Hej!

Fick en obehaglig överraskning idag när tvättstället på toaletten bestämde sig för att lossna från väggen, troligtvis efter att barnen stått och hängt på det.
Upptäckte att de som satt upp tvättstället fäst ena skruven med plastplugg och andra bara rätt in i gipsväggen (ingen osb eller liknande bakom), så var nog bara en tidsfråga innan det föll ner.

Nu till frågan: kan jag få upp det igen, utan att behöva göra nya hål och flytta det? Isåfall hur?

Såhär ser det ut nu:
Två hål i en orange vägg där ett tvättställ lossnat, det vänstra större än det högra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte sätta metallexpandrar, och högra hålet är inga problem, det är lagom storlek. Men det vänstra, där pluggen satt, är såpass stort att det sväljer hela expandern, och jag är osäker på om det går att hitta större (försökte med 6E).

Någon som har någon bra idé?
 

Bästa svaret

A
Kan man ev sätta en tunn (större)bricka på den vänstra så den inte åker in i hålet:thinking:
 
Y
6420
Fästankare.

Fast är det där verkligen gips? Ser ut som spånskiva
 
Y Yrrol skrev:
Fästankare.

Fast är det där verkligen gips? Ser ut som spånskiva
Ja, det är gips, kan vara färgen som är vilseledande (målat i någon flamingo-rosa färg).

Funkar fästankare trots diametern på hålet? Kanske är en idé att spackla igen och borra nytt annars för att få lite bättre stabilitet i det.

Edit: hittade precis https://trappbutiken.se/products/in..._content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic som vill ha en borrdiameter på 19mm, så verkar ju onekligen funka med stora hål.
 
Handyman 1 skrev:
Kan man ev sätta en tunn (större)bricka på den vänstra så den inte åker in i hålet:thinking:
Tänkte först att det måste finnas "bättre" lösningar än det här, eftersom det innebar att sätta en bricka utanpå expander-pluggen, vilket känns konstigt. Gav dock upp och testade, och jo, det funkar fint! Ibland är den enklaste lösningen den bästa...

Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.