Bästa svaret

Där står det :

P pr95 skrev:
Barken nedåt för att den annars fungerar som tätskikt vattnet kan inte avdunsta igenom barken-
Men avdunstning funkar lika bra åt alla håll, så det borde inte spela någon roll vedräet ligger åt.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
useless useless skrev:
Där står det :



Men avdunstning funkar lika bra åt alla håll, så det borde inte spela någon roll vedräet ligger åt.
Ja det verkar finnas mängder av "experter".
 
Rickard.
Lägger man barken nedåt blir det automatiskt luftigt staplat. Lägger man om vartannat så är risken stor att veden lägger sig kloss mot grannen.

Det är då det enda anledningen jag kan tänka mig.
 
Tombrittberg
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lägger man barken nedåt blir det automatiskt luftigt staplat. Lägger man om vartannat så är risken stor att veden lägger sig kloss mot grannen.

Det är då det enda anledningen jag kan tänka mig.
Har alltid lagt med bark/näver uppåt för att skydda mot kondens ifrån plast/plåt tak, gjort så i 45år och det fortsätter jag med trots att det är fel enligt vedquiset.
 
  • Gilla
Andregen och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lägger man barken nedåt blir det automatiskt luftigt staplat. Lägger man om vartannat så är risken stor att veden lägger sig kloss mot grannen.

Det är då det enda anledningen jag kan tänka mig.
Det borde funka lika bra att konsekvent lägga barken uppåt eller åt vänster?
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Rickard.
Min ved torkar 9/10 gånger bara sågad så jag gör ännu mer fel :) det brukar sluta med att jag finklyver på hösten precis innan jag tar in det och det funkar det med.

Vedhantering är heligt för många och bara det man själv alltid gjort är rätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Se

[länk]

Den länken för svar.

Vh Alexander
Mängder av svammel.
 
Rickard.
useless useless skrev:
Det borde funka lika bra att konsekvent lägga barken uppåt eller åt vänster?
Testa, det är nog bökigare att stapla så.
Men så länge det är luftigt tror jag man kan stapla precis hur man vill.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
Rickard. Rickard.ag skrev:
Min ved torkar 9/10 gånger bara sågad så jag gör ännu mer fel :) det brukar sluta med att jag finklyver på hösten precis innan jag tar in det och det funkar det med.

Vedhantering är heligt för många och bara det man själv alltid gjort är rätt.
Ja det sägs ju att var och en blir salig på sin tro.
 
Klyver man meterved i skogen för senare insågning kan man tydligt märka skillnad i tyngd på ved staplad med bark lagd upp.
Ved klyvd hemmave med plåtar lagda över staplarna märks mindre skillnad.
I vedboden inlagd torr ved kan jag inte märka skillnad, men där kastar jag i huvudsak in det mesta av veden utom de yttre lagret som staplas som vägg som rasskydd.
 
  • Gilla
Mats Grönvik
  • Laddar…
Staplar bara på och täcker ovansidan med regn/snöskydd, inga problem.
 
Tombrittberg
K kest skrev:
Klyver man meterved i skogen för senare insågning kan man tydligt märka skillnad i tyngd på ved staplad med bark lagd upp.
Ved klyvd hemmave med plåtar lagda över staplarna märks mindre skillnad.
I vedboden inlagd torr ved kan jag inte märka skillnad, men där kastar jag i huvudsak in det mesta av veden utom de yttre lagret som staplas som vägg som rasskydd.
Vilken skillnad menar du när det gäller veden i skogen?
 
Det jag lärt mig om ved, bark nedåt torkar fort, bark uppåt ger skydd mot regn om man inte har tak.

Protte
 
  • Gilla
TobbeLenn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.