Vi vill montera upp en projektor med tillhörande AppleTV i taket. Ganska nära finns ett outnyttjat lamputtag. Vad jag vet så är det väl 230v fram till dcl-kontakten också? Skulle det då i teorin egentligen funka att sätta en dclkontakt på sladden till projektorn? Går det annars uppe i lamkontakten att splitta tråden till lampan på lampan och ett nytt vanligt eluttag som monteras i taket?
 
E
Byt det outnyttjade lamputtaget till ett infällt vanligt uttag. Kan bli strul med garantin om stickproppen är klippt
 
  • Gilla
Yonny87
  • Laddar…
Byt uttaget till ett vanligt dubbeluttag så löser det sig
 
tommib
Kan vara läge att koppla om också så att uttaget inte styrs med brytare, det är inte bra för varken ATV eller projektorn.

Detta är olagligt att göra själv (men troligen enkelt).
 
Nu passar väl inte ett vanligt uttag i en armaturdosa. Hur stor effekt handlar det om? DCL uttag får max belastas med 6 A ca1300Watt.
 
tommib
Elko RS envägs (den varianten med fast ram) passar, men man måste montera den på snedden. Har tyvärr inte e-nummer på den, köpte den på Hornbach.

Edit: E18 414 20 heter den. Den har hål på cc70 på diagonalen.
 
En annan variant är att göra en adapter från DCL till vanligt uttag. Kombinera dessa två:

Eladapter med en DCL-kontakt på ena sidan och avskalade kablar i brunt, blått och grönt på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit DCL-propp konstruerad för anslutning till tak- eller vägguttag, utan synbara kablar eller andra apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är man petig så är inte detta helt rätt då DCL-kontakten bara tål 6A, men så länge du inte kopplar in en värmefläkt, vattenkokare eller liknande så är det inget problem.

Om det är en platt eurokontakt på projektorn så kan du istället köpa en sådan här skarvsladd - fimpa stickproppen och montera en DCL-propp istället. Apparater med eurokontakt får inte dra mer än 2.5A så den lösningen är lite elegantare. Ingen möjlighet till överbelastning då.
Vit skarvsladd med europlugg och koppling för eurokontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit DCL-adapter med standard europluggkontakter för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Att byta till ett 4-vägs uttag är både korrekt och bör täcka takdosan men är inte särskilt snyggt. Glöm inte koppla förbi brytaren/plocka från fast fas.
 
Äh, koppla förbi brytaren och koppla in på dcl, du lär knappast koppla in något som drar mer än märlströmmen.
 
Det vore enklast men det uttrycktes längre upp i tråden farhågor om att det kan bli bekymmer med garantin om stickproppen byts ut. Om det är så kan jag inte säga något om.
 
Apple TV har en lös nätsladd, och de flesta projektorer också, så jag ser inte hur en utbytt stickpropp ska kunna påverka garantin.
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan vara läge att koppla om också så att uttaget inte styrs med brytare, det är inte bra för varken ATV eller projektorn.

Detta är olagligt att göra själv (men troligen enkelt).
Ja jag tänkte mig att man låter brytaren stå öppen hela tiden. Hur skulle det vara dåligt för apparaterna?
 
E elmont skrev:
Nu passar väl inte ett vanligt uttag i en armaturdosa. Hur stor effekt handlar det om? DCL uttag får max belastas med 6 A ca1300Watt.
Projektorn drar max 350w så det borde vara ganska lugnt
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv gjort liknande, fast inte dcl utan gammal standard eftersom det fanns med dubbelbrunn så att ena brunnen manövreras med brytaren och projektorn alltid är strömsatt (fanns både nolla och tändtråd i dosan).

Enklare att bara behöva dra en hdmi kabel snyggt....
 
  • Projektor monterad i taket bredvid en vägguttag, HDMI-kabel dragen snyggt längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.