Vi köpte i våras ett hus med frånluftsvärmepump från -86 som planeras att bytas nästa år.
Pumpen är en Husqvarna Reginair Upowarm som via kanaler till de olika rummen blåser ut varmluft via ventiler placerade i golvet under fönstren.
Utbudet på utbytespumpar av denna sort verkar inte vara så stort förstår jag när jag googlat och pratat med grannar på gatan som bytt sina pumpar. Tyvärr är flera av grannarna inte nöjda så bra erfarenheter är det ont om i denna fråga.

Här finns så många duktiga och kunniga så jag hoppas tacksamt på lite tips. :giggle:
 
Fungerar själva värmepumpen med kompressorn fortfarande? Gör den både värme och varmvatten? Luftvärmesystem kräver att mycket luft utöver själva ventilationen cirkuleras i huset. Vissa tycker inte om detta medan andra tycker det fungerar okej. Viktigt att tänka igenom och fundera på om man vill behålla det eller konvertera till vattenburna radiatorer eller golvvärme framöver.
 
J Josth skrev:
Fungerar själva värmepumpen med kompressorn fortfarande? Gör den både värme och varmvatten? Luftvärmesystem kräver att mycket luft utöver själva ventilationen cirkuleras i huset. Vissa tycker inte om detta medan andra tycker det fungerar okej. Viktigt att tänka igenom och fundera på om man vill behålla det eller konvertera till vattenburna radiatorer eller golvvärme framöver.
Den fungerar bra tycker jag. Den ger bra effekt både värme- och varmvattenmässigt men det känns som det är läge att byta ut den nästa år både för att vara på den säkra sidan då den är 34 år gammal. Även driftsekonomiskt då elmätaren snurrar på rätt friskt när man vrider på värmen lite. ;)
Systemet i sig har jag inget emot, jag tycker det snarare känns smidigt att slippa vattenburet med allt vad det för med sig.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Har en Nibe f470 som sköter värme och ventilation via ventiler i taket samt vattenburna element. Pumpen är 10 år nu och har inte något problem alls med den än så länge.
 

Bästa svaret

Härligt att den fortfarande fungerar. Antar att det är kylmedia R22 i den(?) Sedan R22 med freon förbjöds vid millennieskiftet har livslängden på kompressorerna sjunkit. Med NIBE och R290 propan som ersättningsmedia har den genomsnittliga livslängden på kompressorerna hos mig bara varit 7 år. NIBEs rekommenderade lösning är F370 med luftvärmeaggregatet Alig VB250L: https://proffs.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/Utbytesguiden/Reginair-Upowarm/

Vill ni sänka energiförbrukningen behöver ni dock fundera på åtminstone delvis andra lösningar. Billigast är att komplettera med en bra luftluftvärmepump som gärna kan blåsa mot öppningarna där ert nuvarande system suger in cirkulationsluften. Annars får man konvertera till vattenburet och skaffa t.ex. luftvattenvärmepump.
 
J Josth skrev:
Härligt att den fortfarande fungerar. Antar att det är kylmedia R22 i den(?) Sedan R22 med freon förbjöds vid millennieskiftet har livslängden på kompressorerna sjunkit. Med NIBE och R290 propan som ersättningsmedia har den genomsnittliga livslängden på kompressorerna hos mig bara varit 7 år. NIBEs rekommenderade lösning är F370 med luftvärmeaggregatet Alig VB250L: [länk]

Vill ni sänka energiförbrukningen behöver ni dock fundera på åtminstone delvis andra lösningar. Billigast är att komplettera med en bra luftluftvärmepump som gärna kan blåsa mot öppningarna där ert nuvarande system suger in cirkulationsluften. Annars får man konvertera till vattenburet och skaffa t.ex. luftvattenvärmepump.
Tack för svaret, och länken till Nibes utbyteslösning.
Jag har googlat en del och har inte sett den. Tycker även det har varit svårt att hitta dokumentation på nätet om den befintliga gamla Husqvarnan.
Nibes lösning ska tittas närmare på. (y)
 
Uppdatering:

Sedan ungefär två månader står nu en Nibe F370 och ett Alig VB250L i vår nyrenoverade tvättstuga.
Än sålänge funkar det toppen!
Hoppas jag är av samma uppfattning när det börjar bli rått och kallt ute... :D
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.