Vi har ett träd som behöver fällas då den lutar svagt mot huset och stammen är mer luft än trä. Lutningen är mycket svag men den är synlig och om man har det samt trädstammen utforming i beaktning så inbillar jag mig att om/när den faller så faller den mot huset.

Trädets höjd är enligt en app som tydligen ska vara väldigt bra mellan 17-18 meter, det stämmer väl överens med mina ögonmått. Avståndet till huset är lite drygt 16 meter. Så trädet måste verkligen falla exakt mot huset om den ska göra skada, men det är förstås inte omöjligt och samtidigt så är trädet levande och fortsätter växa.

Jag har aldrig fällt ett träd förut, är det här ett realistiskt projekt eller kan jag lika gärna sluta tänka på det och ringa en arborist på en gång?

Det blir förstås inte bättre av att jag saknar utrustning. Det som finns är en bågsåg, yxa och spännband. Det finns träd lite snett bakom den önskade fällriktningen som man spänna fast spännbanden i, om man nu kan bete sig på det viset.

Handritad skiss som visar ett träd med ihålig stam och beskrivning av fällningsriktning mot ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är kanske lite överdriven, det är en större andel trä än vad bilden visar. Men att det är mycket luft råder det ingen tvekan om.
 
Nej, detta jobbet ska du leja bort.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C
Ring en kunnig trädfällare. Bara det faktum att trädet lutar åt ett annat håll än du vill fälla det kan göra det väldigt knepigt. Och det blir inte bättre av att det riskerar att falla på huset.
Låter definitivt inte som ett nybörjarprojekt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skulle inte rekommendera att göra det själv. Mycket som kan gå fel och stor risk för skador
 
Var väl lite som jag misstänkte även om jag hade föredraget uppmuntrande tillrop :p

Får väl gå lös på ett fyrametersträd istället för att stilla sågbegäret.
 
Man bör förmodligen klättra upp och ta av trädet i bitar uppifrån och arbeta sig neråt.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Är det "luft" i mitten pga röta så kan det vara vääääldigt lurigt att fälla trädet på ett säkert sätt eftersom det i så fall kan vara rejält försvagat.

Min far har jobbat i skogen (Manuell fällning, skogsmaskiner och skogsägare) större delen av livet och hjälpte oss fälla ett liknande träd för ett par år sedan. Han hann knappt börja såga när trädet direkt vek/knäckte sig pga försvagning och rasade "ungefär" som vi ville då vi fäst draglina en bit upp i trädet och drog. Kasade längs taket på en friggebod utan att orsaka någon skada.:surprised:
 
Jag hade anlitat en arborist. Det är betydligt billigare än om något skulle gå fel.
Fällde en stor björk i våras. Dom var två man, den ena klättrade upp och sågade ner trädet i bitar, den andra stod på marken och tog emot bitarna som hissades ner med rep. Det jobbet slutade på 2450:-, men då var det bara fällningen. Jag fick själv städa och ta hand om virket.
 
Om du är något så när säker på höjden och avståndet kan du väl fälla det två meter upp och låta det falla mot huset. Då borde det inte nå fram till huset och skulle den högsta toppen ändå göra det är det ju bara björkris som nuddar huset, inga tyngre grenar.

Var försiktig men var inte rädd för att göra saker själv :)
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
harry73
om man nu vill fälla trädet, kan man börja med att ta bort större grenar på den sidan man inte vill att trädet ska falla åt.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.