Hej!

Jag har en ganska kraftig slänt där vår robotklippare har en förmåga att slira på ett par platser. Jag har provat lägga nät, bl.a. Allox A1. Då slirar inte klipparen på gräset längre men efter ett tag klarar den vecka nätet en aning trots att det är ordentligt spänt och fastsatt i gräset med "spik" tänkta för att fästa begränsningskabeln mot gräset. Effekten blir att den klipper sönder nätet. Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Efter en massa googlande har jag inte funnit ett lite styvare plastnät som är UV-beständigt. Har någon av er något tips på var, gärna på nätet, detta går att finna till en rimlig peng? Åtgången är i första hand ca 12-15 meter.
 
Åsa Lund
Priset vet jag inte men leta efter Pelleplatta
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Putsnät. Tjockare hönsnät
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Jag har övervägt metallnät men med både barn och djur som springer runt i trädgården är jag lite rädd för att det förr eller senare kommer sticka upp någon liten vass ståltråd som någon av oss gör sig illa på. Därför föredrar jag plastnät. De jag har hittat är dock av för tunt material, inte UV-beständigt eller vansinnigt dyrt.
 
Jag har kört med plastnät, typ Allox (osäker på vilket märke jag har).
Jag la ut nätet, fäste det med samma typ av spikar som till gränstråden, slängde på ett tunt lager med dress och lite gräsfrön.
Efter några veckor var hela nätet övervuxet av nytt gräs och syns inte men roboten kan inte längre gräva ner sig så för mig har det fungerat klockrent
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Jag har kört med plastnät, typ Allox (osäker på vilket märke jag har).
Jag la ut nätet, fäste det med samma typ av spikar som till gränstråden, slängde på ett tunt lager med dress och lite gräsfrön.
Efter några veckor var hela nätet övervuxet av nytt gräs och syns inte men roboten kan inte längre gräva ner sig så för mig har det fungerat klockrent

Tack! Jag var kanske för otålig och lät klipparen köra på nätet för tidigt. Det är befintligt gräs där men fläckvis bortslitet. Kanske får avvakta så länge att det vuxit upp genom nätet ordentligt då.
 
Jag gjorde samma misstag, lade Allox nätet och släppte lös klipparen och det tog inte många dagar innan det var sönderklippt och fastnade.

Lade sen nätet tidigt på våren med några få märlor bara och dressjord på och sen fungerar det!
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Nu är jag tyvärr lat och läser inte manualen,

Hur gör ni med laddstationen under vintern. Plockar ni in den eller låter ni den få vara ute? Jag tänker mest på er som har den skyddad, under altan eller liknande.
Laddstation för robotgräsklippare under träaltan omsluten av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Nisses laddare får stå kvar ute i huset medan Nisse flyttar in i värmen /torrt utrymme
 
Haha jag har råkat posta helt fel... Skulle vara i Gardena sileno tråden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.