Hejsan.

Har en 1 1/2 villa med isolerad övervåning. Vi tänkte nu sätta in en braskamin på bottenplan vid ytterväggen.
Jag undrar om det är möljigt att dra skorstenen mellan takstolarna(38 graders lutning) upp till nocken så skortenen inte blir så lång på utsidan ovan taket. Eller ska/måste man dra den längs med innertaket senare upp till nocken? Om det ens är möjligt vill säga :)

Eller måste man dra den rakt upp, då blir den väldigt lång vilket jag helst inte vill.

Mvh upd

 
Installerade just en Contura 550 med premodul-skorsten precis på detta sätt. Rakt upp längs en yttervägg, följer takstolen i 27 graders lutning och sen upp vid nock. Funkar utmärkt men blir lite dyrare pga. böjar och rensluckor. Bara skorstenen gick på 17.000.
 
Tack för era svar, en liten fråga till mattias_75, går skortenens rör mellan takstolarna(blir osynligt innifrån) eller sätter du innertaket först och sen kommer röret så det blir synligt?

En prisfråga samtidigt, vad hamnar det på totalt med braskamin/installation/skorsten mm?

//Upd
 
Hej!

Jag är inte så insatt i faktiska lagtexter, men har inte reglerna för skorstenars höjd nyligen ändrats från 1 m ovan nock till 1 m ovan tak??

/Elin
 
Priset blir betydligt dyrare, ca 2-3000:- per böj och skarv.... vi funderade på det först, men det blev för dyrt
 
Paven skrev:
Tack för era svar, en liten fråga till mattias_75, går skortenens rör mellan takstolarna(blir osynligt innifrån) eller sätter du innertaket först och sen kommer röret så det blir synligt?

En prisfråga samtidigt, vad hamnar det på totalt med braskamin/installation/skorsten mm?

//Upd
Det går nog inte att bygga in skorstenen så som du önskar, jag tror att den måste vara inspekterbar i hela sin längd.
 
kloka-elin, dem nya reglerna säger att skorstenen måste vara över nock, men inte 1m över nock som tidigare, det du menar gäller pelletskaminer, och rena pelletspannor. I en skorsten som slutar 1m ovan tak får det inte gå att elda annat än pellet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.