Hej,

Flytta gärna tråden om den är i fel del av forumet, men har en fuktfråga.

Skulle fixera några möbler i väggen och borrade hål för pluggen (40 mm djupt) och fick inom loppet av 5 minuter något som liknar en fuktfläck runt ett av hålen, se bilden. Väggen är på ovanvåningen i huset.

När jag borrade var det var inget konstigt ljud och det kändes som resten av väggmaterialet. Jag testade innan jag borrade med en väggdetektor och fick inget utslag på metall. Det finns heller ingen anledning att tro att det ska gå några vatten- eller värmerör i väggen.

Jag har fört in en pappersbit för att se om den blir fuktig men den känns torr.

30 minuter senare är fläcken lika stor, dvs den växer inte.

Några idéer om vad som har hänt? Tror ni jag behöver ta hit en fackman?

Tacksam för hjälp.

Mvh
 
  • Vägg med strukturtapet och ett borrat hål omgivet av en liten fuktfläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för vägg och hur är den uppbyggd?
 
Det var ju märkligt... Stoppa in en Topz och låt den vara där i någon timme och ta ut den och se om den är blöt.

Det kan ju varit något fett eller nåt som suttit bakom tapeten som kommit ut. Blir inte fläcken större och topzen är torr tror jag inte du har något att oroa dig över men lite konstigt är det ju...

Är det betong eller trävägg?
 
Kan det vara olja från någon gammal palst eller kabel?
 
Kan vara att röret till avluftaren går där. Prova att spola varmvatten på nedervåningen och se om fläcken blir större eller så trycker du in en topz och ser om den blir fuktig
 
Inte plugg eller borr som råkade vara lite blöt?
 
Magnus E K
Lys med ficklampa rakt in i hålet då bör det synas om det bara är vägg eller något annat.
 
Tack för tipsen. Liten uppdatering. Vi upptäckte i samband med detta att det läckte in i en garderob i rummet. Gick upp på vinden och hittade ett luftningsrör i gjutjärn som rostat sönder med hål i där det kom in vatten till huset vid regn, samtidigt hade det gamla taket börja släppa in vatten vid kraftiga regn så vi bytte ut allt. Hålet torkade ut och nu är taket tätt.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
R roybean skrev:
Tack för tipsen. Liten uppdatering. Vi upptäckte i samband med detta att det läckte in i en garderob i rummet. Gick upp på vinden och hittade ett luftningsrör i gjutjärn som rostat sönder med hål i där det kom in vatten till huset vid regn, samtidigt hade det gamla taket börja släppa in vatten vid kraftiga regn så vi bytte ut allt. Hålet torkade ut och nu är taket tätt.
Snygg uppdatering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.