personliga hantverkskontakter.
4: Sakerna ni beskriver tar ofta en längre tid att göra rent praktiskt än man kanske tror.
5: Duktiga hantverkare har väldigt sällan tid med så kort varsel. Då pratar vi ofta 1/2 -1år framförhållning.
6: Utan egna/tidigare "kontakter" med hantverkare är det risk för mycket strul om ni stressar på. (Ni får tag i/väljer "fel" hantverkare)
7: Lite överhettat Stockholm utan personliga kontakter med hantverkare gör det ännu lite svårare/tightare.

Mitt tips är att gör det absolut mest akuta eller en superbillig "Quick-fix" (Typ måla om väggar, lämna in köksluckor på lack, ställ in duschkabin osv). Flytta in och ta det stegvis allt eftersom i lugn och ro. På det sättet blir det nog minst strul och slutresultatet har förutsättningar att bli bättre. Hus tar TID!

Med det sagt vi gjorde en sådan "idiotrenovering" 2010. Stockholmstrakten, fick tag i BRA hantverkare via bekanta och genom att boka upp vissa hantverkare som jag tidigare använt/känner.
Fullt ut nytt badrum då det gamla var vattenskadat, flytt kök till annan del av huset, riva mellanvägg, nya ytskikt i hela huset (150kvm) helt ny el, kasta ut oljepanna/tank och borra och installera bergvärme osv. Bokade allt i april och började riva själv i maj. Hantverkarna jobbade mer eller mindre hela juni-augusti. Jag, frun och en kompis lade ändå mycket jobb/tid själv (säkerligen 600 timmar tillsammans hela sommaren för att riva, fixa, köpa grejor, projektleda) osv. Kostnad ca 1 miljon. Bara ytskikt,(renoveringstapet/gips, målning mm) tog 200 timmar för målarna. Snickarna lade 300+ timmar. Badrummen tog många veckor. Elen gick nog snabbast kostade nog i slutändan 80 000kr ändå (All el ny och omgjort till jordat, ny elcentral osv). Var säkerligen +10 hantverkare inblandade totalt under sommaren. Allt flöt på, inget strul och hantverkarna ställde även upp på helger/semester när det körde ihop sig.

Så mitt NEJ kommer sig alltså av min erfarenhet av att göra ett liknande projekt och att vi direkt kunde boka upp BRA hantverkare via kontakter. Där vi kunde köra allt på löpande räkning. (Då har jag även gjort en del förut, bland annat har jag varit med och renoverat flera hus och låtit bygga ett nytt hus)
Tusen tack för ditt utförliga svar! Precis som du anade har vi ingen tidigare erfarenhet av renovering och saknar därför egna kontakter. Min känsla var precis det du beskriver - att bra hantverkare är uppbokade och kräver lång framförhållning. Jag har även fått rådet från flera håll att: flytta in först och känn in huset innan ni börjar riva ut och göra om. Vilket jag tycker verkar vara det rimliga. Man vet inte innan man bott i huset hur ljuset faller in, hur planlösningen fungerar i praktiken etc. Tanken på att renovera är 50% ren rädsla/förvirring och 50% ren pepp haha!

Men, vi är en familj med två små barn och kan inte flytta in i ett hus utan fungerande kök och modern el. (Badrummen är gamla men fungerande, ytskikten i övriga rum bra, taket bra, fasaden bra, dränering är inte akut) Så antingen koncentrerar vi oss på att göra kök och el under en period på 3 månader med dubbelt boende. Och hoppas att vi hittar några hantverkare som kan göra det med 3 månaders framförhållning till tillträdet. Eller så får vi helt enkelt avstå just det här huset. Det kommer ju som bekant alltid fler hus :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det korta svaret är att med två små barn, så finns väl två alternativ.

Antingen har man pengar så man kan boka in alla hantverkare, och låta dom jobba på. Då måste man se till att inte vela med materialval etc så att bygget inte står still.

Eller så låter man det ta tid medan man bor i lite kaos.

Min lilla erfarenhet säger att det alltid går mer tid än man tror. Saker skall beställas och levereras. Hantverkare blir sjuka. Ni blir sjuka. Saker skall planeras och bestämmas. Ni skall hinna åka till tippen, kika på tapeter, bestämma klinker, välja blandare och även placering av eluttag. Och det är bara en bråkdel av allt. Samtidigt har ni barn och jobb att fixa med.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Vad är fel med köket, förutom att det är från 1950-talet?
Vad är fel med elinstallationerna förutom att de också är gamla?
 
tensiden tensiden skrev:
Det korta svaret är att med två små barn, så finns väl två alternativ.

Antingen har man pengar så man kan boka in alla hantverkare, och låta dom jobba på. Då måste man se till att inte vela med materialval etc så att bygget inte står still.

Eller så låter man det ta tid medan man bor i lite kaos.

Min lilla erfarenhet säger att det alltid går mer tid än man tror. Saker skall beställas och levereras. Hantverkare blir sjuka. Ni blir sjuka. Saker skall planeras och bestämmas. Ni skall hinna åka till tippen, kika på tapeter, bestämma klinker, välja blandare och även placering av eluttag. Och det är bara en bråkdel av allt. Samtidigt har ni barn och jobb att fixa med.
Det låter klokt att utgå ifrån att det tar längre tid, och blir dyrare, än vad vi först räknat med. För vår del tror jag att det blir en mellanväg mellan de två alternativ du pekar ut. Dvs. först hantverkare och dubbelt boende så långt pengarna räcker och sen flytta in och fortsätta bo i lite kaos och i sakta mak fortsätta med arbetet :)
 
3 månader är kort tid för en så omfattande renovering.
Sett ur en hantverkares perspektiv så kanske en totalentreprenad är det bästa för er!?
En byggare med sitt kontaktnät, kan få er renovering att flyta på, underentreprenörerna är måna om sin relation till byggaren och kommer då att prioritera ert jobb.
Det blir lite dyrare och valet av byggare blir viktigare... Men vad hjälper det om snickaren har tid men inte elektriker eller rörmokare.
Som hantverkare gör man många prioriteringar utifrån vad som är bäst för företaget (vad kan detta jobb generera i framtiden). Då kan tyvärr nya kunder bli lågt prioriterade, även om man vill försöka hjälpa alla i den mån det går!
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är fel med köket, förutom att det är från 1950-talet?
Vad är fel med elinstallationerna förutom att de också är gamla?
Köket är inte original utan omgjort tidigt 90-tal. Förutom att vi vill bygga ett kök som passar bättre rent estetiskt utifrån husets byggår vill vi bredda dörröppningen mot v-rum, sätta in diskmaskin, en stor kyl, stor frys, integrerad spis, integrerad micro etc.

På elfronten är all el från byggåret och vi tänker att det är bra att få den omdragen innan vi fixar ytskikten. Vi behöver även fler uttag i alla rum, vill inte ha utanpåliggande el samt måste installera jordfelsbrytare.
 
Känns som ni borde hitta EN seriös hantverkare/snickare som i sin tur har ett bra team med elektriker, rörläggare etc.

Tänk på att i ett sådant här projekt bör man ligga ett par steg före hela tiden och utan erfarenhet är det mycket mycket svårt.

Jag menar t.ex som att om ni nu väljer att bara göra vid köket och sen när det är klart så ska man t.ex göra vid någon el i en annan del men den borde man kanske passat på att dra upp från källaren genom köket och nu är det för sent... ajajaj
Hoppas. ni förstår hur jag menar... ;)

Man ska alltså helst ha ett rejält samråd med framförallt elektriker och rörläggare och samtidigt ha en hel plan för vad man har för tankar med husprojektet INNAN man ger sig på renoveringen... och det kan bli tajt för er att hitta ett BRA och SERIÖST team som kan påbörja ett sådant projekt inom 3mån.

Ett tips är följande... och är det inte ok får admin plocka bort det.
(OBS: Jag tjänar INGA pengar på tipset)

HTH-kök är t.ex den enda köksleverantören (vad jag vet) som säljer kök inklusive monteringsarbetet.
De har ofta ett team av duktiga montörer/snickare som i sin tur har övriga knutna till sig såsom elektriker, rörläggare etc.
En möjlighet för er skulle ju t.ex vara att på det viset hitta något seriöst företag som kan hjälpa er för det är ju ändå så att ett så pass stort företag som HTH mycket sällan jobbar med klåpare då de går i god för sina montörer.
Ni kanske har någon annan i ert område som arbetar likadant och då fungerar ju det lika bra.
Poängen är densamma... ;)
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Känns som ni borde hitta EN seriös hantverkare/snickare som i sin tur har ett bra team med elektriker, rörläggare etc.

Tänk på att i ett sådant här projekt bör man ligga ett par steg före hela tiden och utan erfarenhet är det mycket mycket svårt.

Jag menar t.ex som att om ni nu väljer att bara göra vid köket och sen när det är klart så ska man t.ex göra vid någon el i en annan del men den borde man kanske passat på att dra upp från källaren genom köket och nu är det för sent... ajajaj
Hoppas. ni förstår hur jag menar... ;)

Man ska alltså helst ha ett rejält samråd med framförallt elektriker och rörläggare och samtidigt ha en hel plan för vad man har för tankar med husprojektet INNAN man ger sig på renoveringen... och det kan bli tajt för er att hitta ett BRA och SERIÖST team som kan påbörja ett sådant projekt inom 3mån.

Ett tips är följande... och är det inte ok får admin plocka bort det.
(OBS: Jag tjänar INGA pengar på tipset)

HTH-kök är t.ex den enda köksleverantören (vad jag vet) som säljer kök inklusive monteringsarbetet.
De har ofta ett team av duktiga montörer/snickare som i sin tur har övriga knutna till sig såsom elektriker, rörläggare etc.
En möjlighet för er skulle ju t.ex vara att på det viset hitta något seriöst företag som kan hjälpa er för det är ju ändå så att ett så pass stort företag som HTH mycket sällan jobbar med klåpare då de går i god för sina montörer.
Ni kanske har någon annan i ert område som arbetar likadant och då fungerar ju det lika bra.
Poängen är densamma... ;)
Tack för ett jättebra och utförligt svar! Som det ser ut nu får vi tillträde till huset i mitten av januari och sen kommer vi ha dubbelt boende fram till slutet av juni. Så 5-6 månader kommer vi ha på oss från tillträdet. Och fram till tillträdet i januari har vi några månader på oss att planera och leta hantverkare.

Bra poäng att göra en långsiktig planering av hela huset från början, även om vi inte kommer ha råd/möjlighet att åtgärda allt på en gång. Som vi tänker nu vill vi börja med att dra om elen utifrån vad vi sen planerar att göra i resten av huset, men då innebär det att vi får vänta med elen i kök och badrum tills dessa görs om, men det kanske inte är något problem så länge den långsiktiga planen är tydlig från början?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.