En av anledningarna till att vi inte vill ha tilluftdonen nära dörrarna är att där sitter rökdetektorerna, sedan vill vi att luften till större delen ”blåser” mot fönster/yttervägg.

I gillestugan så sattes tilluften nära ingången samt på fel sida om kaminen. Den har jag flyttat så att den är på andra sidan kaminen.

I samband med en del av ändringarna så har jag även bytt en del av kanalerna till en större storlek.

Om jag hade varit insatt i olika aggregat så hade jag valt ett annat aggregat.

En del av ändringarna var inte aktuella förrän vi renoverade vissa delar, bla kanalstorlek mellan vind/källare.
 
  • Gilla
Ninox och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I vårt enkla aggregat så går det att stänga av förvärmningen via manöverpanelen. Sedan har jag även kopplat bort kontaktdonet till värmeelementet.
....men när du gör det, får du då inte ett kalldrag från tilluften på vintern när det är kallt?
 
Nu är det oftast inte mer än några minusgrader ute, så det blir inte direkt kallt i tilluften, sedan riktar vi luftströmmen mot ytterväggen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser i första hand två fördelar med en riktig FTX-lösning.

1. I ditt fall, radon, ökad ventilation lär hjälpa detta.
2. Luftomsättning. I ett hus med självdrag är man inte i närheten av den omsättning man "ska" ha.

Jag ser ärligt talat inga större problem med att bygga själv - det kommer jag också göra när det är dags. Har man ett vindsutrymme att utgå ifrån är det ju rätt enkelt. Det finns ju flera företag som hjälper till med dimensioneringen och sedan kan man ta hjälp med sista injusteringen som kräver mätutrustning.
Ökad luftomsättning och sänkt radonhalt lär jag väl kunna uppnå med ett gäng fasadfläktar också iofs?

Är det inte också så att luftflödena försämras i långa kanaler? Så t.ex 10 st fasadfläktar med 60 m3/h ger väl troligen bättre luftomsättning än ett riktigt FTX-aggregat på 600 m3/h. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
F Lejf skrev:
Vill även lägga till Buller på listan. Hur tysta är fläktarna? I ett mindre sovrum kommer man garantera höra surret. Helt andra möjligheter med ett centralt aggregat att ljuddämpa bort fläktbuller.
Så är det säkert. Konstigt nog så bet nog det estetiska argumentet nästan allra bäst på mig. Tänkte mer på insidan, men att ha ett tjog huvar utplottrade på fasaden känns verkligen sådär.
 
N Ninox skrev:
Ökad luftomsättning och sänkt radonhalt lär jag väl kunna uppnå med ett gäng fasadfläktar också iofs?

Är det inte också så att luftflödena försämras i långa kanaler? Så t.ex 10 st fasadfläktar med 60 m3/h ger väl troligen bättre luftomsättning än ett riktigt FTX-aggregat på 600 m3/h. Eller är jag helt ute och cyklar?
Du uppnår ju korrekt luftomsättning med ett bra dimensionerat FTX. Ärligt talat tycker jag det låter som en luffarlösning att ha prylar på väggen runt hela huset. Kommer det fungera? Ja säkert.
 
N Ninox skrev:
Ökad luftomsättning och sänkt radonhalt lär jag väl kunna uppnå med ett gäng fasadfläktar också iofs?

Är det inte också så att luftflödena försämras i långa kanaler? Så t.ex 10 st fasadfläktar med 60 m3/h ger väl troligen bättre luftomsättning än ett riktigt FTX-aggregat på 600 m3/h. Eller är jag helt ute och cyklar?
Mja du är ute på en tur. :)
Det som normalt händer med ett längre system är att fläkten behöver jobba lite mer i förhållande till ett kortare men det påverkar inte luftflödet så länge man tänker till före, köper rätt prylar och injusterar.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Glöm inte bort att du kan söka radonbidrag och kunna få tillbaka 25000, det har jag gjort och är i färd med montering i samband med helrenovering.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du uppnår ju korrekt luftomsättning med ett bra dimensionerat FTX. Ärligt talat tycker jag det låter som en luffarlösning att ha prylar på väggen runt hela huset. Kommer det fungera? Ja säkert.
Haha! Bra sammanfattning.
 
  • Gilla
Pagster
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ett av skälen till att jag dragit ut lite på FTX-projektet är att man förvärmer luft med el i de enkla aggregaten. Det känns lite sådär när man har en bergvärmepump i källaren. Vad blir egentligen driftkostnaden för FTXen? Lite oklart.
Enkla aggregaten är trevligare tycker jag. Inte massa onödiga funktioner att behöva krångla med. Dessutom behöver man inte förvärmning så ofta så den kan man stänga av om man vill
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enkla aggregaten är trevligare tycker jag. Inte massa onödiga funktioner att behöva krångla med. Dessutom behöver man inte förvärmning så ofta så den kan man stänga av om man vill
har du något aggregat att rekommendera?
 
Jag har exakt det där Alnor-aggregatet i förrådet/friggeboden. Det väsnas! Har den på låg hastighet men låter mycket ändå och ännu mer på hög hastighet. Jag hade aldrig kunna ha Alnor i huset.

Köpte tidigare ett 80-talshus som hade ett gammal gammalt FTX-aggregat som fungerade halvbra. Ägaren innan hade installerat en PAX-fläkt i badrummet för att frånluften på FTX’en var för dålig. Jag kastade ut FTX-aggregatet, installerade ett modernt Heru FTX-aggregat, justerade in flöden och tog bort PAX-fläkten i badrummet. Luftkvaliteten i huset ökade enormt och imman på badrumsspegeln försvann 3-gånger så fort. Värmen från kaminen i vardagsrummet spreds också mycket bättre då det var bättre fart på luftflödet i huset.

Innan det bodde jag i ett ganska modernt hus med frånluftsvärmepump. Mycket kalldrag från spaltventilerna vid fönsterna och elpatron gick in så fort det var minusgrader. Blev både kalldrag och dyr elräkning på vintern.

Nu bor jag i ett nybyggt hus och har självklart FTX. Vill inte bo i ett hus utan FTX igen.
 
N Ninox skrev:
har du något aggregat att rekommendera?
Ta något av de större "svenska" tillverkarna. Swegon, Systemair, Fläkt Group. Möjligen Östberg också. Tror inte det är någon större skillnad mellan dem.
 
Om du inte är sugen på att köpa ett aggregat och dra massa extra kanal utan börja med F-system med fläkt så är det ok för att sedan komplettera i framtiden till FTX (ta bort fläkt sen lägga till tilluft/uteluft/avluftskanal samt köp av FTX aggregat/avluft-uteluftshuv/tilluftsdon/extra ljuddämpare tilluft)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.