Hej. Jag måste ha hjälp med hur man ska göra. Vi har ett hus, 70-tal, som värms upp endast med luftvärmepump: inga radiatorer.
Men vi har inte dragit på värmen än för jag upplever att det blir mer fukt inomhus då. Men varje morgon ser det ut som på bilderna. Sjukt fuktigt på fönstrens insida (och ibland utsida.
Asså det samlas så mycket fukt att vissa fönsterkarmar har börjat röra.
Jag vädrar ut under dagen men det blir samma sak ändå. Lite mindre kanske. Men nu börjar det bli kallare ute, problemet med fult på fönster blir värre nu, och vill inte gärna vädra när det är kallt ute .

Så vadfan gör man? Frisklufts ventil? Vi har ingen sån nu, alls. Så det kanske skulle förbättra eller vad tror ni?
Problemen är värst i sovrummet, ändå sover vi med öppen dörr dit för att få lite luftbyte.

Känns inte så najs och ser inte fram mot hösten och vintern som kommer framåt nu .

Fukt på insidan av ett fönster med en tecknad smilie och utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens på insidan av ett fönster i ett hus med tecken på hög inomhusfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterglas täckt med kondens som skapar ett suddigt utseende av omgivningen utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Tätade hus (för att spara energi) som inte har ngn ventilation :thinking:
Har du fläkt åvan spisen och i badrummet ?
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tätade hus (för att spara energi) som inte har ngn ventilation :thinking:
Har du fläkt åvan spisen och i badrummet ?
Har fläkt i badrummet som styrs av/på via lampknappen och sen en köksfläkt men som inte drar någonting alls om den inte är påslagen
 
Tomture61
Kanske du ska byta till en PAX fläkt som styrs av fukthalten i badrummet .
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Funderar på det. Men det kräver la också att badrumsdörren är öppen. Men en 1åring som älskar att bada saker i toaletten är det inte alltid görbart.. funderar på att sätta någon slags dragförbättrare i "skorstenen" för köksfläkten så man alltid får någon slags rörelse av luften. Typ såhär? Roterande dragförbättrare för ventilationsskorsten visas på en webbutikssida, prissatt till 1201 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha tilluft i sovrummet.
Det där var rejält fuktigt

På med värme och bättre ventilation annars blir det bara värre och värre
 
Tag bort en 15 cm tätningslist i ovankant av fönstret och se till så att det är självdrag i badrummet
 
Wolfpaw Wolfpaw skrev:
Funderar på det. Men det kräver la också att badrumsdörren är öppen. Men en 1åring som älskar att bada saker i toaletten är det inte alltid görbart.. funderar på att sätta någon slags dragförbättrare i "skorstenen" för köksfläkten så man alltid får någon slags rörelse av luften. Typ såhär? [bild]
Har du ingen luftspringa i badrumsdörrens nederkant eller "badrumströskel" ? Det bör man ha, så att det kommer in luft i badrummet.
 
Tomture61
R Ranko skrev:
Tag bort en 15 cm tätningslist i ovankant av fönstret och se till så att det är självdrag i badrummet
Självdrag i badrum , what :thinking: TS har en fläkt som tyvärr regleras av lysknappen, optimala är att ha en fläkt som regleras av fukthalten i badrummet och ventil / springa i dörr
 
Redigerat:
MultiMan
Den relativa fuktigheten sjunker vid högre temperatur om förhållandena är samma så det låter väldigt underligt att det skulle bli fuktigare när ni sätter på värmen, särskilt med en LLVP som cirkulerar luften ordentligt.

Enda jag kan tänka mig isf är att hela huset är en fukthärd i golv, väggar och tak och att detta vatten frigörs när värmen ökar.

I vilket fall måste ni förbättra ventilationen kraftigt. Som ni har det nu är det både dåligt för er hälsa (mögelrisk) och för huset.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du ingen luftspringa i badrumsdörrens nederkant eller "badrumströskel" ? Det bör man ha, så att det kommer in luft i badrummet.
Ingen luftspringa. Det är toktätt
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Självdrag i badrum , what :thinking: TS har en fläkt som tyvärr regleras av lysknappen, optimala är att ha en fläkt som regleras av fukthalten i badrummet och ventil / springa i dörr
Låter väldigt rimligt, får kika på att ha hit en elektriker som drar om det så det inte styrs av lampknappen längre
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Den relativa fuktigheten sjunker vid högre temperatur om förhållandena är samma så det låter väldigt underligt att det skulle bli fuktigare när ni sätter på värmen, särskilt med en LLVP som cirkulerar luften ordentligt.

Enda jag kan tänka mig isf är att hela huset är en fukthärd i golv, väggar och tak och att detta vatten frigörs när värmen ökar.

I vilket fall måste ni förbättra ventilationen kraftigt. Som ni har det nu är det både dåligt för er hälsa (mögelrisk) och för huset.
Shit ja det låter onekligen som en mardröm. Får la prova att kötta på värmen ordentligt och se om det blir någon förbättring av det..dock trodde jag att det blev fuktigare av värmen så jag kanske inte har kört det tillräckligt varmt tidigare . Dumsnål gubbe som älskar sitt hem svalt hehe
 
Jo du måste slå på värmen i huset så slipper du det värsta, antar att du har en luft/luft värmepump eftersom du skrev att du saknar element, fast du borde nog komplettera med elradiatorer.
 
Att vara dumsnål kan bli en dyr läxa när det gäller fukt och värme. Mögel är en sak man helst undviker.
Se till att få lite luftväxling i huset (ökad frånluft på t.ex.toaletten med en fuktstyrd PAX).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.