N neo11 skrev:
Prova att ta bort termostatvredet på radiatorn, och knacka till på lilla kopparpinnen, om den hoppar ut kommer radiatorn igång.
Hade en radiator som inte fungerat på flera år, och gjorde så, nu fungerar det alltid, har dock inte ens satt tillbaka vredet.
Tack, testade detta redan imorse, verkade inte vara det, förutom ev på ett där pinnen satt lite trögt och som kommit igång lite under dagen.
 
Tack, testat sätta på sol-symbolen nu.
 
Du har ca 55° i framledning & ca 25° i returen.

Man bör inte knacka på stiften på termostatventilerna utan på ventilhuset.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har ca 55° i framledning & ca 25° i returen.

Man bör inte knacka på stiften på termostatventilerna utan på ventilhuset.
ok, vad betyder det, alltså de temperaturerna?
 
Framledningstemperaturen är tempen från värmekällan ut till radiatorerna eller golvvärmeslingorna. Returtemperaturen är tempen på värmevattnet när det kommer tillbaka till värmekällan. 55/25 innebär att cirkulationen är nästan obefintlig, borde vara t.ex. 55/45 om flödet är normalt.
 
J Josth skrev:
Framledningstemperaturen är tempen från värmekällan ut till radiatorerna eller golvvärmeslingorna. Returtemperaturen är tempen på värmevattnet när det kommer tillbaka till värmekällan. 55/25 innebär att cirkulationen är nästan obefintlig, borde vara t.ex. 55/45 om flödet är normalt.
Ok, betyder det att cirkulationspumpen har stannar/är trasig?
 
Ja precis, eller möjligen att någon ventil är avstängd och hindrar flödet.
 
Inte säkert, kan även vara att det element som blir varmt stryper flödet en del.
Du kan prova att ta bort termostaten och se om temperaturen på returen stiger efter en timme eller så.
 
Ok! Tack för all hjälp och svar. Jag har ju redan försökt en gång med cirkulationspumpen men om jag ska testa igen, hur gör jag för att försöka få igång den? Jag stängde av allt innan jag öppnade förra gången o skruvade runt den lite.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Med pumpen igång skruva bort proppen, jag som är lite tuff stoppar dit fingret och känner om axeln roterar, den som är lite byxis kan lysa in och se om det snurrar.

Protte
 
Se här hur man vet att pumpen går.
 
  • Värmesystem med cirkulationspump, mätare och anvisningstext om pumpens funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för förtydligandet! Jag har gjort detta nu o den verkar stå still så blir till att byta den antar jag.
 
Stäng av allt och sätt in en mejsel, finns ett spår för att snurra axeln, snurra många varv, ha mejseln kvar lite lätt tryck inåt, starta allt, då känns det direkt om pumpen börjar snurra. Gör den inte det utan står still ( ställ den på max 3 ) och snurra med mejseln. ingen respons så är det kanske ingen spänning till den eller trasig. Kolla vad som sägs med sol och tid, pumpen ska gå 24/7 alltid. Hur mycket kan du om el ?.
 
J jonaserik skrev:
Stäng av allt och sätt in en mejsel, finns ett spår för att snurra axeln, snurra många varv, ha mejseln kvar lite lätt tryck inåt, starta allt, då känns det direkt om pumpen börjar snurra. Gör den inte det utan står still ( ställ den på max 3 ) och snurra med mejseln. ingen respons så är det kanske ingen spänning till den eller trasig. Kolla vad som sägs med sol och tid, pumpen ska gå 24/7 alltid. Hur mycket kan du om el ?.
Ok, tack, ska testa det. Har snurrat ganska många varv redan men inte tryckt. Kan inte så mycket om el men har en spänningsdetektor som jag vet hur den funkar, om det kan hjälp?
 
Då kan du lossa locket på pumpen och lägga detektorn mot ledningarna i lådan, lyser den så på med locket och ställ på 2 , av med locket, en koll till, osv ner till 1 , går den inte så kan det vara kondensatorn eller lindningen som gått sin väg. oavsett så är det enkelt att byta den om man vet lite om mekanik, nya finns på nätet, sök på texten under Grunnfoss.

Edit , Det som är viktigt är bygglängden , finn 130 och 180 mmm samt kolla muttrarnas storlek på anslutningarna till rören
 
  • Gilla
Rimas84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.