Egentligen två frågor men rubriken skulle bli så lång...

Det ena är, hur lagarna jag hål mellan garage platta och vägg på bästa sätt? Husfix? Något vinkel järn? Har en car-in port så känslan är att den har slitit väggen från plattan.
(ber om ursäkt för temporära musnätet)
Temporärt musnät fäst vid en vägg som täcker ett hål mellan garageplattan och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra är hur åtgärdar jag fallet från garageplattan bäst och eventuell quickfix. Det är nämligen en ganska brant och hård kant. Bäst är väl någon slags gjutning? Quickfix ett par tryckinpregnerade ramper (spillvirke)?
Gap mellan garageplatta och vägg vid öppen port, tillfälligt musnät och stenplattor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glapp mellan garageplatta och väggkant, med synligt temporärt musnät och stenläggning intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mja, visst är det lite hål på själva väggen men största bekymret är mellan plattan och väggen. Känns som väggen har slitit sig loss från plattan, har en car in port som säkert har frestar en del.
 
Kanten ner från garaget löser du enkelt med kallasfalt.

Sprickan mot väggen kan du väl blanda lite betong och slänga i? Hålet i väggen lär du nog få såga ur snyggt och regla upp bakom och skruva dit nytt gips.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Asfaltslagare såklart... Tack
 
Tomture61
M mxjolle skrev:
Mja, visst är det lite hål på själva väggen men största bekymret är mellan plattan och väggen. Känns som väggen har slitit sig loss från plattan, har en car in port som säkert har frestar en del.
Om din "car-in port" lyckas paja ditt garage så tror jag du har större problem än enbart hål i gips :thinking:
Vet du måtten på reglar i ytterväggar och hur syllen är fäst i betongplattan ?

Själv har jag 95 x 45mm + 45 x 45mm på stående reglar + 145 x 45mm i syll / hammarband med en tung slagport .
Har stått felfritt och upprätt i över 1 år .
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om din "car-in port" lyckas paja ditt garage så tror jag du har större problem än enbart hål i gips :thinking:
Vet du måtten på reglar i ytterväggar och hur syllen är fäst i betongplattan ?

Själv har jag 95 x 45mm + 45 x 45mm på stående reglar + 145 x 45mm i syll / hammarband med en tung slagport .
Har stått felfritt och upprätt i över 1 år .
Paja och paja, jag ser att glipan flexar när porten öppnas och stängs. Dessutom ser det ut som att själva väggen där ligger utanför själva plattan vilket jag tycker är märkligt. Kanske har regeln ruttna i botten vilket medfört att den släppt? Jag får helt enkelt titta närmre på detta.
Är ett 70tals hus som hade slagport förr men byttes till Car-in av förra ägaren.
 
Tomture61
När jag studerar dina bilder ser jag att avståndet mellan mark och yttervägg (trä) är minimerat :surprised:
Hur tänkte konstruktörer på 70 talet :D
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag studerar dina bilder ser jag att avståndet mellan mark och yttervägg (trä) är minimerat :surprised:
Hur tänkte konstruktörer på 70 talet :D
Nu vill jag ju inte skylla på förra ägaren men... Orsaken kan mycket väl vara markstenen på framsidan av garaget ligger för nära väggen (och ändträ) rent höjdmässigt. Lite snö på det så ligger fukten på ganska duktigt.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.