Hejsan! Såg dessa under morgonpromenixen idag! Så himla fina.. Namn ? Pris? Någon som vet om rötterna kan påverka en mur om de odlas nära muren?
 
  • Tre klotformade buskar planterade i marktäckare med hus och trädäck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan! Såg dessa under morgonpromenixen idag! Så himla fina.. Namn ? Pris? Någon som vet om rötterna kan påverka en mur om de odlas nära muren?
Jag tror det är dessa;

https://www.odla.nu/inspiration/buxbom

Kan påpeka att jag inte är någon trädgårdsexpert, så någon annan kan ha bättre svar. :)
 
Det är buxbom. Har dem själv nära huset och jag har i alla fall aldrig hört att deras rötter skulle vara särskilt kraftiga jämfört med andra växter.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
De är väldigt populära och finns att köpa i de flesta blomsteraffärer såsom Plantagen, Blomsterlandet, Bauhaus, mm.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Ja! Buxbom det är de!
De va ju störtsköna. Kan man plantera ut dessa nu, eller är de försent kanske?

Någon som gjort en rolig figur av sina och vill dela med sig av bilden?
 
Sen tänkte jag också. Jag tänkte sätta 8-10 buxbomar på ett ställe i trädgården sen täcka området med täckbark. Kan man göra så? Eller behöver de ljus på rötterna och mer näring?
 
Du kan plantera buxbom närsomhelst, hösten tror jag är extra bra till och med. Täckbark tror jag inte ska vara några problem.

Jag har sett att medlemmen @yonna har figurklippt sina buxbom så fint. Sök bland hennes bilder via profilen.
 
C
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Kan man plantera ut dessa nu, eller är de försent kanske?
Skulle påstå att det är lite för sent. Buxbom är inte helt nöjda med vårt vinterklimat, iallafall inte här i mälardalen.
Men man kan ju sätta ut dem i krukor (som på bilden) som ställs frostfritt över vintern.
 
Jag kikade på medlemens profil och hittade denna bild. Är det en buxbom? Wow! hur kan man få den att växa på detta sätt?
 
  • Topiary art form of buxbom in garden, trimmed into layered spherical shapes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jajamen. :)
stammen ser kraftig ut. Hur får man den att växa rakt uppåt så? Låter man den va bara? kanske fel forum här.. men spännande
 
Jag låter @yonna svara på det när hon hittat hit, för jag har aldrig provat.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…

Bästa svaret

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag kikade på medlemens profil och hittade denna bild. Är det en buxbom? Wow! hur kan man få den att växa på detta sätt?
Detta är en, troligen vid inköpet formklippt buxbom, trädgårdsplanterad omkring 1925. Den har en egen historia. Ursprungsträdgården, tidigare min granne i centrala Malmö, var full av dåtidens buxbomsgångar och formklippta buskar. Huset såldes på 90-talet och alla växter slängdes eftersom man ville ha gräsmattor. Bildens buxbom hade rivits upp med bara rötter och jag fick ta den! Sattes i min babyträdgård och förlorade alla blad. Efter ett par år hade den omdesignats och planterats i min kryddgård. När jag sålde mitt hus sattes den i stor balja och fraktades till en bondgård tillsammansbmed ett hundratal plantor jag drivit upp. Där stod de väl skyddade under stora träd i 2 år under tiden mitt nya hus byggdes och den kunde få en central plats i den nya trädgården. Den står nu i en dubbelcirkel där den mindre cirkeln är gjord av barn av bildens exemplar. Dess blad är lite mindre än de som finns normalt i handeln och den växer långsammare.

Det är lätt att ta sticklingar av buxbom men det tar tid. Man ska också vara medveten om buxbomssjukan som inte går att stoppa. Detta kan - till viss del - undvikas om de inte står i grus. Dessutom finns buxbombladloppan (som jag precis fått) som går att behandla.

Ett par råd: Försök att få tag på svenska plantor. Sätt dem inte i krukor utan gräv ner dem i jorden då de annars lätt torkar. De klarar vilken jord som helst även om jag själv föredrar lite tyngre jord. De kan stå soligt och skuggigt. De kan lätt flyttas även efter många år. De har ett kompakt rotsystem och skadar varken mur eller husgrund (men blir fula om ljuset inte kommer åt) . Det går utmärkt att lägga täckbark men då inte fel med lite gödning ibland eller lite gräsklipp vid fötterna. Torra somrar bör nyplanterade vattnas. Gamla trädgårdar med gammal buxbom kan lukta "kattkiss" - det beror på att dessa inte vattnas även om de ser fina ut.
Phuu - blev lite långt!
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta är en, troligen vid inköpet formklippt buxbom, trädgårdsplanterad omkring 1925. Den har en egen historia. Ursprungsträdgården, tidigare min granne i centrala Malmö, var full av dåtidens buxbomsgångar och formklippta buskar. Huset såldes på 90-talet och alla växter slängdes eftersom man ville ha gräsmattor. Bildens buxbom hade rivits upp med bara rötter och jag fick ta den! Sattes i min babyträdgård och förlorade alla blad. Efter ett par år hade den omdesignats och planterats i min kryddgård. När jag sålde mitt hus sattes den i stor balja och fraktades till en bondgård tillsammansbmed ett hundratal plantor jag drivit upp. Där stod de väl skyddade under stora träd i 2 år under tiden mitt nya hus byggdes och den kunde få en central plats i den nya trädgården. Den står nu i en dubbelcirkel där den mindre cirkeln är gjord av barn av bildens exemplar. Dess blad är lite mindre än de som finns normalt i handeln och den växer långsammare.

Det är lätt att ta sticklingar av buxbom men det tar tid. Man ska också vara medveten om buxbomssjukan som inte går att stoppa. Detta kan - till viss del - undvikas om de inte står i grus. Dessutom finns buxbombladloppan (som jag precis fått) som går att behandla.

Ett par råd: Försök att få tag på svenska plantor. Sätt dem inte i krukor utan gräv ner dem i jorden då de annars lätt torkar. De klarar vilken jord som helst även om jag själv föredrar lite tyngre jord. De kan stå soligt och skuggigt. De kan lätt flyttas även efter många år. De har ett kompakt rotsystem och skadar varken mur eller husgrund (men blir fula om ljuset inte kommer åt) . Det går utmärkt att lägga täckbark men då inte fel med lite gödning ibland eller lite gräsklipp vid fötterna. Torra somrar bör nyplanterade vattnas. Gamla trädgårdar med gammal buxbom kan lukta "kattkiss" - det beror på att dessa inte vattnas även om de ser fina ut.
Phuu - blev lite långt!

Wow! Så spännande och vilken ”livshistoria” uppryckt och omplanterad i omgångar. Ändå står den ståtlig och magnifik idag. Fantastiskt!

okej så det är ej du som formklippt den. De finns säkert videor och annan info på google som visar hur man formklipper. Kan kolla där.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
okej så det är ej du som formklippt den.
Det återstod bara en stör efter första flyttningen så den är "nyskapad". Bilden nedan är ett ca 15-årigt barn av den förra. Den har grävts upp för flyttning till Östra Sommarstadens koloni i Malmö. Årets klippning är inte gjord (det ska vara en fågel i toppen :)) och det är dottern som klipper den. Det är lätt att forma en boll längst upp - man rensar bara och sköter toppskottet som i början stagas med en pinne. Det är ingen vetenskap med formklippning! Formklippt buske liknande en fågel i en trädgård, nära till att flyttas till koloni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.