Hur fäster man stolpar till carport i redan gjuten betongplatta?

Vill ju helst inte ha stolpen direkt mot betongplattan heller tänkte kanske lägga en marksten emellan men frågan är hur man gör med infästning enklast?
 
Ok och med bult och plugg ner i plattan eller?

eller bättre borra för stort hål och sen gängstav och kemankare?
 
Mikael_L
Jag tror jag skulle kört med någon trevlig plugg och varmgalvad skruv, ev fransk.

Det finns också betongskruvar som dras direkt i borrat hål i betongen, utan plugg.
En massa olika fabrikat finns, t.ex.
https://www.k-rauta.se/produkt/betongskruv-essve-75x65-indu-prog-100st/7317761015710


Men i vilket fall, se upp med enkelt elgalvat, det brukar ta stryk i samband med betong, varmgalv, rostfritt eller någon annan bättre ytbehandling ska det nog vara.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror jag skulle kört med någon trevlig plugg och varmgalvad skruv, ev fransk.

Det finns också betongskruvar som dras direkt i borrat hål i betongen, utan plugg.
En massa olika fabrikat finns, t.ex.
[länk]


Men i vilket fall, se upp med enkelt elgalvat, det brukar ta stryk i samband med betong, varmgalv, rostfritt eller någon annan bättre ytbehandling ska det nog vara.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror jag skulle kört med någon trevlig plugg och varmgalvad skruv, ev fransk.

Det finns också betongskruvar som dras direkt i borrat hål i betongen, utan plugg.
En massa olika fabrikat finns, t.ex.
[länk]


Men i vilket fall, se upp med enkelt elgalvat, det brukar ta stryk i samband med betong, varmgalv, rostfritt eller någon annan bättre ytbehandling ska det nog vara.
ok visst hade man kunnat lägga en marksten emellan med om man vill få upp höjden ytterligare?
 
Tomture61
Du skriver carport , antar att plattan inte är isolerad med L- frigolit stöd , eller ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du skriver carport , antar att plattan inte är isolerad med L- frigolit stöd , eller ?
Nej oisolerad
 
Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Nej oisolerad
Ok , lite skörare i kanter med kantelement i frigolit.
Utveckla gärna " marksten mellan stolpe / cementplatta " typ material i stenen .
 
N Novisfixaren skrev:
ok visst hade man kunnat lägga en marksten emellan med om man vill få upp höjden ytterligare?
Kanske bättre plugga fast järnet i betongplattan först sen snickra form 10x10cm och 5cm hög och fylla på med finbetong för att få ytterligare upphöjning under stolpen?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ok , lite skörare i kanter med kantelement i frigolit.
Utveckla gärna " marksten mellan stolpe / cementplatta " typ material i stenen .
Med marksten menar jag typ lös betongplatta som jag kapar en ”kloss” ifrån.

men

Kanske bättre plugga fast järnet i betongplattan först sen snickra form 10x10cm och 5cm hög och fylla på med finbetong för att få ytterligare upphöjning under stolpen?
 
Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Med marksten menar jag typ lös betongplatta som jag kapar en ”kloss” ifrån.

men

Kanske bättre plugga fast järnet i betongplattan först sen snickra form 10x10cm och 5cm hög och fylla på med finbetong för att få ytterligare upphöjning under stolpen?
Ser nog snyggare ut kanske
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser nog snyggare ut kanske
Du menar de sista?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Duger plugg och skruv eller bättre med kemankare och gängstav?
 
Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Du menar de sista?
Japp .
 
Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Duger plugg och skruv eller bättre med kemankare och gängstav?
Kemankare + skruv för betong , vad jag tycker !
Finns säker proffsprodukter ang kraftig skruv till betong , vet dock ej hur smidigt det går att köpa / hitta detta .

Edit.

Expanderbult verkar vara kraftiga doningar, funkar utan kemankare (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.