J jocke31 skrev:
Vi har hyfsat bra inkomster, men nog skulle det ändå svida en smula:

Din fastighetsskatt skulle öka med 59 774 kr/år
Nuvarande fastighetsskatt: 8 349 kr/år
Finanspolitiska rådets förslag: 68 123 kr/år
Fast du får kolla på vad du tjänar på i förslaget också så ser det inte riktigt lika illa ut, dvs 60 kkr mer i skatt per år. Sen kanske det är i olika "mentala konton" (läs tex daniel kahneman, nobelpristagaren i ekonomi) så det känns likväl förbaskat surt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Skillnaden är att 5% av årsinkomsten kan de flesta husägare klara av att betala.
Alltså ren marxism, betala efter förmåga. Låter ju bra men har provats och hux flux har drivkraft och förmåga kraftigt minskat.
 
G OMathson skrev:
Alltså ren marxism, betala efter förmåga. Låter ju bra men har provats och hux flux har drivkraft och förmåga kraftigt minskat.
Notera att förslaget är ett tak. Du betalar aldrig mer i fastighetsskatt än 1% av taxeringsvärdet (eller vad det nu kan landa på) i vilket fall som helst.
 
J jocke31 skrev:
Här förordar jag strutstaktiken.
:crysmile:
 
G
B b8q skrev:
Notera att förslaget är ett tak. Du betalar aldrig mer i fastighetsskatt än 1% av taxeringsvärdet (eller vad det nu kan landa på) i vilket fall som helst.
Ja och?
 
G OMathson skrev:
Ja och?
Ja, då tar det inte bort incitamentet att skaffa sig en hög inkomst i lika hög grad som det hade gjort om man sagt att alla ska betala 5% av sin inkomst i fastighetsskatt oavsett taxeringsvärde.

Men givetvis talar jag (säkert de flesta här) i egen sak också. Om man som jag köpt ett hus för länge sen för den inkomst man har råd med, och sedan sett sitt hus stiga i värde (i mitt fall nog fördubblats) mycket mer än vad inkomsten stigit, så ser man förstås att man hellre behöver betala 5% av sin årsinkomst än 50-60 000 i fastighetsskatt.

För de som däremot har en hög inkomst och lågt värderad bostad så är det förstås det omvända.

Och det är därför jag förespråkar ett tak, så att jag och andra i samma situation kan ha råd att bo kvar i sin bostad.
 
Redigerat:
Tänk om man istället för införande av nya, och höjning av befintliga skatter istället såg över utgifterna och anpassade dessa till inkomster, precis som invånarna i riket behöver göra.
Fast den tanken kanske inte "drabbat" våra politiker än...
 
mikethebik mikethebik skrev:
Tänk om man istället för införande av nya, och höjning av befintliga skatter istället såg över utgifterna och anpassade dessa till inkomster, precis som invånarna i riket behöver göra.
Fast den tanken kanske inte "drabbat" våra politiker än...
Jodå, de är ständiga neddragningar i vård, skola och omsorg. Inga uppvaktningar till 50-åringar i den offentliga sektorn längre, osv. Absolut inga utlandsresor ens före pandemin (om man inte är någon hög chef förstås).
 
Jag tillhör även skaran som inte räknar med den, visserligen får både stat och kommuner sämre budget vilket förmodligen kommer innebära förändringar/försämringar för de som äger sitt boende.

Sedan kanske möjligheten till avdrag ligger närmare tillhands än återinföra fastighetsskatten.
Möjligen kan det ske stegvis, att mindre försämringar görs så den snart är som den en gång var.

Konstigt att det finns pengar till vissa ändamål men inte till andra. Staten skuldsätter sig tex i generationer när projektet EU behöver kapitaltillskott.
Även till FN, invandring och andra länders skulder finns det pengar men till boende i landet såsom pensionärer och arbetande finns det inte utan där kan det snålas...
 
  • Gilla
Naten
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jodå, de är ständiga neddragningar i vård, skola och omsorg. Inga uppvaktningar till 50-åringar i den offentliga sektorn längre, osv. Absolut inga utlandsresor ens före pandemin (om man inte är någon hög chef förstås).
Besparingar sker oftast på de ställen som inte drabbar dem som avgör var besparingarna skall ske.
Ett komplext problem där det enkla svaret är att det enkla svaret inte finns.
 
I InsidersUnited skrev:
Det där är en skatt som är impopulär i breda samhällslager, finns inte en politiker (förutom kanske någon Vänsterpartist) som skulle våga återinföra den. Enda chansen att den kommer tillbaka är om underskotten i statsbudgeten skulle skena och de verkligen behöver ha in pengar. Alas så länge Sverige fortfarande har låneutrymme kvar på obligationsmarknaderna så är risken för en ny fastighetsskatt väldigt låg. Öda inte tid på att oroa er om detta, det finns säkert bättre saker ni kan oroa er om om ni nu måste.
Jag är övertygad om att det förr eller senare kommer en fastighetsskatt, förmodligen när covid-notan ska betalas samtidigt som lågkonjunkturen kommer. Antagligen kommer den att vara "tillfällig" och till en början ganska låg utom för "dom rika".
 
G
B Bigfoot skrev:
Jag är övertygad om att det förr eller senare kommer en fastighetsskatt, förmodligen när covid-notan ska betalas samtidigt som lågkonjunkturen kommer. Antagligen kommer den att vara "tillfällig" och till en början ganska låg utom för "dom rika".
Det tror jag också, men varför ett "tak" på tex 5%. Om nu 5% gör "så marginellt" så kan väl lika gärna höja inkomstskatten 5% för alla som jobbar och sänka alla bidrag med 5%. Skulle väl ge mer till skattkistan? "Alla" har då råd att bo kvar då?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E Ekna skrev:
Fast du får kolla på vad du tjänar på i förslaget också så ser det inte riktigt lika illa ut, dvs 60 kkr mer i skatt per år. Sen kanske det är i olika "mentala konton" (läs tex daniel kahneman, nobelpristagaren i ekonomi) så det känns likväl förbaskat surt.
Ja, om man justerar ned inkomstskatten i motsvarande grad så är det förstås inte ett problem. Men det gäller ju endast oss som jobbar och har hyfsade inkomster. För äldre, med hus som under åren fått ökande taxeringsvärde utan att inkomsterna följt med så blir det värre.
Men - det är förstås själva tanken, att få snurr på omsättningen på fastighetsmarknaden. Det man också behöver göra i så fall är att även reformera reavinstbeskattningen för att skapa incitament för högre rörlighet.
 
N
När ska ni vakna?Vart tar alla pengar vägen tror ni???
Börjar på i och slutar på g.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Svarta hålet är stoooort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.