Skulle behöva tips på någon billig och bra luftvärmepump för ett uterum på ca 40 kvadratmeter.
Uterummet är isolerat men har inte vinterglas på 2/3 sidor.
Kör idag med en gasolkamin men en fjärrstyrd vp hade varit smidigt. Hur mycket behöver man lägga?
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
En luftvärmepump måste kunna stanna och avfrosta utedelen och tar då värme från innerdelen. På vintern när det är kallare än ca 8 grader i uterummet kan man nog först behöva köra gasolkaminen för att få upp värmen en del innan luftvärmepumpen börjar fungerar som tänkt.
 
G Granström2 skrev:
Billiga luftvärmepumpar finns men är i praktiken bara skräp, Lönar sig bättre att köpa en riktig.

Fujitsu 09 KM Slim får du för 10900 hos Polarpumpen med 5 års garanti.
[länk]

Daikin S25-R har sänkt pris på 9900 men tyvärr bara 2 års garanti.
[länk]
Men om jag lägger 10 eller 7 kvittar faktiskt för min del bara det är bra grejer jag köper. Sen vill jag som sagt kunna starta den med mobilen när man tex är på väg hem från jobbet.
 
J Josth skrev:
En luftvärmepump måste kunna stanna och avfrosta utedelen och tar då värme från innerdelen. På vintern när det är kallare än ca 8 grader i uterummet kan man nog först behöva köra gasolkaminen för att få upp värmen en del innan luftvärmepumpen börjar fungerar som tänkt.
Nu bor jag i Skåne så vi har inte speciellt kallt så många månader om året. Tror nog faktiskt inte att det var många dagar som det var under 8 grader i uterummet förra året. Men tack för informationen. Hur ofta behöver den avfrosta?
 
Hur ofta den avfrostar beror på flera saker och kan variera från var 30:e minut till ett par timmar mellan avfrostningarna. Fuktigt klimat, regn eller snö i luften och runt nollgradigt väder ger tätaste avfrostningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.