Hej,

Plockade idag in min för året införskaffade AM310, står o värmer sig på arbetsbänken just nu, innan den ska få sig en rengöring o knivbyte inför vintervilan.

Men läser i manualen att det rekommenderas att man även plockar in laddstationen, men de skriver även att den kan stå ute. Jag tänker att jag ska låta den få vara kvar ute, då den är skyddad från väder o vind.

Är jag ensam om detta, eller är det någon som låter stationen vara kvar ute? Erfarenheter?
 
C
Jag plockar in allt inklusive laddstation och nätadapter. Men då står min laddstation f.n. inte direkt skyddad.
Kan tänka mig att den inte mår alltför bra om den blir inbäddad i snö och is.

Men vad innebär det att den står skyddad från väder och vind? Allting är ju relativt.
 
Enda anledningen till att jag tar in min station är för att kunna underhållsladda enkelt under vintern, annars skulle jag inte tro det är så stor fara att ha den ute under vintern. Är garanterat större risk för fuktskador när den är ute i slagregn än om den blir inbäddad i snö :D
 
Ja, jag kanske kunde speca "skyddad" lite bättre... :)


Den står under betongtrappan upp till entrén (gammal 30-tals funkis), nära betongväggen, helt tort. Och nätadaptern sitter på insidan av väggen. Den har jag dragit ur.
Inget vatten, snö. Möjligen kanske någon mus eller råtta kan få för sig att den är godis. Och det kan ju bli rått o kallt där ute..
 
MultiMan
Har du extra laddare inne? Du bör underhållsladda under vintern för bästa livslängd på batterierna.
 
Nja, jag kan ju alltid koppla på laddare, men jag har slagit av huvudbrytaren, så batterierna kommer med lätthet att klara sig genom vintern. Vill minnas att det är lion batterier, så bäst är väl egentligen om del håller sig mellan 20-80%. Det är frågan om det kommer att sjunka till 80% under hela vintern, jag misstänker att de inte kommer att göra det, men det får vara OK ändå.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
under de 6-7 vintrar jag har min bosch inne har jag aldrig laddat batteriet och den har tappat max 10% av laddningen

jag tar även in laddstationen på vintern,finns ingen anledning till att den skall vara ute
 
MultiMan MultiMan skrev:
Har du extra laddare inne? Du bör underhållsladda under vintern för bästa livslängd på batterierna.
De nyare modellerna klarar sig fint utan underhållsladdning på vintern.
Jag lät min laddstation stå kvar ute, ikopplad, och hade klipparen fulladdad inomhus. Den tappade 2% under hela vintern. Bara att bära ut den och slå på när våren kom.
 
  • Gilla
delux och 2 till
  • Laddar…
Jag tog in laddaren första året/åren, men har slutat med det. Underhållsladdat har jag aldrig gjort trots att roboten står i kallförråd. Och nej, inte heller jag har upplevt att den tappat märkbart med laddning över vintern.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Behöver ingen laddning över vintern, snarare bättre utan för batterierna. Står laddstationen kvar ute skall strömmen vara på för att hålla elektroniken varm mot fukten.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
C
vespaman vespaman skrev:
Den står under betongtrappan upp till entrén (gammal 30-tals funkis), nära betongväggen, helt tort. Och nätadaptern sitter på insidan av väggen. Den har jag dragit ur.
Inget vatten, snö.
I så fall tvivlar jag på att det finns något större värde i att ta in den.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.