Från vad jag kan läsa mig till, ska man inte gjuta in PEM slang (tillförsel kallvatten) direkt i plattan. Istället ska man lägga det i ett skyddsrör. Jag kan dock inte hitta någon info om vad det är för typ av rör som ska användas till detta. Någon som har koll?
 
Vanligt 50mm ”gult skyddsrör” funkar nog bra. Så har vi hos oss. Byggt 2006.
 
Claes Sörmland
Eller 110 mm markavloppsrör så blir byte av slangen en dans på rosor om 70 år eller så.
 
Man kan också använda en lite större PEM-slang (så har de gjort i vårt garage).
 
Tack för flera bra svar! Jag antar att kontentat är att det inte är så himla noga. :) Jag har en hel del gul slang över, så då använder jag den.
 
Anledningen till att man inte ska gjuta in den är att man ska kunna byta slangen vid behov utan att behöva bila upp plattan. Så tänk på att dra skyddsröret med så mjuka böjar som möjligt så det går att skjuta in en ny PEM-slang där sen.
 
Tomture61
Kommer inte ihåg färgen på min flexslang till inkommande vatten , tror inte den var gul .
Lätt att förväxla med kabelskyddsrör för el om den är gul eller orange !
 
Vill du ha det enligt nybyggnadsregler så skall alla vattenrör genom golv gå i släta rör typ avloppsrör, annars blir det icke godkänt.
Har att göra med tätskiktsmanschetten, får ej vara räfflat så gult rör icke godkänt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.