Hej,
Håller på med en totalrenovering och ändring av planlösning av källaren i mitt hus som är byggt på stenkross och klippa.

Jag har rivit ur ett betonggolv (lagt 1942) samt plockat bort vissa bärande väggar (avväxlade med stålbalkar) samt rivit ner innertak samt gammal gipsputs på betonghålstensvägg. Vi är på gång att lägga på nytt material nu.

Frågor.

1.Vad lägger vi för mateial på betonghålstenen. Det är så svårt att fästa ngt på denna då stenen är ihålig. Jag funderar på att lägga putsbruk B på väggen och kanske ovanpå den lägga fiberduk som målas vit. Gipsskivor med ståreglar är svårt att fästa på denna typ av väg. Utsidan av väggen är isolerad med isodrän samt geotexduk.

2.Golvet isolerar vi med följande lager: lecakulor för att jämna ut ojämnheter+geotexduk+isodrän skivor 2st tot 20cm+geotexduk+betongolv med ingjuten golvvärme. Tror Ni det är OK? I detta golv lägger vi också rör för El, TV, LAN samt telefoni. Kan man lägga vattenledningar här också? Vad är praxis?

3.Innertaket var isolerat med sågspån. vad skall man välja för material för att få så bra ljudisolering som möjligt?

Tacksam för svar
Hälsningar
Mikael_hempulare
 
Hej Mikael. Jag ska försöka svara enkelt på dina frågor.
Fråga 1:
Jag tycker i alla fall att du ska använda stålreglar då dessa spänns mellan golv och tak. Några fästen på mitten behövs normalt inte, men det går att borra och plugga även i betonghålssten. Du skall isolera insidan från taket och ner ca 50 cm under marknivån på utsidan. Resten skall vara tomt. Diffspärr kan du sätta också som du isolerar.
Fråga 2:
Golvet är säkert ok. Kom ihåg att om du har golvvärme, så ska den aldrig slås av. Anledningen är att du får ett förhöjt ångtryck med ökad fuktighet under och i plattan. Detta är ingen fara så länge du har golvvärmen påslagen. Men slår du av och golvet kallnar till omgivande temperatur kan problem uppstå. Värme stiger ju som bekant uppåt, och när den varma och fuktiga luften kommer till ytan kan fuktutfällning ske. Har du en plastmatta får du ofelbart blåsor. Har du klinkersgolv kan du få missfärgade fogar. Jag rekommenderar att klinkers används som ytskikt i alla fall, för det har möjlighet att andas i alla fall. Vattenledningar går alldeles utmärkt att gjuta in. För att förebygga eventuella framtida läckor, kan man alltid använda systemet "rör i rör".
Fråga 3:
Bästa ljudisoleringen får man av en tung isolering. Olika sorter finns på marknaden, men någon typ av markskiva. Dock inte frigolit eller ecoprim, som är en alldeles för lätt skiva.
 
2. Vet inte vad som är bäst ur isoleringssynpunkt, men jag använde följande för att bygga upp mitt golv i källaren: Fiberduk, singel/leca, Dow floormate markisoleringsskiva (2 x 70mm) och sen 10 cm betongplatta med ingjuten golvvärme, el, vatten o s v.

På detta har jag tre typer av golv:

1. Tvättstuga, Badrum, Hall, TV-rum och förråd: Klinker
2. Sovrum (2 st) Platon blå med Kährs Oregon trägolv
3. Snickeri: PLaton blå med golvspån och Trelleborg gummigolv

Väggarna har jag putsat/lagat med Optiroc Gypsum och sen målat med silikatfärg. Gypsum fyller ut bra och är lättjobbat.
 
Krillek, en liten fråga. Hur fungerar golvvärmen i de rum som du har lagt blå platon och trägolv i?

Vi håller själva på med samma projekt, har bilat ut hela källaren som är full av sprängsten och berg. Vi kommer också ha två sovrum helst med trägolv, samt tvättstuga, tvrum med klinkers. Och golvvärme under hela.

Jobbigt projekt, men kul när det går framåt.

//Petra
 
Än så länge ligger bara platonmattan på plats, så jag vågar inte riktigt svara på hur känslan av golvvärmen blir när den skall ta sig igenom platon med luftspalt och trägolv. Räknar med att börja lägga in trägolven i helgen - återkommer med rapport.
 
hej,
Först och främst ett stort tack till alla engagerade skribenter framförallt till Tartan som kommer med goda råd, Tack! jag funderar på den grej du sade angående att köra med gipsskivor istället för puts med fiberduk.
_________________________________________
Fråga 1:
Jag tycker i alla fall att du ska använda stålreglar då dessa spänns mellan golv och tak. Några fästen på mitten behövs normalt inte, men det går att borra och plugga även i betonghålssten. Du skall isolera insidan från taket och ner ca 50 cm under marknivån på utsidan. Resten skall vara tomt. Diffspärr kan du sätta också som du isolerar.
___________________________________________
vad jag inte riktigt förstår är hur jag skall isolera? Menar du att man skall isolera mellan gipsskiva och betonghålstenvägg från tak ner till 50cm under golv?
Om det är så du menar finns inte risk att det blir fukt mellan gipsvägg och betonghålstensvägg eftersom isolermaterialet förhindrar att betonghålstensväggen värms upp. Kan inte detta leda till att den blir kall och daggpunkten hamnar inomhus och fukt/mögel-skador uppstår på gipsskivan. Vad jag spontant känner är att lägga gipsskiva på stålstänger som du säger men strunta i isolering och värma källarytterväggen då den redan är isolerad på utsidan med isodränskivor.

Jag känner mig tveksam till Krillek's upplägg då golvvärme inte sprids på det sätt elementvärme gör. Den person som skall lägga vår vattenburna golvvärme sade att dessa slingor måste ligga så nära golvytan som möjligt för att det skall bli maximal effekt. Vi funderar också på att lägga trägolv. men risken med platonmattan är att den gör sitt jobb alldeles för bra dvs isolerar från fukt och kyla samt kanske i detta fall även värme lite för bra. Vår expert sade att vi inte kommer att känna av de vattenburna golvvärmen vi installerar i källargolvet i våningen ovanför, dvs den håller sig därnere (vilket jag tycker känns lite konstigt då värmen stiger uppåt, dock är den ganska svag så....). Tesen att värme stiger uppåt borde ju tala för att det borde vara OK med Platon. Jag vet inte vad som är bäst??? !

Hälsningar
Mikael
 
Hej. Det är riktigt som du säger med daggpunkten. Det jag menade med isolering, var att från innertaket i källaren isolerar du så att isoleringen slutar ca 50 cm under utvändiga marknivån (gräsmattan alltså) och resten som då kanske blir 1,5 meter skall vara oisolerat. Du har ju markisolering på utsidan under mark, men den isoleringen når ju bara upp till alldeles under gräsmattan. Men ovanför marken är det med all säkerhet endast betonghålsten och puts, och detta material isolerar i stort sett ingenting. Man kan säga att isoleringen blir hängande från taket och ner. Ofta passar det alldeles utmärkt med en skiva, som ju är 116 cm lång. Då behöver man bara skära i under eventuella källarfönster.
Angående golvvärmen så är det rätt som ni skriver, med det undantaget att förr eller senare kommer värmen att stiga uppåt. Ekonomiskt sett är det inte det billigaste man kan hitta på, men det är ganska skönt med lite ljumna golv. Kom ihåg att en platonmatta inte är diffusionstät och alltså ska golvvärmen aldrig slås av helt, vilket betyder att det drar energi hela året. Går det att få plats med ett ventilerat golv, typ Nivell, så behöver du inte gjuta in golvvärmen. Du hänger upp den i plåtar på de uppstolpade golvreglarna. Den eventuella fukt som kommer under sommaren när värmen är avstängd ventileras bort med en liten kanalfläkt. Denna gör samtidigt att källarlukten försvinner och att du får ventilation som fungerar i källaren. Ded kan annars vara lite svårt att få luften att cirkulera när man har golvvärme och ventilerna sitter högt inomhus men lågt på utsidan av huset.

Hoppas du fått några svar och några råd// Tartan
 
tartan skrev:
Hej. Det är riktigt som du säger med daggpunkten. Det jag menade med isolering, var att från innertaket i källaren isolerar du så att isoleringen slutar ca 50 cm under utvändiga marknivån (gräsmattan alltså) och resten som då kanske blir 1,5 meter skall vara oisolerat. Du har ju markisolering på utsidan under mark, men den isoleringen når ju bara upp till alldeles under gräsmattan. Men ovanför marken är det med all säkerhet endast betonghålsten och puts, och detta material isolerar i stort sett ingenting. Man kan säga att isoleringen blir hängande från taket och ner. Ofta passar det alldeles utmärkt med en skiva, som ju är 116 cm lång. Då behöver man bara skära i under eventuella källarfönster.<br>Angående golvvärmen så är det rätt som ni skriver, med det undantaget att förr eller senare kommer värmen att stiga uppåt. Ekonomiskt sett är det inte det billigaste man kan hitta på, men det är ganska skönt med lite ljumna golv. Kom ihåg att en platonmatta inte är diffusionstät och alltså ska golvvärmen aldrig slås av helt, vilket betyder att det drar energi hela året. Går det att få plats med ett ventilerat golv, typ Nivell, så behöver du inte gjuta in golvvärmen. Du hänger upp den i plåtar på de uppstolpade golvreglarna. Den eventuella fukt som kommer under sommaren när värmen är avstängd ventileras bort med en liten kanalfläkt. Denna gör samtidigt att källarlukten försvinner och att du får ventilation som fungerar i källaren. Ded kan annars vara lite svårt att få luften att cirkulera när man har golvvärme och ventilerna sitter högt inomhus men lågt på utsidan av huset.<br><br>Hoppas du fått några svar och några råd// Tartan
Har en källare jag tänkte inreda, den är isolerad till strax över marknivå på utsidan, sen är det c:a 1M. till vån.1 ..funderade lite på om jag kunde fortsätta att isolera på utsidan uppåt på väggen med typ frigolit, för att slippa isolera alls på insidan ?? så slipper man att bygga gipsvägg på insidan, som till hälften blir en tom gipslåda (om jag fatta saken rätt?)= spara utrymme...kan man göra så ?? Tacksam för svar ::)
 
Visst kan man fortsätta att isolera på utsidan. Anledninen oftast till att man gör detta på insidan är att huset kan se lite lustigt ut om hussockeln blir bredare än fasaden. Och då inte vill lägga detta på utsidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.