Hej! Vi bor 2 vuxna och ett barn i en 3:a på 79 kvm och vill se över möjligheterna att få ytterligare ett rum som antingen ska användas som hemmakontor eller barnsovrum, helst med dörr som går att stänga. Dela upp ett av sovrummen till två rum? Dela av vardagsrummet? Annan idé? Skulle bli väldigt glad för tips! Se planritning, vet i dagsläget inte vilka väggar som är bärande. Tack!
 
  • Planritning av en 3:a på 79 kvm med kök, vardagsrum, två sovrum, badrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan inte se nån vettig lösning på detta, sovrummen är ju små som dom är redan.
 
  • Gilla
SREB och 2 till
  • Laddar…
Det blir ju ett mycket litet rum utan fönster i så fall. Vardagsrum 2,5 x 1,8 direkt efter ingången.
 
  • Gilla
SREB och 1 till
  • Laddar…
Eller så slår man ihop kök och vardagsrum, men det blir ett litet vardagsrum.
 
  • Gilla
SREB
  • Laddar…
Karlia
Göra om klädkammaren till arbetsrum? Garderober går ju att placera ut istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det ser mörkt ut. Inneffektivt nyttjande av arean med en hall som inte ser ut att fylla någon funktion.
Dela av och förstöra vardagsrummet funkar knappt då det rummet som kan byggas varken för ventilation eller fönster.
Byta lägenhet är nog enda lösningen
 
  • Gilla
SREB och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Göra om klädkammaren till arbetsrum? Garderober går ju att placera ut istället.
Håller med dig. Det är nog det bästa man kan göra!

Finns det möjlighet att montera en bra kamera på fasaden kan man göra ett virituellt fönster men en bra TV i rummet.

En tyst fläkt som drar ut luften i rummet för att få lite ventilation.
 
  • Gilla
SREB och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Håller med dig. Det är nog det bästa man kan göra!

Finns det möjlighet att montera en bra kamera på fasaden kan man göra ett virituellt fönster men en bra TV i rummet.
En tyst fläkt som drar ut luften i rummet för att få lite ventilation.
Dra luft ur rummet? Vart skall tilluften komma in då?
Nej en klädkammare som arbetsrum tror jag inte på över huvud taget. Trångt och klaustrofobiskt och ingen tilluft.
 
  • Gilla
SREB
  • Laddar…
Skulle åxå satsa på klk, byt till en glasdörr och montera ett fönster högt upp på väggen mot vardagsrummet för att få in naturligt ljus..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Större lägenhet vore bättre. Men jag vet flera som använt klädkammare till arbetsrum. Litet och trångt, ja. Bra idé att sätta i fönster till vardagsrummet! Och fläkt/ventilation, andas är alltid bra att kunna göra.
 
  • Gilla
SREB
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Större lägenhet vore bättre. Men jag vet flera som använt klädkammare till arbetsrum. Litet och trångt, ja. Bra idé att sätta i fönster till vardagsrummet!
Då borde det även kompletteras med en tilluftsventil i från vardagsrummet och en frånluft med fläkt mot hallen. Annars lär det bli ganska instängt och unket. Man kan ju kvävas av sin egen brakfis.
 
  • Haha
SREB
  • Laddar…
Karlia
Det beror ju också på hur det används. Är det hemma jobb 8h/dag, då kan det bli tungt att andas därinne utan ventilation, är det någon gång ibland kan det fungera.

Självklart är det inte optimalt. Men det är väl inte alltid allting kan bli det. Ventilationslösningar kan jag tyvärr ingenting om, bor med självdrag. Men det finns säkert de här som kan ge förslag på lösning.
 
  • Gilla
SREB
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Dra luft ur rummet? Vart skall tilluften komma in då?
Nej en klädkammare som arbetsrum tror jag inte på över huvud taget. Trångt och klaustrofobiskt och ingen tilluft.
Jag hade just klädkammaren som arbetsrum i flera år där vi bodde förut. Huset hade frånluftsfläkt och ett av utsugen satt just i klädkammaren, så luften var det inget fel på.
 
  • Gilla
SREB och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag hade just klädkammaren som arbetsrum i flera år där vi bodde förut. Huset hade frånluftsfläkt och ett av utsugen satt just i klädkammaren, så luften var det inget fel på.
Ja tänkte faktiskt att det kan vara frånluft i klädkammaren.
men helt klart har jag det förspänt med ett eget 25m2 hemmakontor.
 
  • Gilla
SREB
  • Laddar…
Intressant projekt!
Har själv just köpt en ursprungligen fyra på 88 kvm som har ändrats till en trea. (Räcker för oss gamlingar)
Men här var nog förutsättningarna helt annorlunda.
 
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.