Idag var vi och tittade på ett hus som vi gillade väldigt mycket. Dock så har dom renoverat duschrum och tvättstuga i källaren för 4 år sedan och anlagt vattenburen golvvärme. Detta blir ungefär halva källaren, huset är dränerat för 5 år sedan med isolering. Vad jag har förstått så har ingen isolering lagts under golvvärmen. Jag ska fråga ägaren detta men mäklaren sa att det bara var väggen som hade isolerats vid dräneringen. Är risken stor att jag kommer få bila upp hela källaren? Alternativ stänga av golvvärmen eller är det bara att köra på?
 
  • Gilla
Olle81
  • Laddar…
Vad är du orolig över?
 
surris
Inga problem förutom att det kommer bli dyrare uppvärmningskostnader än om det skulle isolerats under.
 
B larry78 skrev:
Vad är du orolig över?
Jag är rädd för omvänd fuktvandring. Förstår det inte till fullo
 
Jag citerar vad jag har läst

Risk för omvänd fukttransport
Om grunden är dåligt isolerad när du lägger in golvvärme finns risk för fuktskador i grunden. Det beror på en av fysikens lagar, att fukt vandrar från varmare till kallare områden. Normalt är huset varmare än omgivningen och därmed leds fukt inifrån huset och ut. Med golvvärme kan marken under huset bli så varm att det finns risk för omvänd fukttransport. Om den relativa fuktigheten i marken är hög transporteras istället fukt från marken till grunden. I synnerhet gäller detta om isoleringen är dålig eller otillräcklig.

En kritisk tidpunkt är när golvvärmen stängs av på våren. Då kan marken under huset bli varmare än grunden, vilket gör att fukt från marken vandrar inåt. Med en väl isolerad grund minskar risken för omvänd fukttransport.

Precis som med platta på mark så finns risken för fukttransport i ett hus med källare. Om du lägger golvvärme i ett källargolv med dålig grundisolering så värms marken under källaren upp. Fukten transporteras från den varma marken under huset och upp till källarväggens insida. Detta innebär risk för fuktskador i väggen. Om marken under husgrunden är torr uppträder ingen fukttransport.
 
Det är nog fler parametrar man behöver ha in. Förutsättningarna i backen är väl en. Men det är väl värre om man har organiska material i källaren. Problemet borde även bli med isolering, även att fukten skall tryckas mot rum som inte är uppvärmda. Kan inte påstå att jag såg spår av något av dessa innan jag själv fixade golvvärme i de rum tidigare ägare inte gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.