Är BRF:ens handläggningstid för min ansökan om renovering rimlig?
Varning för långt inlägg! Vet inte om detta är rätt forum att posta frågan, men provar!

2020-06-18 skrev jag kontrakt om köp av en bostadsrätt. Tillträdet blir 2020-10-30. Bostaden är i renoveringsbehov och jag tänkte göra en omfattande renovering, nämligen
- Flytt av kök (till vardagsrummet och grannen under har också sitt vardagsrum där, köket ska stå mot samma vägg fast på andra sidan väggen dvs korta vatten-, avlopps- och frånluftsdragningar)
- Flytt av en annan vägg (icke bärande, utlåtande från konstruktör finns)
- Renovera och förstora badrummet
- Bygga en gästtoalett vägg-i-vägg med badrummet, vars ljud inte kommer att störa grannar (konstruktion enligt ljudkonsults utlåtande)
- Anpassa ventilationen (FX) efter ny planlösning som bl a innebär ny frånluft i gästtoalett och ny tilluft genom ny spaltventil i vardagsrumsfönstret.
- Installera eldstäder (som tidigare funnits i lägenheten och som än idag finns i grannlägenheterna = skorstenarna fungerar)

Det enda som alltså ligger utanför själva lägenheten är rökkanalerna till eldstäderna som föreningen uttryckligen sagt att de inte kommer att bekosta (men för min del är det okej att jag får betala tätningen av rökkanalen själv, dvs skorstensrenoveringen)
En bygganmälan är inskickad och godkänd hos kommunen (dvs startbesked finns).
Eftersom det är en omfattande renovering kommer jag inte att bo där, jag bor i en hyreslägenhet idag och tänkte egentligen säga upp den nu (3 mån uppsägningstid) för att inte ha dubbla boendekostnader alltför länge. Emellertid får jag ingen respons från BRF:en, samtidigt som jag bokat två firmor som ska sköta renoveringen (en som ska installera eldstäderna och renovera rökkanalerna samt en annan firma som ska göra resten), och båda är inbokade att börja 2020-11-02.

Händelseförlopp:
2020-06-18: Försäljningskontrakt skrevs och ansökan om medlemskap i BRF skickades in.
2020-06-29: Mäklaren skickade mail om att föreningen godkänt mitt medlemskap.
2020-06-30: Jag skickar in min formella ansökan om renovering till föreningen.
2020-07-10: Får svar från föreningen att de inte handlagt min ansökan eftersom jag inte är en godkänd medlem i föreningen och att min ansökan är välkommen när jag blir antagen medlem.
2020-07-11: Jag svarar att jag inte förstår, och tar skickar med en kopia på mailet från mäklaren. Jag får inget svar på detta från föreningen.
2020-07-24: Jag kompletterar, på eget initiativ, min ansökan med detaljer med ventilationsritningar (jag tänker att föreningen rimligtvis kommer att behandla min renoveringsansökan under samma möte som jag godkänns som medlem).
2020-08-31: Mäklaren skickar samma mail igen; att föreningen godkänt mitt medlemskap. (Jag ifrågasätter inte varför detta kommer igen, utan vill bara lösa allt)
2020-09-12: Jag börjar tycka att inflyttningsdatum närmar sig och skickar in min ansökan på nytt – om föreningen mot förmodan inte förstår att min ansökan fortfarande är aktuell.
2020-09-23: Jag får startbesked från kommunen och vidarebefordrar detta till föreningen.
2020-09-29: Jag får detta mail: ”Hej. Vi har tagit emot er ansökan och har tagit upp det på styrelsemöte och måste nu kontakta expertis för att bistå styrelsen med råd och vägledning i denna fråga. Så fort vi får besked kommer vi meddela er. Med vänlig hälsning, Styrelsen”
2020-10-03: Jag skriver ett mail där jag förklarar att jag nog varit optimistisk gällande dialogen med styrelsen i frågan och att jag redan bokat renoveringsfirmor. Jag förklarar att en av firmorna är flexibel med starttid, men att den andra har en av-/ombokningsavgift som blir högre ju närmare datumet jag kommer. Jag frågar styrelsen om råd gällande om jag gör bäst i att avboka direkt, eller om svar förväntas komma inom kort.
2020-10-05: Styrelsen svarar att de inte kan ge mig något råd.

… Tilläggas bör att jag försökt ringa ordföranden vid ca 10 olika tillfällen, men denne svarar aldrig i telefon och ringer aldrig tillbaka. Har försökt ringa andra styrelsemedlemmar vid ca 5 olika tillfällen, och samma sak där med ett undantag då en styrelsemedlem svarat men ”inte kunnat svara på någonting”. Vidare har jag alltid varit vänlig i min kontakt med styrelsen.
Jag har lyckats lista ut vilken ”expertis” som kontaktats av styrelsen – och fått reda på att denna skickat ett utlåtande till styrelsen 2020-10-05. Dock har jag ingen aning om vad utlåtandet innehåller.

Vad ska jag göra i frågan? Får styrelsen dra ut på detta hur länge som helst? Tillträdesdatumet närmar sig och mina av-/ombokningskostnader och dubbla boendekostnader börjar snart bli ett faktum.
 
B brf1911 skrev:
Är BRF:ens handläggningstid för min ansökan om renovering rimlig?
Varning för långt inlägg! Vet inte om detta är rätt forum att posta frågan, men provar!

2020-06-18 skrev jag kontrakt om köp av en bostadsrätt. Tillträdet blir 2020-10-30. Bostaden är i renoveringsbehov och jag tänkte göra en omfattande renovering, nämligen
- Flytt av kök (till vardagsrummet och grannen under har också sitt vardagsrum där, köket ska stå mot samma vägg fast på andra sidan väggen dvs korta vatten-, avlopps- och frånluftsdragningar)
- Flytt av en annan vägg (icke bärande, utlåtande från konstruktör finns)
- Renovera och förstora badrummet
- Bygga en gästtoalett vägg-i-vägg med badrummet, vars ljud inte kommer att störa grannar (konstruktion enligt ljudkonsults utlåtande)
- Anpassa ventilationen (FX) efter ny planlösning som bl a innebär ny frånluft i gästtoalett och ny tilluft genom ny spaltventil i vardagsrumsfönstret.
- Installera eldstäder (som tidigare funnits i lägenheten och som än idag finns i grannlägenheterna = skorstenarna fungerar)

Det enda som alltså ligger utanför själva lägenheten är rökkanalerna till eldstäderna som föreningen uttryckligen sagt att de inte kommer att bekosta (men för min del är det okej att jag får betala tätningen av rökkanalen själv, dvs skorstensrenoveringen)
En bygganmälan är inskickad och godkänd hos kommunen (dvs startbesked finns).
Eftersom det är en omfattande renovering kommer jag inte att bo där, jag bor i en hyreslägenhet idag och tänkte egentligen säga upp den nu (3 mån uppsägningstid) för att inte ha dubbla boendekostnader alltför länge. Emellertid får jag ingen respons från BRF:en, samtidigt som jag bokat två firmor som ska sköta renoveringen (en som ska installera eldstäderna och renovera rökkanalerna samt en annan firma som ska göra resten), och båda är inbokade att börja 2020-11-02.

Händelseförlopp:
2020-06-18: Försäljningskontrakt skrevs och ansökan om medlemskap i BRF skickades in.
2020-06-29: Mäklaren skickade mail om att föreningen godkänt mitt medlemskap.
2020-06-30: Jag skickar in min formella ansökan om renovering till föreningen.
2020-07-10: Får svar från föreningen att de inte handlagt min ansökan eftersom jag inte är en godkänd medlem i föreningen och att min ansökan är välkommen när jag blir antagen medlem.
2020-07-11: Jag svarar att jag inte förstår, och tar skickar med en kopia på mailet från mäklaren. Jag får inget svar på detta från föreningen.
2020-07-24: Jag kompletterar, på eget initiativ, min ansökan med detaljer med ventilationsritningar (jag tänker att föreningen rimligtvis kommer att behandla min renoveringsansökan under samma möte som jag godkänns som medlem).
2020-08-31: Mäklaren skickar samma mail igen; att föreningen godkänt mitt medlemskap. (Jag ifrågasätter inte varför detta kommer igen, utan vill bara lösa allt)
2020-09-12: Jag börjar tycka att inflyttningsdatum närmar sig och skickar in min ansökan på nytt – om föreningen mot förmodan inte förstår att min ansökan fortfarande är aktuell.
2020-09-23: Jag får startbesked från kommunen och vidarebefordrar detta till föreningen.
2020-09-29: Jag får detta mail: ”Hej. Vi har tagit emot er ansökan och har tagit upp det på styrelsemöte och måste nu kontakta expertis för att bistå styrelsen med råd och vägledning i denna fråga. Så fort vi får besked kommer vi meddela er. Med vänlig hälsning, Styrelsen”
2020-10-03: Jag skriver ett mail där jag förklarar att jag nog varit optimistisk gällande dialogen med styrelsen i frågan och att jag redan bokat renoveringsfirmor. Jag förklarar att en av firmorna är flexibel med starttid, men att den andra har en av-/ombokningsavgift som blir högre ju närmare datumet jag kommer. Jag frågar styrelsen om råd gällande om jag gör bäst i att avboka direkt, eller om svar förväntas komma inom kort.
2020-10-05: Styrelsen svarar att de inte kan ge mig något råd.

… Tilläggas bör att jag försökt ringa ordföranden vid ca 10 olika tillfällen, men denne svarar aldrig i telefon och ringer aldrig tillbaka. Har försökt ringa andra styrelsemedlemmar vid ca 5 olika tillfällen, och samma sak där med ett undantag då en styrelsemedlem svarat men ”inte kunnat svara på någonting”. Vidare har jag alltid varit vänlig i min kontakt med styrelsen.
Jag har lyckats lista ut vilken ”expertis” som kontaktats av styrelsen – och fått reda på att denna skickat ett utlåtande till styrelsen 2020-10-05. Dock har jag ingen aning om vad utlåtandet innehåller.

Vad ska jag göra i frågan? Får styrelsen dra ut på detta hur länge som helst? Tillträdesdatumet närmar sig och mina av-/ombokningskostnader och dubbla boendekostnader börjar snart bli ett faktum.
Oj, det var ett långt inlägg med många olika frågor. Det korta svaret är att du inte bör beställa uppdrag som kräver föreningens godkännande innan du har ett sådant godkännande. Föreningens styrelse är vanliga personer, inte experter, och har i uppdrag att hantera föreningens egendom. Det finns inga tydliga formella krav på en viss handläggningstid. Föreningen bör anlita teknisk expertis för att bedöma de olika förändringar som ska göras. Detta bör göras på din bekostnad. De olika momenten är nog olika komplicerade.

- Flytta kök. Det bör klarläggas att VA kan lösas bra och att ventilationen ör ok så att man får godkänd OVK
- Flytta icke bärande vägg. Bör vara oproblematiskt
- Förstora badrum. Klarlägga att VA och ventilation är ok
- Ny toalett. Klarlägga att VA och ventilation är ok. Föreningen tar över ansvar för ledningar, kan ge kostnadsökningar för föreningen.
- Anpassa ventilation. Det måste säkerställas att lösningen inte ger störningar och kan ge en godkänd OVK.
- Installera eldstäder. Detta kräver att respektive kanaler testas och är godkända för installation av eldstad. Kanalerna är föreningens egendom och det är föreningen som bör utföra detta, på din bekostnad. Installerade eldstäder är normalt föreningens egendom och bör underhållas och sotas på föreningens bekostnad. Detta kräver i så fall ett tydligt avtal. Installation av nya eldstäder kan vara en så viktig förändring att beslut bör tas på en föreningsstämma och inte av styrelsen.

Sammantaget är det så stora förändringar att det är viktigt att styrelsen tar fram ett bra beslutsunderlag så att man säkerställer att inga kostnader förs över på föreningen, varken nu eller i framtiden. Ett sätt att komma vidare ör kanske att du föreslår ett möte med en eller flera representanter för styrelsen där ni går igenom de olika förändringarna punkt för punkt och kommer överens om vilket underlag som behövs för att komma vidare.
 
  • Gilla
eb86 och 4 till
  • Laddar…
C
B brf1911 skrev:
Är BRF:ens handläggningstid för min ansökan om renovering rimlig?
Jag tror problemet i det här fallet är att styrelsen saknar (den tekniska) kunskapen som behövs för att ta ställning till dina önskemål. Vilket i sig inte är något konstigt, man kan ju inte förvänta sig att alla är byggnadsingenjörer :)

Så anledningen till att svar dröjer är säkert primärt pga dialog med denna expertis. Jag kan tycka att styrelsen i all välvilja tar på sig lite för mycket i det här fallet. En mer driven styrelse hade förmodligen krävt att du själv skulle inkomma med de ev. expertutlåtanden man bedömer är nödvändiga.

Och här kanske också nyckeln till ett snabbare beslut finns. Det är väldigt omfattande ändringar du är inne på. Fundera på vad som behövs för att övertyga en lekman om att dina planer inte kommer att ställa till det för föreningen eller övriga medlemmar, och ta fram detta underlag själv. Helst i dialog med styrelsen så klart.
 
  • Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
Era förslag är jättebra, men hur kontaktar jag styrelsen?

Jag har förståelse för att dialogen med expertis dröjer, men varför tar man kontakt med expertis i slutet på september om fullständig planerinsspecifikation inkom i slutet på juni?
 
B brf1911 skrev:
Era förslag är jättebra, men hur kontaktar jag styrelsen?

Jag har förståelse för att dialogen med expertis dröjer, men varför tar man kontakt med expertis i slutet på september om fullständig planerinsspecifikation inkom i slutet på juni?
Dom har nog som dom flesta styrelser haft semester och mycket av arbetet upptas i september.
 
C
B brf1911 skrev:
Era förslag är jättebra, men hur kontaktar jag styrelsen?

Jag har förståelse för att dialogen med expertis dröjer, men varför tar man kontakt med expertis i slutet på september om fullständig planerinsspecifikation inkom i slutet på juni?
Tja, i om inte annat får du väl gå och plinga på dörren hos någon av ledamöterna.

Styrelsen brukar ha möte en gång per månad, och om man skall vara krass så är det inte ovanligt att det där emellan tyvärr inte brukar hända så mycket. I varje styrelse brukar det finnas en eller två ledamöter som aldrig får något styrelsearbete överhuvudtaget gjort mellan mötena. I det perspektivet inser man fördelen med frågor som inte kräver något annat än ett beslut och kanske lite diskussion i styrelsen, och inte något aktivt fotarbete.
 
Redigerat:
R
B brf1911 skrev:
Era förslag är jättebra, men hur kontaktar jag styrelsen?
Ring på ordförandens dörr. När jag var ordförande i en brf så ringde medlemmar på dörren ganska ofta, det är något man får räkna med om man tar på sig ett sådant uppdrag.
 
För att få upp goda relationer så inrikta dig på kontakt med en viktig person, troligen börja med ordförande. Att ringa på dörren kan vara möjligt, men drt kan upplevas som störande om man har annat på gång. Samma sak med telefon. Jag skulle börja med e-post och gå över till annan kontakt om jag inte får svar. Börja sedan med att bjuda på en kopp kaffe till exempel, i hemmet, där du praktiskt kan visa vad som gäller
 
fast rent krasst är du ju inte en godkänd medlem i föreningen förrän du de facto har ett avtal om att du avslutat affären och äger bostadsrätten. Du har ju fått godkänt att bli medlem men du kan ju inte vara medlem utan att äga bostadsrätten och det gör du ju inte förrän den 30'de oktober
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Jag måste nog tyvärr hålla med @ikeo här. Är man inte medlem ännu så skulle jag som styrelse också låta det bero tills bekräftat faktum, vem vet köpet kanske inte blir av varvid problemet försvinner. Sen ska man ju säga att rätten att underhålla/renovera lägenheten är stark. Hälften av de listade sakerna är sådant som inte behöver något tillstånd av föreningen. Resten får man nog dra i långbänk tills man får tillstånd. Om man kan visa att förändringen inte är till skada för föreningen så ska inte föreningen kunna neka tillstånd.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag måste nog tyvärr hålla med @ikeo här. Är man inte medlem ännu så skulle jag som styrelse också låta det bero tills bekräftat faktum, vem vet köpet kanske inte blir av varvid problemet försvinner. Sen ska man ju säga att rätten att underhålla/renovera lägenheten är stark. Hälften av de listade sakerna är sådant som inte behöver något tillstånd av föreningen. Resten får man nog dra i långbänk tills man får tillstånd. Om man kan visa att förändringen inte är till skada för föreningen så ska inte föreningen kunna neka tillstånd.
Om jag satt kvar i vår styrelse så skulle jag resonera ungefär så som du skriver. Vi var rätt liberala med förändringar av planlösningar et cetera, men övertog inga som helst kostnader. I det här fallet är det bygget av gästtoalett med rördragningar, förändringar i ventilation et cetera som jag ser som det mest problematiska. Man vill som styrelse gärna vara dundersäker på att förändringar i de system som föreningen ansvarar för är korrekt utförda och inte påverkar systemet som helhet. Det kan lätt bli extremt mycket jobb och höga kostnader om något fallerar. Plus att föreningens övriga medlemmar inte är särskilt glada över att vara med och pynta för skador som kommer av att en medlem har renoverat lite väl kreativt.
 
  • Gilla
merbanan och 3 till
  • Laddar…
Håller med de sista 2 svaren, har varit ordförande i styrelse och skulle aldrig godkänt din ansökan i förhand, du äger inte br lgh utan bara rätten att bo där, du får tolerera den tid det tar, kolla med styrelsen igen när du fysiskt bor där, och en liten hint, gå gärna med i styrelsen om du har möjlighet , det är mer jobb än vad du tror.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Styrelsen brukar ha möte en gång per månad
Nu ser jag inte att det framgår hur stor föreningen är men i små föreningar är det ofta avsevärt färre styrelsemöten än så. Tre-fyra per år är inget ovanligt.

C cpalm skrev:
I varje styrelse brukar det finnas en eller två ledamöter som aldrig får något styrelsearbete överhuvudtaget gjort
Bara en eller två? :cry: Observera att jag "förvanskade" din text genom att korta citatet. ;)
 
Jag tror att du som medlem borde bifoga mer underlag till styrelsen, än vad det verkar som.

Du behöver ritningar/utlåtande från VVS ingenjör angående omdraging av VA. Du behöver utlåtande från någon om hur ventilationen skall bli bra (osäker på om även det kan ordnas av VVS ingenjör). Och ev. kan du behöva en byggnadsingenjör som kan ordna kontrukltionsunderlag ur hållfatsheytssynpunkt. Även om du inte skall göra ingrepp i bärande väggar så kan de nya avloppsdrgningarna påverka bjälklaget.

Sedan finns givetvis risken att föreningen säger nej även om du har perfekta underlag. Föreningen borde omgående ha begärt in den här typen av underlag från dig, och meddela dig att de kommer att anlita konsulter för att granska dina underlag (på din bekostnad).
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Är BRF:ens handläggningstid för min ansökan om renovering rimlig?
Varning för långt inlägg! Vet inte om detta är rätt forum att posta frågan, men provar!

2020-06-18 skrev jag kontrakt om köp av en bostadsrätt. Tillträdet blir 2020-10-30. Bostaden är i renoveringsbehov och jag tänkte göra en omfattande renovering, nämligen
- Flytt av kök (till vardagsrummet och grannen under har också sitt vardagsrum där, köket ska stå mot samma vägg fast på andra sidan väggen dvs korta vatten-, avlopps- och frånluftsdragningar)
- Flytt av en annan vägg (icke bärande, utlåtande från konstruktör finns)
- Renovera och förstora badrummet
- Bygga en gästtoalett vägg-i-vägg med badrummet, vars ljud inte kommer att störa grannar (konstruktion enligt ljudkonsults utlåtande)
- Anpassa ventilationen (FX) efter ny planlösning som bl a innebär ny frånluft i gästtoalett och ny tilluft genom ny spaltventil i vardagsrumsfönstret.
- Installera eldstäder (som tidigare funnits i lägenheten och som än idag finns i grannlägenheterna = skorstenarna fungerar)

Det enda som alltså ligger utanför själva lägenheten är rökkanalerna till eldstäderna som föreningen uttryckligen sagt att de inte kommer att bekosta (men för min del är det okej att jag får betala tätningen av rökkanalen själv, dvs skorstensrenoveringen)
En bygganmälan är inskickad och godkänd hos kommunen (dvs startbesked finns).
Eftersom det är en omfattande renovering kommer jag inte att bo där, jag bor i en hyreslägenhet idag och tänkte egentligen säga upp den nu (3 mån uppsägningstid) för att inte ha dubbla boendekostnader alltför länge. Emellertid får jag ingen respons från BRF:en, samtidigt som jag bokat två firmor som ska sköta renoveringen (en som ska installera eldstäderna och renovera rökkanalerna samt en annan firma som ska göra resten), och båda är inbokade att börja 2020-11-02.

Händelseförlopp:
2020-06-18: Försäljningskontrakt skrevs och ansökan om medlemskap i BRF skickades in.
2020-06-29: Mäklaren skickade mail om att föreningen godkänt mitt medlemskap.
2020-06-30: Jag skickar in min formella ansökan om renovering till föreningen.
2020-07-10: Får svar från föreningen att de inte handlagt min ansökan eftersom jag inte är en godkänd medlem i föreningen och att min ansökan är välkommen när jag blir antagen medlem.
2020-07-11: Jag svarar att jag inte förstår, och tar skickar med en kopia på mailet från mäklaren. Jag får inget svar på detta från föreningen.
2020-07-24: Jag kompletterar, på eget initiativ, min ansökan med detaljer med ventilationsritningar (jag tänker att föreningen rimligtvis kommer att behandla min renoveringsansökan under samma möte som jag godkänns som medlem).
2020-08-31: Mäklaren skickar samma mail igen; att föreningen godkänt mitt medlemskap. (Jag ifrågasätter inte varför detta kommer igen, utan vill bara lösa allt)
2020-09-12: Jag börjar tycka att inflyttningsdatum närmar sig och skickar in min ansökan på nytt – om föreningen mot förmodan inte förstår att min ansökan fortfarande är aktuell.
2020-09-23: Jag får startbesked från kommunen och vidarebefordrar detta till föreningen.
2020-09-29: Jag får detta mail: ”Hej. Vi har tagit emot er ansökan och har tagit upp det på styrelsemöte och måste nu kontakta expertis för att bistå styrelsen med råd och vägledning i denna fråga. Så fort vi får besked kommer vi meddela er. Med vänlig hälsning, Styrelsen”
2020-10-03: Jag skriver ett mail där jag förklarar att jag nog varit optimistisk gällande dialogen med styrelsen i frågan och att jag redan bokat renoveringsfirmor. Jag förklarar att en av firmorna är flexibel med starttid, men att den andra har en av-/ombokningsavgift som blir högre ju närmare datumet jag kommer. Jag frågar styrelsen om råd gällande om jag gör bäst i att avboka direkt, eller om svar förväntas komma inom kort.
2020-10-05: Styrelsen svarar att de inte kan ge mig något råd.

… Tilläggas bör att jag försökt ringa ordföranden vid ca 10 olika tillfällen, men denne svarar aldrig i telefon och ringer aldrig tillbaka. Har försökt ringa andra styrelsemedlemmar vid ca 5 olika tillfällen, och samma sak där med ett undantag då en styrelsemedlem svarat men ”inte kunnat svara på någonting”. Vidare har jag alltid varit vänlig i min kontakt med styrelsen.
Jag har lyckats lista ut vilken ”expertis” som kontaktats av styrelsen – och fått reda på att denna skickat ett utlåtande till styrelsen 2020-10-05. Dock har jag ingen aning om vad utlåtandet innehåller.

Vad ska jag göra i frågan? Får styrelsen dra ut på detta hur länge som helst? Tillträdesdatumet närmar sig och mina av-/ombokningskostnader och dubbla boendekostnader börjar snart bli ett faktum.
Det där är ingen renovering, det är en total ombyggnad.
Begåvat att du frågar innan, men du måste ha tålamod, då det du vill göra kommer ta en ansenlig tid av styrelsens medlemmar att ta reda på vad som är möjligt och inte.
Om jag vore du, hade jag dragit tillbaka allt och gjort en enbladare som går att förstå enkelt.
Dvs, gör det enkelt för styrelsen med en rejäl hemläxa, nu ser det bara totalt förvirrat ut, om än korrekt.....
Lycka till.

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.