Jag ska bygga ett skrivbord med lite speciell konstruktion, och behöver därför svetsa ihop ett par l-stöd enligt bild. Dessa kommer sitta under skrivbordsskivan, och primärt belastas i pilens riktning. Svetsfogarna för snedsträvan är relativt enkla, men jag är osäker på hörnet. Frågor:

1. Är det A, B eller C som är bästa sättet att foga ihop profilerna?
2. Jag har inget strikt krav på 90 grader i fogen. Blir det mycket bättre med 80 eller 100? Har svårt att se att det skulle vara fallet.
Handritad skiss av l-stöd för skrivbord med olika svetsfogar märkta A, B, C och belastningspil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade svetsat som i förslag B och lagt en gudomligt snygg sträng med tigen.

Kan du inte det, gör som i c och slipa slätt.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag hade svetsat som i förslag B och lagt en gudomligt snygg sträng med tigen.

Kan du inte det, gör som i c och slipa slätt.
Heh, jag är en tämligen medioker svetsare, och det kommer bli med pinne. Lutar åt C med andra ord :)
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Var väldigt noga med vinkeln när du svetsar och svetsa INTE kälfogen, denna kommer dra överliggaren kraftigt nedåt och tillför väldigt lite rent hållfasthetsmässigt..

Samma sak med snedsträvorna, de kunde du kanske skruva dit istället?
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Ja, det blir att fästa snedsträvan med gängstång, det känns klart enkast.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina, ska han inte köra enligt B och sätta i en hörnplåt, det hade varit något det eller hur.

Protte
 
Jag skulle köra på 2,3 eller 5 här tror jag, enligt bilden under.

corner-joints.jpg
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Violina, ska han inte köra enligt B och sätta i en hörnplåt, det hade varit något det eller hur.

Protte
Nja.. då måste man få vinklarna väldigt exakt 45° när man kapar, och dessutom snittet väldigt rakt och fint, annars blir det att det sticker som bara den när man väl svetsar ihop dem, iom att ytorna drar ihop sig mot varandra..
På en så liten snittyta med så långa "ben" blir det snabbt väldigt fel..
Hörnplåten drar också väldigt mycket när man svetsar den..
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle köra på 2,3 eller 5 här tror jag, enligt bilden under.

[bild]
Nä.. enligt nummer ett och fogbereda och svetsa bara de utvändiga svetsarna..
 
Kör man enligt nr 1 får man en svetsfog som sticker ut. Nr 1 med fogberedning är nr 5 som jag också nämde.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kör man enligt nr 1 får man en svetsfog som sticker ut. Nr 1 med fogberedning är nr 5 som jag också nämde.
Fast nej, dina svetsexempel är plåtar mot varandra, med halv V-fog och dessutom med en invändig kälfog (som i detta fall bara kommer ställa till problem för denna applikation).
Av TS "ritning" att döma tror jag han/hon ska använda rör eller fyrkantsstång, och då blir "mitt sätt" en bra lösning..
 
  • Gilla
Färdigrenoverad och 1 till
  • Laddar…
Känns som att även om du är typ världens sämsta svetsare så borde du kunna bränna ihop ett litet skrivbord så det håller ihop.
Jag skulle nog ha kört med alternativ B.
Om du bara vill att det håller ihop så kvittar det hur du gör. Fast om du vill slippa skämmas måste det ju se snyggt ut också men med en bra svets (gärna inverter) och vettiga pinnar och kanske lite avfasat för svetsfogen så blir den en prydnad på skrivbordet!
 
Redigerat:
Violina Violina skrev:
Fast nej, dina svetsexempel är plåtar mot varandra, med halv V-fog och dessutom med en invändig kälfog (som i detta fall bara kommer ställa till problem för denna applikation).
Av TS "ritning" att döma tror jag han/hon ska använda rör eller fyrkantsstång, och då blir "mitt sätt" en bra lösning..
Korrekt att det blir fyrkantsrör. Korrekt pronomen är "han" :)

Jag kommer gå på detta nästa helg. Jag lovar att posta resultatet här! Då svetsningen hamnar längst in under skrivbordet kommer jag nöja mig med tämligen dassig fog, visuellt alltså.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Om man inte är en gud på att svetsa borde vell 45 gr vinklar på fyrkantsrören ge mest svetssträng , eller ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man inte är en gud på att svetsa borde vell 45 gr vinklar på fyrkantsrören ge mest svetssträng , eller ?
Om min gamla kollega lyckades få fast en IPE330 med några svetsar som liknade daggmaskar utan att den trillade ner tror jag att ts lyckas få ihop ett skrivbord utan att det faller ihop.

Men till ts, sätt ihop dina profiler bäst du vill, punkta allt och kör sidorna först och sist "inner" och "ytter"kant.
Risken att det drar sig är minimal, om det nu inte är rostfritt för det drar sig bara man skriker svets åt de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.