Hej,

Jag har precis flyttat in i ett relativt nybyggt radhus (byggt 2016). Nu har jag bott i radhuset i två månader.

Igår upptäckte jag att två kakelplattor va spräckta på en vägg i badrummet. (Såg inte detta innan köpet och va ändå där 3 gånger och snokade runt efter fel) när jag tittade närmre på saken så buktade väggen något. Så jag gick till andra sidan väggen där rörledningar för golvvärme, varm och kallvatten går ut till badrum o kök m.m.

Det visar sig att det står vatten i två av skyddsslangarna kring vattenrören och gipsen är blöt. Tätskiktet om är på klacken där rören går ner är inte tätt mot väggen efter lite felsökning och klacken lutar in mot väggen. Jag öppnar upp väggen och ser att hela väggen är fuktskadad och svartmögel så långt ögat kan nå genom mitt inspektion hål på 50x50cm.

Nu har jag ringt och skadeanmälan detta till försäkringsbolaget som har både föreningens och bostadsrättstilläggs försäkringen.

Vad kan jag förvänta mig av försäkringsbolaget? Vad jag kan läsa i försäkringsbrevet ska vattenskador. täckas både för ”mina rör” och föreningens. Samma gäller bärande väggar som är föreningens och ickebärande som är mitt ansvar.

Eller kommer försäkringsbolaget säga att förra ägarna har varit vårdslösa som inte har sett detta och även jag? Att tillägga fanns det inget vatten i slangarna när jag va där och tittade på radhuset när jag kontrollerade städningen innan överlåtelsen tecknades.

I besiktningsprotokollet som är från 2018 finns det inga anteckningar eller anmärkningar på denna klacken vilket jag tycker är märkligt? Har inte byggaren något ansvar i detta? Felkonstruktion?
 
Jag har lite svårt att förstå vad som har orsakat skadan. Har det läckt genom tätskiktet är det den boendes ansvar. Är skadan inne i väggen är det föreningens ansvar. Du skriver inte om du har kontaktat styrelsen, men har du inte gjort det ska det göras.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad som har orsakat skadan. Har det läckt genom tätskiktet är det den boendes ansvar. Är skadan inne i väggen är det föreningens ansvar. Du skriver inte om du har kontaktat styrelsen, men har du inte gjort det ska det göras.
Hej,

Orsaken till skadan är vatten i skyddsslangen som löper ut utanför väggen på en klack i golvet. Tätskiktet va undermåligt eftersom det har läckt in vatten i väggen. Själva fuktskadan är i väggen. Varför det har stått vatten i den från och till under åren har jag ingen aning om. Jag har kontaktat styrelsen men eftersom föreningen är ny har dom ingen tidigare erfarenhet av denna typen av ärenden.
 
I Iskakan skrev:
Hej,

Orsaken till skadan är vatten i skyddsslangen som löper ut utanför väggen på en klack i golvet. Varför det har stått vatten i den från och till under åren har jag ingen aning om. Jag har kontaktat styrelsen men eftersom föreningen är ny har dom ingen tidigare erfarenhet av denna typen av ärenden.
Skyddsslangarna är för vad? Vatten och golvvärme? Det är hur som helst två system som du som bostadsrättsinnehavare inte är ansvarig för. Sedan verkar det vara en felkonstruktion med dåliga tätskikt. Tätskikt är bostadsrättsinnehavarens ansvar, men du är så nyinflyttad att det skulle kunna gå på förre ägarens försäkring.

Det du skulle kunna åka på att betala är självrisken på bostadsrättstillägget. Smart av föreningen att ha tecknat en sådan försäkring kollektivt.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Skyddsslangarna är för vad? Vatten och golvvärme? Det är hur som helst två system som du som bostadsrättsinnehavare inte är ansvarig för. Sedan verkar det vara en felkonstruktion med dåliga tätskikt. Tätskikt är bostadsrättsinnehavarens ansvar, men du är så nyinflyttad att det skulle kunna gå på förre ägarens försäkring.

Det du skulle kunna åka på att betala är självrisken på bostadsrättstillägget. Smart av föreningen att ha tecknat en sådan försäkring kollektivt.
Skyddsslangarna sitter på samtliga rör. Både för kall/varmvatten och matningen till golvärmecentralen. Det är alltså inte själva slingorna som ligger i golvet.

jag är inte så säker på de då det står i stadgarna att det är endast stamledningar som föreningen ansvarar för. Detta är ju inte stamledningar eftersom det är interna ledningar i bostadsrätten.. Oavsett täcker föreningens försäkring samtliga delar. Jag är bara nervös för att försäkringsbolaget ska neka oss ersättning för skadorna. Men det kanske inte är någon risk för de?
 
Skyddsslangar. Du menar Rör i Rör.
Det kan vara otät koppling som är nånstanns. Det är bäst att säkerställa att det ser rätt ut runt alla kopplingar där du kommer åt att kolla.

Du har inte ändrat nått i badrummet, bytt en blandare eller dylikt?

Helt säker att inget har hänt i badrummet? Knäckta kakelplattor kan ju bara att nån åkt in hårt i en vägg. Smällt till blandaren samtidsigt? Det kan vara en klassisk grej som ger det symptom du säger.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
För att inte förvärra en pågående skada kan det ju vara bra att vrida av ballofixarna till badrummet och låta bli att använda det tills det är inspekterat. Om det är blött inne i väggen får du ju räkna med att badrummet kommer att rivas ut och byggas upp igen.

Frågan är mer vems ansvar det är. Är det byggfusk kommer det säkert hanteras av garanti/förening. Är det yttre påverkan är det säkert din drulle på hemförsäkringen som kommer täcka den delen.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
För att inte förvärra en pågående skada kan det ju vara bra att vrida av ballofixarna till badrummet och låta bli att använda det tills det är inspekterat. Om det är blött inne i väggen får du ju räkna med att badrummet kommer att rivas ut och byggas upp igen.


Frågan är mer vems ansvar det är. Är det byggfusk kommer det säkert hanteras av garanti/förening. Är det yttre påverkan är det säkert din drulle på hemförsäkringen som kommer täcka den delen.
Hej! Tack för svaren från er båda!

Precis, rör i rör. Nej det är väggen som har svällt och jag har öppnat upp den på andra sidan. Jag har kollat kopplingarna och det ser bra ut på dom rören som har haft vatten i sig. (Båda ändarna)

Felet är inte inne i badrummet utan problemet kommer från andra sidan väggen. Vattnet har runnit in i väggen från tvättstugan som ligger vägg i vägg med badrummet. Det är inte några mängder, men har hållit på ett bra tag ser det ut som. Rör i rören kommer som sagt upp i en klack i golvet och ligger diktan gipsskivan. Sen har vattnet runnit mellan rören och gipsen. Väggen har sugit åt sig de.

Det är som du säger att riva både tvättstuga o badrum som det ser ut nu.
 
Viktigt nu att dels inte riva mer än nödvändigt, dels dokumentera allt noga. Är det buggfusk vill du inte öppna för möjligheten att byggarnas försäkringsbolag kan ge dig skulden för något.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
Det är som du säger att riva både tvättstuga o badrum som det ser ut nu.
Ja. Det är ju viktigt att allt kan torkas ut och byggas upp igen.

Lämna dock rivningen till proffsen så¨att de kan dokumentera medans de håller på.
Är skadan på grund av felkonstruktion så ska ju ni förhoppningsvis vara skadefria. Förutom det där med att vara utan delar av boendet medans det byggs om :)
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.