J justusandersson skrev:
Det tror jag också men jag undviker att rätta när det inte är nödvändigt. Bifogade, skalenliga, skiss visar hur du kan göra.
[bild]
Jag tror jag kör på det förslaget. Hur hade du skruvat ihop 45x95 med 95x95 respektive 45x95 med bärlinan? Genomgående skruv med vagnsbult eller vanlig lite kraftigare träskruv exempelvis 6x90?

Hade du limmat med denna lösning?
 
Vagnsbult tror jag är bäst. Lim styvar upp men känns inte alldeles nödvändigt här.
 
När jag räknar på dimensioner för takkonstruktionen på svenskt trä så säger den att det inte fungerar med 4 st 95x95 stolpar i framkant på taket som går ut 3,5 meter från fasad och är 490 meter bred. Stolparna hjälper även till att bära golvlkonstruktionen.

Altanen är uppbyggd med nergrävda plintar med max 170 cm mellan. Innersta bärlinan är fäst i husgrund.

Bärlinorna är 45x195 (röd på ritning) Sen sitter skruvreglar på 60 cc i 45x170.

Visst borde de 4st 95x95 stolparna räcka för taket om det fästs i fasad? Vilka dimensioner på övriga takkonstruktionen hade varit lämplig? (Gärna konstruktionsvirke om det går)

Snözon 1,5. Taktyp blir kanalplast ca 20 mm.

Se ritning där streckad yta är tänkt tak.
 
  • Handritad skiss av en altan med dimensioner, stolpar och bärlinor markerade, planerad takkonstruktion streckad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett orimligt resultat. Ska se om jag kan räkna på det lite senare idag.
 
J justusandersson skrev:
Det är ett orimligt resultat. Ska se om jag kan räkna på det lite senare idag.
Tack, uppskattar det! För att förtydliga så är tanken alltså att taket endast fästs i hus och sen i en bärlina/hammarband längst ut ovanpå se fyra stolparna i ytterkant
 
Ska jag vara ärlig hade jag bytt stolparna. Ta en i taget och palla upp under bärlinan så blir det inget jättejobb att byta. Skulle inte tro att du förlorar varken mycket tid eller pengar på att byta dem om du tänker till lite innan...
 
En rumshög 95x95 stolpe av C 14 klass klarar en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den är ostagad. I ditt fall ligger max taklast snarare runt 5 kN.
 
J justusandersson skrev:
En rumshög 95x95 stolpe av C 14 klass klarar en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den är ostagad. I ditt fall ligger max taklast snarare runt 5 kN.
Ok, och om jag lägger kanalplast som skall ha ca 120cm cc mellan takbalkar vilka balkar skall jag välja då? De blir alltså ca 350cm långa
 
Minsta limträdimension du kan använda är 42x225. Vill du ha en lägre bjälke kan du välja 78x180.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Minsta limträdimension du kan använda är 42x225. Vill du ha en lägre bjälke kan du välja 78x180.
Tack så mycket för all hjälp. Gissar att jag som hammarband/bärlina klarar mig på konstruktionsvirke 45x170 både på stolparna och på huset?
 
J justusandersson skrev:
Det räcker.
Kan jag ta mindre?
 
Då får man räkna mer noggrant på det. Takbjälkarna hamnar ju på lite olika avstånd från de främre pelarna.
 
J justusandersson skrev:
Minsta limträdimension du kan använda är 42x225. Vill du ha en lägre bjälke kan du välja 78x180.
Behöver jag lägga takbalkarna ovanpå hammarband/bärlinan till taket i framkant eller kan jag fästa in dom i samma höjd som hammarbandet? Hur görs en sådan infästning utan att tappa för mycket av bärkraft.
 
Det kräver ordentliga beslag. Ev. måste du låta en smed/mek verkstad tillverka sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.